Apples fotavtrykk - Energi og Klima

Apples fotavtrykk

Blant IT-gigantene er Apple blant de grønneste i klassen, mens det står dårligere til med Amazon og Twitter.

Denne artikkelen er over 2 år gammel. 2 kommentarer

Apples toppsjef Tim Cook skapte overskrifter da han i mars ba klimafornektere om å finne seg en annen aksje å kjøpe. Apple har tatt klar klimapolitisk stilling – «we’re taking real action» mot klimaendringer, proklamerer de på egne nettsider. Selskapets eget klimaregnskap viser at produksjonen av iPhoner, iPader og andre i-ting står for 70 prosent av utslippene. Din og min flittige bruk av produktene genererer 7,5 millioner tonn CO2, eller 22 prosent.

Satsingen på et grønnere Apple har gitt resultater, ifølge en fersk rapport fra Greenpeace (pdf). Apple har som mål at skytjenesten (iCloud) skal drives med 100 prosent fornybar energi (fem andre selskaper, inkludert Google og Facebook, har det samme målet). Selskapet har satset på flere store solenergiprosjekter ved sine datasentre i USA. Apples bygningsmasse skal også fyres med kun fornybart. Greenpeace roser også Google og Facebook for satsing på et grønnere internett, selv om de to har sine svin på skogen.

Amazon kommer atskillig svakere ut i undersøkelsen. Handelsgiganten har også sine mye brukte Web Services (AWS), som er leverandør/vert for svært mange nettselskaper. AWS er «blant de skitneste og minst åpne i bransjen», med null rapportering av energibruk eller miljøfotavtrykk, skriver Greenpeace. Twitter rammes av mye av den samme kritikken.

Sikkert er det at energislukende datasentre står for en stigende mengde utslipp, og at mange leverandører ikke tar det så nøye med hvor energien kommer fra og om det sløses med den. Greenpeace ser håp i de beste selskapenes aktive satsing, og viser til den kommende store datasenterutbyggingen i Kina:

«The pressing need for the internet to drive the clean energy revolution is perhaps most evident in China, which will host much of the internet’s growth in the decade to come. China is also the country with the world’s largest carbon footprint. As companies begin to build their internet infrastructure there, acceptance of status quo dirty energy would be disastrous for efforts to wean China off of polluting energy sources. Innovative approaches to clean energy procurement, by contrast, could be transformational there.»

Vi støtter Energi og Klima:

Bli abonnent!

2 kommentarer

  1. Avatar

    Kjersti Fløgstad

    Oppløftende og interessant at Apple rapporterer transparent på CO2 utslipp og jobber for at hovedkontor, iCloud mm skal være 100% fornybart.

    Når likevel 70% av utslippet kommer fra produksjon, og det sies lite om hva de har tenkt å gjøre med det, er det grunn til å spørrs om det er så imponerende. I forhold til klima er produktenes levetid det største problemet med Apple . Fokuset på funksjonalitet gjør at levetiden på produktene ikke tillegges vekt (tvert i mot) og de må skiftes ut i stadig raskere tempo. Om Apple hadde en policy for at vi kan reparere og oppgradere eldre produktene, ville jeg vært mer imponert. I tillegg kommer alle nye varianter med nye grensesnitt for kontakter og duppeditter som bidrar til enda mer avfall (og utslipp).

    Dagens praksis kan neppe være god ressurs og miljøpolitikk, selv med resirkulering om miljøriktig energibruk på hovedkontoret og iCloud på 100% fornybart.

    • Olav Anders Øvrebø

      Olav Anders Øvrebø

      Det er naturligvis en innvending som det ville være interessant å høre både Apple og Greenpeace svare på. Men der lurer jeg i tillegg på et annet aspekt: Hvor mye av klima- og øvrig miljøpåvirkning som skyldes høy utskiftningstakt av produktene kan reduseres ved å forbedre resirkuleringen av materialene brukt i de «utdaterte» produktene?

Kommentarfeltet er stengt.