Monster-truck får 700.000 i CO₂-rabatt – SV har en kuttejobb å gjøre i Stortinget
SV bør bruke budsjettforhandlingene til å skru opp skattene på fossildrevne monster-trucker som nå banker på en nær avgiftsfri dør inn til Norge.
Å stramme inn, eller helst fjerne, CO₂-rabatten fossildrevne varebiler og særlig monster-trucker nyter godt av, vil være en fin hilsen fra SVs Kari Elisabeth Kaski til finansminister Trygve Slagsvold Vedum.
Det bør bli slutt på at de som kjøper nye fossildrevne varebiler og pickuper får en stor rabatt i CO₂-avgiften målt mot tilsvarende personbiler.
En slik avgiftsendring vil fremme salget av el-drevne varebiler og pickuper, og dempe salget av nye fossildrevne biler, uten at subsidiene skrus opp. Det er god klimapolitikk.
#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk
I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anders Bjartnes og medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.
Ford F-150 med bensinmotor lanseres nå her i landet, melder blant andre TV2. Den blir å få kjøpt med V8-motor eller en litt mer nøktern sekssylindret motor. Med den største motoren er CO₂-utslippene 342 gram CO₂/km, mens den sekssylindrede versjonen slipper ut 242 gram CO₂/km.
Som personbil ville en slik Ford F-150 med den største motoren ifølge budsjettforslaget for 2025 fått en CO₂-avgift på nesten 950.000 kroner. Som varebil er CO₂-avgiften bare snaue 220.000 kroner. Rabatten er altså omkring 700.000, bare på CO₂-avgiften. Også vektavgiften er lavere på varebiler enn på personbiler.
I forslaget til statsbudsjett for 2025 er det ikke foreslått økning i CO₂-avgiften for varebiler utover prisveksten.
Det er langt fra sikkert at statens proveny blir så stort om rabatten i avgiften fjernes, for med ordinært avgiftsnivå vil disse bilene bli så kostbare at knapt noen vil kjøpe dem. Det er slik CO₂-prising skal virke. Ved å skatte det vi vil ha mindre av, så endrer folk atferd. Omvendt stimulerer et dårlig avgiftssystem til at det tas valg som ikke er i samfunnets interesse.
Å legge til rette for at Ford F-150 med bensinmotor og liknende kjøretøyer selges med store avgiftsrabatter, er i siste kategori. Monster-truckene er CO₂-bomber, og de tar stor plass på veier og gater, og på parkeringsplasser.
Ford F-150 er USAs mest solgte bilmodell gjennom mange år, men er ikke tidligere importert til Europa. Nå kommer den også hit til Norge, med et svensk selskap som importør.
For noen år siden var det et argument for lave avgifter på fossildrevne varebiler og pickuper at de elektriske alternativene var få. Men nå er modellutvalget betydelig. Det finnes mange el-drevne modeller på markedet, men fortsatt er el-andelen ganske lav i varebilsegmentet.
De el-drevne modellene bør overta markedet raskt for å bidra til at Norge når klimamålene, og også for å unngå støy og lokal forurensning som følger med store bensin- og dieselmotorer. Men el-varebilene bør kunne oppnå en dominerende markedsandel uten for mye subsidier. Derfor er det fornuftig å øke avgiftene på de fossildrevne variantene.
At avgifter er bedre enn subsidier er et argument som vanligvis har gehør i Finansdepartementet, noe som understrekes i budsjettforslaget for 2025. Trygve Slagsvold Vedums departement synes ikke det er noen god ide å fjerne trafikkforsikringsavgiften på elektriske varebiler, men «bemerker at tiltak i form av økt engangsavgift på varebiler med forbrenningsmotor, eller støtte til kjøp av elektriske varebiler gjennom Enova, kan være bedre egnede virkemidler».
Det norske bilavgiftssystemet har en vennlig design overfor store og motorsterke varebiler, ettersom de ikke ilegges på langt nær samme CO₂-avgift som personbiler. Monster-trucken fra Ford er et godt eksempel på hvorfor det er fornuftig å skjerpe dette avgiftssystemet, og å gjøre det raskt. Det er ingen grunn til å legge til rette for import og salg av disse bilene. Det må være et politisk mål å hindre at bestanden av fossildrevne kjøretøyer øker unødig. Selv om kvaliteten på amerikanske biler jevnt over er lav, vil monster-truckene antakelig kjøre rundt og forurense i 15-20 år.
Derfor er det heller ingen grunn til å vente med en skikkelig skjerping av avgiftssystemet – selv om Trygve Slagsvold Vedum «elsker pickuper» med bensinmotor og rå lyd.