Fem på fredag: Tesla 3 - et vendepunkt for verden - Energi og Klima

Fem på fredag: Tesla 3 – et vendepunkt for verden

Teslas 3-modell kan være triggeren som endrer både bilindustrien og oljemarkedet for alltid. Les også om Energiewende og Ikeas nye solsatsing.

Denne artikkelen er over 2 år gammel.
Lanseringssuksess: Ingen iPhone eller block-buster film har solgt så mye så fort som Teslas 3-modell. (Foto: Tesla)
Lanseringssuksess: Ingen iPhone eller blockbusterfilm har solgt så mye så fort som Teslas 3-modell. (Foto: Tesla)

Hver fredag presenterer redaksjonen i Energi og Klima fem viktige saker fra uken som er gått. Her er mine utvalgte.

Trusselen fra Tesla: Elon Musk og Tesla har fått ekstremt mye oppmerksomhet rundt lanseringen av Teslas 3-modell. Det er fortsatt mye hvis og dersom om elbilens fremtid, men det kan være et historisk vendepunkt vi nå er vitne til. På den første uken signerte 325.000 personer avtale om å kjøpe bilen. De kan trekke seg, men står alle ved sine planer, representerer dette et salg på 14 milliarder dollar. Til sammenlikning: I 2015 ble det solgt omkring 120.000 biler med ledning, altså plug-in hybrider og rene elbiler i USA. Betydningen av Teslas gjennombrudd drøftes i denne artikkelen i Washington Post. I fjor ble det solgt 88,5 millioner biler i verden, 565.000 var biler med ledning. Det er altså et stykke å gå. Teslas mål er å selge 500.000 biler i 2020. Tesla i seg selv kan ikke alene vende verden. Det store spørsmålet er om trusselen fra Tesla vil presse den etablerte bilindustrien til å akselerere overgangen til el. Skjer dette, vil virkningen både i bilindustrien og oljesektoren være store. Elbiler – og hydrogen – vil drepe oljeetterspørsel i betydelig omfang. Samtidig er en Tesla-fabrikk på ønskelisten mange steder i verden. Frankrikes miljøminister Segolene Royal har tilbudt Elon Musk et nedlagt kjernekraftverk i Alsace.

Energiewende – the story: Tysklands Energiewende drøftes mye i kretser som er opptatte av klima- og energipolitikk. Mange kritikere hevder at den tyske energiomstillingen er en stor fiasko, et kostbart eventyr som ikke har ledet til noe godt. Den tyske næringslivsavisen Handelsblatts engelskspråklige utgave presenterte nylig en stor «pakke» som gjengir alle kritiske momenter og argumenter – Energiewendes «mørke side». I en nesten like omfattende artikkel går Craig Morris gjennom påstandene i Handelsblatts oppslag. Virkelighetsbeskrivelsen er ulik, og det er nok ikke siste gang Energiewende angripes og forsvares.

Ferske tall og analyser: Bloomberg New Energy Finance holdt denne uken sin årlige konferanse i New York, og både tekst og bilder fra Michael Liebreichs presentasjon er verdt å se igjennom. Her er en oppsummering. Bloomberg New Energy Finance er det ledende analysemiljøet innen fornybar energi og er svært ofte kilde til andre rapporter og analyser. For de som er interessert i de store tall, er en viktig hendelse nå inntrådt. I 2015 var for første gang investeringene i fornybar energi høyere enn i olje- og gassutvinning. I anledning Høyres landsmøte nevner vi også at samme Michael Liebreich er blant initiativtakerne til en ny grønn gruppe knyttet til Tory-partiet.

Karbonprising virker: Til glede for samfunnsøkonomer og andre som er opptatte av at CO2-utslipp må få en riktig pris, tar vi med denne saken fra Australia som viser at CO2-utslippene har gått kraftig opp siden den konservative regjeringen skrotet systemet med karbonprising og kvotehandel. Særlig øker utslippene fra kraftsektoren fordi det brennes mer kull for å tilfredsstille behovet for mer strøm til energikrevende LNG-produksjon. Mer ny fossil energi, krever mer ny fossil energi. Samtidig viser tall fra Storbritannia at den ekstra CO2-prisen «oppå» den europeiske karbonprisen man opererer med der, bidrar til å skyve kull ut av den britiske kraftsektoren.

Sol på IKEA: Etter å ha testet salg av solcelleanlegg fra sine varehus i en del land, har IKEA nå bestemt seg for å trappe opp. Storbritannia, Nederland og Sveits vil være de første landene for den nye satsingen. Målet er å bli den største selgeren av solcelleanlegg for private i verden. I fjor var 770 millioner mennesker innom IKEAs varehus, så kjeden har en god utgangsposisjon.

Bli abonnent!

Kommentarfeltet er stengt.