1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 15. juli 2021
Sist oppdatert 15.7.2021, 19:03
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

Skips­far­tens fritak for avgifter, utslipps­kvoter og klima­krav nærmer seg slutten

Når EU skal kutte utslippene med minst 55 prosent innen 2030 og være klimanøytrale innen 2050, må alle sektorer bidra. Også skipsfarten, som til nå har sluppet unna. Med Fit for 55 foreslår EU-kommisjonen flere grep for å integrere skipsfarten i egen klimapolitikk.

Ursula von der Leyen

EU-president, Ursula von der Leyen, er bekymret over økt forbruk av kull.
Source: EC – Audiovisual Service

Publisert 15. juli 2021
Sist oppdatert 15.7.2021, 19:03
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Skipsfarten står for rundt 11 prosent av EUs transportutslipp og 3-4 prosent av EUs totale CO₂-utslipp.

Skipsfart er den eneste sektoren som ikke er inkludert i EUs klimaarbeid. Hovedgrunnen har vært at skipsfarten er en internasjonal næring som reguleres av FNs sjøfartsorganisasjon (IMO). Men EU har stadig oftere og tydeligere uttrykt misnøye med IMOs ambisjonsnivå og tempo i klimaarbeidet. EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen har i lengre tid forberedt næringen på at tiden da skipsfarten får gå fri for all EU-regulering, nærmer seg slutten.

Flere av regelverksforslagene under Fit for 55 berører skipsfarten. De viktigste er forslaget om å ta skipsfarten inn i kvotemarkedet (EU-ETS), FuelEU Maritime-initiativet – som har som mål å øke etterspørselen og distribusjonen av alternative drivstoffer, samt et forslag om å avvikle avgiftsfritaket for drivstoff som brukes til sjøs.

Skipsfarten inn i kvotemarkedet

Når skipsfarten inkluderes i kvotemarkedet, må næringen kjøpe kvoter for sine utslipp på lik linje med andre sektorer som er inkludert i kvotemarkedet. EU-kommisjonen foreslår følgende rammer for skipsfartens deltakelse i EUs eksisterende kvotemarked:
Hvilke skip inkluderes?
Alle skip større enn 5000 bruttotonn – uavhengig av hvor skipet er registrert. Krigsskip, marinefartøy, fiskefangst- eller fiskeforedlingsskip og statlige skip som brukes til ikke-kommersielle formål er unntatt.
Hvilke reiser må det kjøpes utslippskvoter for?
Det må kjøpes kvoter for utslippene fra reiser og operasjoner i og mellom EU/EØS-havner og halvparten av utslippene fra reiser mellom en EU/EØS-havn og en havn utenfor EU/EØS.
Hva innebærer det at skipsfarten gradvis skal fases inn i kvotemarkedet?
EU-kommisjonen foreslår en gradvis innfasing av skipsfartens utslipp. I 2023 må rederier levere inn kvoter tilsvarende 20 prosent av utslippene som inngår i kvotemarkedet. Kravet øker til 45 prosent i 2024, 70 prosent i 2025 og 100 prosent fra og med 2026.
Hvilke klimagassutslipp må det kjøpes utslippskvoter for?
Siden skip foreløpig kun rapporterer CO₂-utslipp under MRV-forordningen, foreslår EU-kommisjonen at skipsfarten krav til kvotekjøp også i starten vil være begrenset til CO₂-utslippene, men at dette utvides etter hvert. Kommisjonen er særlig oppmerksomme på behovet for å inkludere utslipp av metan og nitrogenoksid.  

FuelEU Maritime

Hensikten med initiativet FuelEU Maritime er å stimulere til en gradvis økning i etterspørselen etter fornybare og lavutslippsdrivstoffer i skipsfarten. 
EU-kommisjonen foreslår en teknologinøytral ordning der det settes en grense for maksimal klimagassintensitet i drivstoffet som benyttes om bord i skip. Med utgangspunkt i en referanseverdi foreslår EU-kommisjonen at grensen for maksimal klimagassintensitet må reduseres over tid slik:
– 2 % fra 1. januar 2025
– 6 % fra 1. januar 2030
– 13 % fra 1. januar 2035
– 26 % fra 1. januar 2040
– 59 % fra 1. januar 2045
– 75 % fra 1. januar 2050

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg foreslår EU-kommisjonen at det fra 1. januar 2030 skal stilles krav om bruk av landstrøm eller annen karbonfri energibruk i havner. Kravet skal i første omgang gjelde for containerskip og passasjerskip som ligger til kai i mer enn to timer.

Den europeiske organisasjonen Transport & Environment er kritisk til at EU-kommisjonen under FuelEU Maritime foreslår et rent teknologinøytralt krav, og advarer om at det kan føre til økt opptak av LNG og forsinke produksjon og distribusjon av fornybare drivstoffer.

Energiskattedirektivet

Under forslaget til revisjon av EUs energiskattedirektiv, foreslår EU-kommisjonen at det gradvis fases inn minimumsavgifter på drivstoff til skipsfarten, som i dag er unntatt avgifter.

Forslagene vil ikke gå skli smertefritt gjennom EU-kverna

Som Fit for 55-pakken ellers, er alle forslag til politikk og tiltak som berører skipsfarten, foreløpig kun EU-kommisjonens forslag. Det er godt kjent at blant rederi, rederiforbund og sjøfartsnasjoner er det både tilhengere og motstandere av kommisjonens forslag – særlig forslaget om å ta skipsfarten inn i kvotemarkedet.

Våre støttespillere

ANNONSE
Bluesky

Les også

En kvinne snakker i telefon mens hun står ved siden av en mann i blå dress og slips; begge ser ut til å være innendørs på et arrangement eller møte.

Et dyrekjøpt kompromiss?

EU reddet klimamålet for 2040, men til hvilken pris? Les også om Norfunds investeringer i Ukrainas grønne omstilling, oppdatering på EU-høringer i Norge og høstens kalender.

6. november 2025
Les mer
Blid mann med briller og lyseblå skjorte og signalgul arbeidsjakke foran vannturbin ved et kontorbygg

Advarer mot statsstøtte til Barentshavet-rør 

Oljebransjen kan komme til å be om støtte til et gassrør fra Barentshavet, tror tidligere olje- og energiminister Tord Lien. – Da må svaret være nei, sier han.

15. oktober 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer

– EU står ved et veiskille

– Det kan høres ut som en floskel, men EU står nå ved et punkt der de må velge mellom landenes egne særinteresser eller fellesskapet, sier Energi og Klimas korrespondent i Brussel, Philippe Bédos Ulvin.

10. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket