1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 3. februar 2022
Sist oppdatert 3.2.2022, 12:47
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

EU-forslag om karbon­toll kan ramme eksport til land utenfor EU og EØS

EU-landene er dypt splittet om Kommisjonens forslag til karbontoll. Grunnen er at kraftkrevende industri mister frikvoter for produkter som eksporteres ut av EU-EØS. LO og NHO ber regjeringen komme på banen.

36538735500_0d30049cb0_o (2)

Aluminiumsproduksjon ved Norsk Hydro. Den blir omfattet av EUs ordning med karbontoll. Foto:Norsk Hydro

Publisert 3. februar 2022
Sist oppdatert 3.2.2022, 12:47
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Frykten for at klimapolitikken skal føre til en avindustrialisering brer seg nå i møterommene i Ministerrådets bygning Justus Lipsius i Brussel. Bakgrunnen er forslaget om karbontoll eller CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) som er EUs navn på barnet.

CBAM bare for Europa

CBAM er et meget omfattende lovforslag. Det ilegger en importavgift på kunstgjødsel, jern/stål, aluminium, sement og kraft til EU fra land som har en slakkere klimapolitikk enn i EU-EØS. Importavgiften innføres fra 2026, samtidig skal frikvotene trappes ned med 10 prosent per år. I 2036 skal frikvotene avvikles.

Problemet er bare at bedriftene i EU må kjøpe kvoter også for den delen av produksjonen som skal eksporteres ut av EU/EØS.

Dermed vil denne produksjonen måtte betale for sine klimagassutslipp på det som skal eksporters, mens konkurrenter utenfor EU-EØS slipper dette.

Det kan bli et alvorlig tilbakeslag for industrien i EU. Det franske EU-formannskapet har gjort industrisatsing til en av sine prioriterte oppgaver dette halvåret. Franskmennene har også håpet at de skal få på plass CBAM i løpet av sitt halvår som presidentskap i EU.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva EU faller ned på, et viktig for Norge. Vi er omfattet av EUs system for kvotehandel (ETS) og dermed innenfor CBAM. Det EU vedtar, blir lov i Norge.

Ber regjeringen komme på banen

Nylig sendte LO, Fellesforbundet, NHO, Industri og Energi og Norsk Industri i et felles brev til regjeringen der de peker nettopp på denne siden av EUs forslag.

I brevet peker de fem organisasjonene på at nedtrapping av frikvoter for eksporten vil føre til at konkurranseevnen til europeisk industri blir svekket.

«For å sikre like konkurransevilkår mellom europeiske og ikke-europeiske industrier, vil det være nødvendig å styrke CBAM-forslaget med en mekanisme som refunderer CO₂-kostnader for eksportvarer produsert i Europa,» heter det i brevet.

Våre støttespillere

Det har vært diskutert flere modeller, blant annet refusjonsordning etter «moms-modellen.»

Rammer norsk eksport

Lignende signaler kom fra Hydro, Alcoa og Yara i den høringsrunden som regjeringen hadde i fjor. Dette er selskaper som eksporterer for store summer ut av EU-EØS-området.

Det er Finansdepartementet som har saken i Norge. De fem organisasjonene har bedt om møte med regjeringen for å drøfte hvordan Norge kan påvirke det som skjer i EU.

Regjeringen: Vurderer saken

I en e-post til Energi og Klima skriver senior kommunikasjonsrådgiver i Finansdepartementet Helene Megaard at regjeringen følger arbeidet med forslag til CBAM tett. Den har merket seg innspillene som har kommet inn fra norske interessenter, både som en del av høringsrunden i fjor og i etterkant av denne.

«Konsekvensene av den foreslåtte mekanismen vurderes med sikte på å utarbeide norske posisjoner til kommisjonens forslag,» avslutter hun.

En del av omfattende pakke

Mer enn 40 prosent av det Norge eksporterer (utenom olje og gass) selges til land utenfor EU, viser SSBs tall for 2020.

Men CBAM vil også omfatte norskeide bedrifter i EU som vil eksportere fra sine bedrifter til land utenfor EU.

Debatten i Norge reflekterer det som nå skjer i EU.

CBAM-forslaget er ett av mange lovforslag i den såkalte «Fit for 55-pakken» som Kommisjonen la frem i juli i fjor. Den er nå til behandling i Europaparlamentet og i Ministerrådet (medlemslandene).

  • Les også: Nye EU-regler kan frata norsk industri viktig støtteordning for strøm.

Hard tautrekking i EU

Flere medlemsland har uttrykt sin bekymring over eksportindustriens fremtid. Tautrekkingen i Ministerrådet foregår på ekspertplan bak lukkede dører.

Det er ventet at det franske formannskapet setter saken på dagsorden på finansministermøtet i mars, men kilder i Rådet sier til Energi og Klima at det neppe er klart med noe kompromiss til det møtet. 

Det er to saker som særlig skaper problemer, nemlig de problemene som CBAM skaper for eksporten ut av EU-EØS. I tillegg også hvordan hele ordningen skal administreres.

Kommisjonen foreslår at det skulle administreres av hvert land, mens det nå foreligger forslag i Europaparlamentet om å lage et sentralt organ for dette.

Medlemslandene er åpenbart delt i synet også på dette.

Parlamentet: frist til 12. februar

I Europaparlamentet har de ulike partiene frist til 10. februar med å komme med sine innspill om CBAM. Det de skal forholde seg til, er forslaget saksordfører Mohammed Chahim la frem i januar. Chahim representerer sosialdemokratene og er fra Nederland og er opptatt av at CBAM-ordningen må utvides og utdypes.

Han har ikke gått inn for å endre ordningen med at også eksport omfattes av CBAM, men åpner for at dette kan vurderes etter 2026. Det vil si før nedtrappingen av kvoter innledes.

  • Her kan du lese Energi og Klimas intervju med Mohammed Chahim om andre deler av CBAM.

Legge press på andre land

EU håper at CBAM skal presse andre land som USA, Russland, Tyrkia og ikke minst Kina til å innføre-CO₂ avgifter, slik at dette blir et verdensomspennende system. Det er langt frem dit.  

Kina har vært spesielt kritisk til EUs forslag, fordi de mener at dette er proteksjonisme og rettet mot å ramme kinesisk eksport. EU har hele tiden hevdet at CBAM er i samsvar med reglene fra Verdens handelsorganisasjon (WTO). Ifølge Finansdepartementet har også Norge vært opptatt av at ordningen er innenfor WTOs regelverk for å unngå at norske bedrifter, som omfattes av CBAM, får problemer på eksportmarkedet.

Les mer om karbontoll og Norge:

  • EUs «fit for 55» krever ikke at Norge avgir suverenitet
  • EU foreslår å innføre karbontoll gradvis fra 2026
ANNONSE
Bluesky

Les også

To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
Flyfoto av jordbruksland med gule og grønne åkrer omkranset av trær, og en liten klynge bygninger med røde tak i utkanten av åkrene.

ESA ber Norge skjerpe klimainnsatsen

Norge ligger an til å nå målet for utslippskutt i transport, landbruk og bygg, men taper terreng på skog og arealer.

7. november 2025
Les mer
En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
En person står og smiler foran en moderne bygning med flere EU-flagg på flaggstenger. Andre mennesker går i bakgrunnen.

Norge ønsker at EUs karbontoll utvides til flere varer

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) håper å sikre norsk konkurransekraft for produsenter av strategiske råvarer.

2. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket