Tyske bilprodusenter krever grønt stål

Tempoet på omstillingen avgjør stålgiganten ThyssenKrupps skjebne. Og: Fem ganger så mange klima- og værrelaterte katastrofer på 50 år, Boston Consulting dropper flotte flyreiser som «lokkemat» – og snart kan du drikke utslippsfri skotsk whisky!

Hver fredag plukker vi i redaksjonen ut fem nyhetssaker fra internasjonale medier fra uken som er gått. Her er mine:

Vrient for tyske stålprodusenter, kunder krever grønt stål – nå!

Vi trenger grønt stål nå! Det var beskjeden toppene i det tyske industrikonsernet ThyssenKrupp nylig fikk av sjefen for en stor tysk bilprodusent. Fra før vet vi at Mercedes-Benz AG nylig har kjøpt en eierandel i svenske H2 Green Steel, som del av strategien med å introdusere CO₂-fritt stål i serieproduksjon av biler. Andre produsenter følger etter. Det skriver Clean Energy Wire. I et brev til sine ansatte sa styreleder i ThyssenKrupp Steel Europe AG at utslippsfri produksjon av stål er avgjørende for divisjonens fortsatte eksistens. Stålstøperier, sammen med kullkraftverk, er blant anleggene som slipper ut mest CO₂ i Europa. Den tyske regjeringen har tidligere i år lovet å bruke nye fem milliarder euro på den klimavennlige omstillingen av landets stålindustri – innen 2024.

Nok et bevis på at krevende kunder kan bidra til å få fart på omstilling og utslippskutt.

Orkaner «lever av» varme – et faresignal i en verden som blir varmere

Orkanen Ida sørget for at millioner av mennesker i og rundt New Orleans mistet strømmen – muligens i flere uker. Skadene var et resultat av vindkast på opptil 250 kilometer i timen, stormfloer og kraftig nedbør. Jill Trepanier, ekspert i ekstremvær ved Louisiana State University, sier til National Geographic at Ida er et eksempel på at orkaner blir mer intense, og på hvordan stormer kan se ut på en varmere planet. Nyere forskning viser at orkaner som Ida lever av varme, noe det jo blir mer av på grunn av den globale oppvarmingen. Skader og økonomiske tap fra stormen kan komme til å utgjøre hele 80 milliarder dollar, ifølge tidlige estimater fra AccuWeather.

Torsdag traff Ida også nordøstkysten: I styrtregnet omkom minst 21 mennesker i New York og New Jersey, meldte Reuters torsdag kveld. I Manhattans Central Park ble det målt ny nedbørsrekord med 80 mm på én time.

Fem ganger så mange klima- og værrelaterte katastrofer på 50 år

Klima- og værrelaterte katastrofer har økt med fem-gangeren over de siste 50 år. Det kommer fram i en rapport fra World Meteorological Organization. Dette er et FN-organ som skal fremme det internasjonale samarbeidet om utviklingen av meteorologi, klimatologi og operativ hydrologi. I perioden 1970–2019 utgjorde de klima- og værrelaterte katastrofene 50 prosent av alle katastrofer, 45 prosent av alle rapporterte dødsfall og 74 prosent av alle rapporterte økonomiske tap, heter det i rapporten. Mer enn 90 prosent av dødsfall knyttet til disse katastrofene skjer i utviklingsland. Stadig bedre varslingssystem gjør at færre liv går tapt i katastrofene enn før. Men de økonomiske tapene stiger jevnt, og har syvdoblet seg fra 1970. Global oppvarming koster, med andre ord.

Boston Consulting dropper flotte flyreiser som «lokkemat»

Boston Consulting Group vil ikke lenger ta med seg mulige nye medarbeidere på fristende flyturer verden over. Det internasjonale konsulentselskapet prøver å redusere klimafotavtrykket. Unge supertalenter som snart er ferdig med studiene, er blitt fristet med «all inclusive»-utfarter med fly – til for eksempel Lisboa eller Firenze, i et forsøk på å kapre de smarteste hodene før de andre ledende konsulentfirmaene som McKinsey og Bain & Company slår kloa i dem, skriver Financial Times. Fra nå av er det tog som gjelder om man skal reise utenlands. Mange selskaper setter seg mål om å nå netto nullutslipp, det er dette som har inspirert Boston Colsulting til å kutte disse flyreisene. Videomøter, mer tog enn fly også i andre sammenhenger og det å legge møter nærmere kontorene er andre tiltak som skal få ned selskapets utslipp.

Whisky ved hjelp av grønt hydrogen – sparer 15 millioner liter olje per år

Den herligste whisky, framstilt i de vakreste naturomgivelser i de skotske Hebridene – med rent vann, lokale råvarer og: tonnevis med importert olje. En av de hebridiske øyer – Islay – huser ni av Skottlands 134 whisky-produsenter. Disse ni bruker til sammen 15 millioner liter olje hvert år for å lage whisky, fraktet til øya med båter som går på olje. Med andre ord: et elendig klimafotavtrykk om verdikjeden sees under ett. Men nå skal det tas radikale klimagrep, skriver The Guardian. Destilleriene vil nå bytte ut oljen med grønt hydrogen, innen 2025. For å få det til trengs det politiske virkemidler og fornybar kraft. Det er blant annet konsekvensene av klimaendringene som har fått destilleriene til å mene at de selv må bidra til å kutte utslipp. Tørken og økte sesongmessige klimatiske variasjoner vil ramme skotsk bygghøst og vannforsyning – begge deler viktig for whiskyproduksjonen. Flom vil ramme destillerier og transport, forklarer Morag Garden, Scotch Whisky Associations leder for bærekraft. 15 millioner liter her og der – i store og små verdikjeder: slik kryper etterspørselen etter olje veldig sakte og veldig forsiktig – men like fullt: nedover.