1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 9. desember 2021
Sist oppdatert 25.11.2025, 15:26
Artikkelen er mer enn to år gammel
Podkast

Er klima­krisen togets sjanse til comeback?

– Dette er tog- og jernbaneselskapenes sjanse til å ta opp konkurransen med flyet. Toget kan tilby reiseglede og eventyr, og vi kan fortsatt reise – men på en klimavennlig måte, mener Sigrid Elsrud og Kristian Skjellum Aas.

Publisert 9. desember 2021
Sist oppdatert 25.11.2025, 15:26
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

En gang var toget symbolet på industriutvikling, fremgang, vekst og eventyr.
Men de siste tiårene er toget satt i skyggen av privatbilisme og billige flyturer.
Men når utslippene skal til null og vi blir flere mennesker i verden som fortsatt vil reise – har toget en sjanse til å gjøre comeback?

Sigrid Elsrud driver selskapet Langs linjen og togbloggen.no.
Kristian Skjellum Aas administrerer Facebookgruppa Togferie.
De er to av Norges varmeste forkjempere for tog.

– Jeg synes det er ironisk at vi bruker store ressurser på å gjøre bilene elektriske og flyene elektriske, men så har vi en transportform som har vært elektrisk i 100 år, som vi ikke satser på, sier Kristian.

Sigrid mener klimakrisen er jernbanens sjanse til å få ferieglade mennesker tilbake på sporet. Men det er også vår sjanse til å påvirke.

– Hver feriereise er et valg

– Hver gang vi kjøper en feriereise tar vi et valg. Kjøper vi en flybillett, bekrefter vi tendensen som har vært de siste par tiårene. Kjøper vi i stedet en togbillett, så blir vi en del av statistikken som Jernbanedirektoratet og andre kan bruke når de vurderer om det er interesse for å bygge ut et bedre togtilbud, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med programleder Kirsten Øystese snakker de i podkasten om hvorfor det er superenkelt å finne flybilletter på internett, men nesten umulig å finne ut hvor man kan få kjøpt togbilletter på tvers av land.

De snakker om hvorfor ikke all togpolitikk i Europa har vært vellykket og hvorfor særlig Norge har havnet bakpå. Og så deler Kristian og Sigrid gode toghistorier og togtips. Visste du for eksempel at det er mulig å kjøpe billett i en panorama-vogn langs Rhinen? 

Abonner på Energi og Klima som podkast

Selv om du alltid vil finne siste episode her på nettsiden, er det enkleste for deg å abonnere på Energi og Klima. Helt gratis! Det gjør du enten i Apple Podcasts, PocketCast, Spotify, Podme, Acast eller via RSS. Da finner nye episoder automatisk veien til ditt øre.

Lytt til ukas podkastepisode her i nettleseren eller i en podkastspiller.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To konduktører står på perrongen ved siden av et hvitt ICE-høyhastighetstog, merket med et skilt for direkteruten Paris-Berlin, på en togstasjon i skumringen.

EU satser på hurtigtog – Regjeringen skal vurdere påkobling 

Norge har det tynneste, tregeste og mest ensporede jernbanenettet i Europa. Mens EU vil akselerere sammenkoblingen av jernbanen, skal Norge tenke seg godt om.  

4. desember 2025
Les mer
Linjediagram som viser volumet av persontransport med jernbane i EU fra 2015 til 2024, med en nedgang i 2020 og en økning på 5,8 % i 2024.

Ny tog-topp i EU

Flere tok toget i EU i 2024. Samlet passasjertrafikk målt i kilometer økte til det høyeste nivået siden dataseriens begynnelse i 2004.

4. november 2025
Les mer

Frps kortslutning

Hva skjer med Frps motstand mot elektrifisering? Og hva vil Tor Mikkel Wara gjøre i energi- og miljøkomiteen? 

10. oktober 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026