Tyske bilsjefer til EU: Stå fast på nullutslipp i 2035
Europeisk bilindustri sliter med stagnerende elbil-salg mens Kina øker videre, viser nye data. Toppledere i tysk bilindustri har likevel ingen tro på å utsette utfasingen av bensin- og dieselbiler i EU.
Tyske bilprodusenter, landets viktigste industri, har fått seg en dobbelt smell fra Kina de siste månedene.
- Elektrifiserte kinesere: Salget av elektriske biler (helelektriske og ladbar hybrid) har økt med 31 prosent i Kina de første sju månedene i år. De kinesiske produsentene tar stadig større andeler av hjemmemarkedet. I Europa som helhet har det vært nullvekst, og i Tyskland falt salget med hele 12 prosent i samme periode.
- Salgsknekk: Det selges færre biler med forbrenningsmotor i det kinesiske markedet, som er svært viktig for tyske produsenter. Dette slår direkte inn på inntektene til Volkswagen og Mercedes.
Slik ser de globale salgstallene for elektriske biler ut så langt i år:
I Europa ble de svake salgstallene i Tyskland til en viss grad kompensert av vekst i Storbritannia og Frankrike, melder Rho Motion.
I Kina ble det i juli 2024 for første gang solgt flere elektriske biler enn bensin- og dieselbiler. Mesteparten av veksten i Kina hittil i år kommer fra økt salg av ladbare hybrider, som har vokst 70 prosent. Salget av helelektriske biler økte 12 prosent de første sju månedene.
Advarer mot omkamp
Nyhetsbrevet Europas grønne skifte
I nyhetsbrevet Europas grønne skifte velger Energi og Klima-redaksjonen ut nyheter og analyser om klimapolitikken i Europa, med særlig blikk på EUs grønne giv. Utsending en gang i måneden.
Skepsisen til elbiler har lenge vært merkbar i Tyskland, og den siste utviklingen gir kritikerne mer diesel på tanken.
Regjeringspartiet FDP vil ha omkamp om EU-vedtaket om at alle nye biler fra 2035 skal være nullutslipp. Vedtaket har en klausul om at EU-kommisjonen skal gjøre en gjennomgang i 2026 for å se hvordan EU ligger an i forhold til 2035-målet. Dette kan åpne for en omkamp. De tyske kritikerne vil ha en større satsing på syntetiske drivstoffer (E-fuel) for å forlenge forbrenningsmotorens levetid.
Men tyske toppsjefer i bilindustrien ser annerledes på det. Sist ut er Oliver Blume, som leder både Volkswagen og Porsche. Han støtter EU-kommisjonens linje, og ser i beste fall en rolle for syntetiske drivstoffer i spesielle markedsnisjer. Teknologisk og med tanke på utslippskutt er det elbiler som vinner frem, sier han til Welt am Sonntag. Han er klar på hva bransjen trenger for å komme ut av krisen:
– Forpliktende lovgivning i retning elektrifisering. Bilindustrien opererer i lange sykluser og trenger forpliktende regler, sier Blume.
De samme tonene kommer fra styreformann i Ford Tyskland, Gunnar Herrmann. I et intervju med Bild advarer han skarpt mot å utsette omstillingen. De tunge beslutningene om investeringer og omstilling er allerede tatt, og tiden kan ikke skrus tilbake. Dersom omstillingen utsettes, vil Tyskland oppleve et sjokk når prisene på drivstoff om noen år øker voldsomt – som de må hvis klimamålene skal nås.
En må stå ved EU-målene, mener også Herrmann.
– Hvis en tror på velstand og vekst og på fremtiden, vær så snill og la målene være som de er. Vi har forpliktet oss på disse målene, sier han.
Istedenfor å tvile og bremse, må Tyskland satse helhjertet, oppfordrer bil-toppene. Herrmann peker på situasjonen i USA, der Ford nå bygger ny fabrikk for bil- og batteriproduksjon i Kentucky og blir møtt med stor optimisme.
Kontrasten mellom Kina og Tyskland
I 2020 var 94 prosent av nye personbiler i Kina bensin- eller dieselbiler. I første halvår i år var andelen nede i 59 prosent, og i juli bikket den altså under halvparten.
I det kinesiske totalmarkedet har kinesiske produsenter som BYD og Geely nå 52 prosent markedsandel, mot 33 prosent i 2020. Volkswagen-gruppens markedsandel har falt fra 19 prosent i 2020 til 14 prosent i første halvår.
Den svake utviklingen i det tyske markedet gjør at Tyskland ligger langt bak målet om å ha 15 millioner elektriske biler på veiene i 2030. Tankesmien Agora Verkehrswende går inn for mer samarbeid med kinesiske produsenter for å bidra til å nå målet.
Konkurransevridende subsidier?
EU-kommisjonen varslet i fjor høst innføring av toll på helelektriske biler produsert i Kina. Kommisjonen mener at subsidiene kinesiske produsenter får, utgjør en trussel mot europeiske produsenter.
5. juli trådte tollen i kraft med foreløpige tollsatser. Tirsdag denne uken kom Kommisjonen med en justering av tollsatsene, som varierer fra 17 til 36 prosent for ulike produsenter. Tesla-biler produsert i Kina får en egen sats på 9 prosent. Den endelige beslutningen i tollsaken kommer senere i høst, senest 30. oktober.
Salget av kinesiske elbiler i Europa falt i juli etter innføringen av tollen, skriver Bloomberg. Dette kan delvis ha vært en effekt av at lagrene ble tømt før tollen begynte å virke 5. juli. Kinesiske produsenter av elbiler hadde en markedsandel på 8,5 prosent i Europa i juli. En produsent som BYD har ikke endret prisene sine etter at tollen ble innført.
Globalt dominerer Tesla og kinesiske produsenter topp 20-listen over de mest solgte elektriske bilmodellene. Volkswagen er det eneste europeiske innslaget.