#Klimainnovasjon: Elbil-produsenten Polestar lager elektrisk vareslede – Energi og Klima

#Klimainnovasjon: Elbil-
produsenten Polestar
lager elektrisk vareslede

Les også om: Batteri på byggeplassen, el-fly fra Rolls-Royce, gründervirksomhet i maritim sektor og nye former for vindturbiner.

I nyhetsbrevet #Klimainnovasjon velger jeg ut fem nyheter om ny teknologi, nye forretningsmodeller eller andre lure løsninger som på ulike måter kan bidra til å redusere klimautslippene. Denne måneden er elektrifisering fellesnevneren for sakene.

Verktøy for utslippsfri varetransport i byene

Elbilprodusenten Polestar har gått sammen med Hydro og elmotorsykkelen CAKE om å lage en «elektrisk slede» for varetransport – til «last mile»-transport fra distributør til mottaker.  

Med en maksimal nyttelast på 275 kilo, er Re:Move naturlig nok ikke løsningen for de største transportoppdragene, men kan være et nyttig tilfang for transport i bykjerner – for eksempel i områder som blir nullutslippssoner, slik det nå er åpnet opp for å prøve ut i Norge.   

Første fungerende eksemplar skal vises frem til høsten, men foreløpig er det ikke klart når el-sleden er tilgjengelig på markedet eller hva den vil koste. Heller ikke tekniske detaljer er kjent, men Teknisk Ukeblad skriver at sleden skal tilbys både private og flåteeiere.  

Batteri på byggeplassen

Elektrifisering er et viktig tiltak for å redusere de vel 340 000 tonn med CO2-ekvivalenter som hvert år slippes ut ved norske byggeplasser. Men hva gjør man dersom strømnettet ikke er sterkt nok til å forsyne anleggsmaskiner og annet forbruk i perioden utbyggingen varer? Man tar i bruk batterier! Og nå driver vennskapelig kappestrid mellom kraftselskap og leverandører utviklingen videre.  

Noen nyheter:  

Har du tips eller innspill?

Vet du om noen som har gjort noe smart for å redusere klimagassutslipp? Lite eller stort? Bedrift eller privatperson? Tips martin.hirth@energiogklima.no 
 
Dersom du har andre innspill, eller noe du ønsker å lese mer om, er vi takknemlig for å høre fra deg om det også.

  • I Bergen tester BKK, Eaton og flere partnere et batteri på 100 kWh med maks uttak på 40 kW, mens de i løpet av våren tar i bruk et batteri på 500 kWh med maks uttak på 500 kW, skriver Bergensavisen.  
  • Skagerak Energi skal bygge verdens største off-grid-batteri for byggeplasser – 4 x 500 kWh, skriver TU. Her trenger man ikke tilkobling til strømnettet i det hele tatt, men bytter ut hele batterimoduler når de er utladet.  
  • Tidligere har vi i #klimainnovasjon omtalt den mobile hurtigladeren til Floattech med samlet kapasitet på 390 kWh.   

Men batteriutviklingen til tross, det årlige energibehovet på norske byggeplasser er 640 GWh, ifølge DNV-GL, så hovedjobben i elektrifiseringen må gjøres av strømnettet i fremtiden også.   

Abonner på #Klimainnovasjon

I nyhetsbrevet #Klimainnovasjon løfter redaksjonen i Energi og Klima frem saker som forteller hvordan arbeidet for klimakutt gir oss mange nye løsninger. #Klimainnovasjon sendes ut en gang i måneden.

Abonner på #Klimainnovasjon:

El-fly fra Rolls Royce vekker interesse hos Widerøe

Motorprodusenten Rolls-Royce og flyprodusenten Tecnam har lansert et konsept for elfly som Widerøe håper å kunne ta i bruk om fem år. Til E24 sier Andreas Kollbye Aks, direktør for strategisk utvikling i Widerøe, at ifølge Rolls-Royce vil det 9-seters elflyet kunne dekke mesteparten av kortbanenettet i Nord-Norge og på Vestlandet. Utover det, er det foreløpig sparsommelig med tekniske detaljer. 

Av CO2-utslipp står luftfarten for ca 2,5 prosent av globale utslipp, og er en sektor hvor det jobbes langs flere spor: biodrivstoff, hydrogen, e-fuel og elektrifisering. Til NRK sier flyanalytiker Frode Steen, professor ved NHH, at han ser fordelene ved elektrifisering på korte strekninger, men at han har større tro på hybride løsninger.  

Leveranser til landstrøm gir millionomsetning og nye arbeidsplasser 

Det grønne skiftet til havs begynner å kaste av seg. I 2018 så industribedriften Zinus på Bømlo i Vestland fylke dagens lys. Tre år senere har de 19 ansatte – og planlegger å øke til 30 i løpet av året. I 2020 var omsetningen 60 millioner kroner fra salg av ladepunkt- og kontakter til skip med landstrøm eller batteri, skriver Bergens Tidende/E24.  

I år regner nyansatt direktør Endre Eidsvik med at bedriften går med overskudd, og varsler større satsing i utlandet. Fra før har de levert produkt i Danmark, Nederland og Tyrkia og er nå i dialog med mulige kunder på alle kontinent utenom Afrika.  

Slik har du aldri sett vindkraft før

Kan bladløse turbiner som krever mindre materialbruk, eller vertikale turbiner i bynære strøk, være neste steg for vindkraft?  

The Guardian skriver at landemerket O2 Arena i London skal få installert ti vertikale turbiner (se video av konseptet her) som ikke er høyere enn 68 cm, men til sammen skal generere elektrisitet tilsvarende 23 husstander. Konseptet hører nok hjemme i kategorien «mange bekker små…», men eier av O2 Arena, AEG, sier til The Guardian at de planlegger å ta løsningen i bruk ved flere av sine anlegg.  

Samme avis melder også om en type helt bladløse turbiner fra spanske Vortex, som Equinor har kåret til et av de ti mest spennende startup-selskapene på energifeltet. Enkelt sagt er deres løsning en tre meter høy påle som skaper energi ved å vingle frem og tilbake i vinden. På sikt ønsker Vortex å utvikle en 140 meter høy versjon av turbinen.  

Kommentarfeltet er stengt.