2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Martin Larsen Hirth
Martin Larsen Hirth
Journalist, Energi og Klima. Tidligere journalist i Bergens Tidende og Sysla og energianalytiker i Greensight.
Publisert 2. februar 2021
Sist oppdatert 25.11.2025, 16:19
Artikkelen er mer enn to år gammel
Podkast

Allerede neste år skal de første batteri­cel­lene fra Freyr være klare

Podkast: Selskapet velger børsnotering i New York for å kunne satse stort og raskt. Med på laget får de blant andre Koch Industries sin «omstillingsarm».

Publisert 2. februar 2021
Sist oppdatert 25.11.2025, 16:19
Artikkelen er mer enn to år gammel
Martin Larsen Hirth
Martin Larsen Hirth
Journalist, Energi og Klima. Tidligere journalist i Bergens Tidende og Sysla og energianalytiker i Greensight.

Fredag ble det klart at at Freyr går sammen med amerikanske Alussa Energy og noteres på New York-børsen. Ifølge selskapet vil dette gi 7,3 milliarder kroner i ny egenkapital for selskapet som etter sammenslåingen vil hete Freyr Battery.

– Vi har nå sikret egenkapitalandelen til investeringene som skal gjøres i Mo i Rana, sier administrerende direktør Tom Einar Jensen til podkasten Energi og Klima.

Hør mer i podkasten om:

  • hvilke marked Freyr sikter mot
  • hvorfor de har valgt Mo i Rana
  • hva status er for Sjonfjellet vindpark
  • hvilke muligheter Tom Jensen ser for batteriindustri i Norge i større skala

Til sammen er det estimert investeringer på rundt 20 milliarder kroner for en årlig produksjonskapasitet tilsvarende 43 GWh med battericeller, hvorav 35 GWh i Mo Industripark, fordelt på fem fabrikker. Den resterende produksjonskapasiteten planlegger Freyr å ha i et joint venture med en asiatisk leverandør. For pilotfabrikken i Mo Industripark, som bygges i kommersiell skala med planlagt åpning i første halvdel av 2022, er selskapet i det Jensen omtaler som «bestillingsmodus for første produksjonslinje».

To årsaker til New York fremfor Oslo

Når det nå blir børsnotering i New York og ikke på Oslo Børs eller Euronext Growth (tidligere Merkur Market) som tidligere vurdert, er det som følge av to hovedårsaker, ifølge Jensen. – Vi tror det er viktig å være raskt ute. At man kan bevege seg fort, og at man kan bygge stort. Det å ha tilgang på store mengder kapital vil støtte begge disse elementene og styrke hastighet og størrelse for vår utrulling.

Tom Jensen, administrerende direktør i Freyr Battery. Foto: Freyr
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant investorene som nå kommer med på laget, finner man blant annet selskapet Koch Strategic Platforms – eid av Koch Industries, et selskap som ikke har det grønneste rullebladet. Jensen tror deres interesse er et tegn i tiden. – De er først og fremst interessert i vårt forretningspotensial og grønne profil, og vi må jo si vi ser det som utelukkende positivt at kapital som tidligere, kanskje i hovedsak, har gått til å utvikle fossile ressurser nå kanaliseres til grønne investeringer.

Industrielt DNA

Det kan virke motstridende at et høykostland som Norge, er et egnet sted for å ha lavest kostnader for produksjon av battericellene. Foruten samarbeid med ledende teknologileverandører, som 24M Technologies, og tilgang til ren kraft, peker Jensen på industriell erfaring som en nøkkelfaktor.

– Det teller mye, mye mer enn forskjeller i kostnad per arbeidstaker. Og jeg tror den flate hierarkiske strukturen, la oss kalle det den sosialdemokratiske forretningsmodellen som implementeres rundt omkring i norske industrien, bidrar veldig positivt til konkurransekraft i en industri som krever presisjon i produksjonen, sier Jensen.

Husk at du kan abonnere på Energi og Klima som podkast

Husk at du kan abonnere helt gratis på Energi og Klima som podkast. Da får interessante og lærerike samtaler med dem landets beste forskere, ledende politikere og de fremste næringslivslederne.

Våre støttespillere

ANNONSE
Bluesky

Les også

Toll-spliden kan endre Norges forhold til EU

– EØS-avtalen ble skrevet i en tid da tollmurer ble bygget ned. Nå bygges de opp. Og det er først nå Norge merker hva det betyr å være utenfor EUs tollunion, sier Energi og Klimas korrespondent i Brussel, Philippe Bédos Ulvin.

19. november 2025
Les mer
Et inngjerdet anlegg med flere store, hvite battericontainere og elektrisk utstyr ligger på en grusplass i nærheten av en transformatorstasjon og et grøntområde.

Batteriboom er godt nytt for sol og vind 

Denne ukas fem utvalgte nyheter: Svært positiv batterivekst, 45 indikatorer forteller hvorfor vi ikke når Parismålet, vanskeligere å bli karbonnøytral, rekorddyre klimakatastrofer og mygg på Island.

24. oktober 2025
Les mer

Trump angriper EUs klimapolitikk for å splitte

– Det koster lite for Trump å skape splid mellom EUs medlemsland, men det koster mye for unionen å stå samlet imot Trumps angrep, sier Energi og Klimas korrespondent i Brussel, Philippe Bédos Ulvin.

22. oktober 2025
Les mer
To menn i dress sitter ved et formelt spisebord med flagg og offisielle insignier i bakgrunnen. Den ene ser ut til å smile, mens den andre ser alvorlig ut med hendene knyttet.

Trolig nederlag for Trump i USAs kamp mot klimaskatter i skipsfarten

Donald Trump taper trolig kampen mot klimaskatt på skipsfart. Sol + batterier = sant. Sterk økning i CO₂-konsentrasjonen i atmosfæren, Russland og Saudi i partnerskap – og plug-in hybrider har høye utslipp.

17. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026