1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 29. april 2020
Sist oppdatert 30.4.2020, 09:29
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

Offshore vind skaper marked for grønne skip

Østensjø Rederi bygger fire nye havvindfartøy. Alle klargjøres for hydrogendrift. Havvindselskapers mål om klimanøytrale verdikjeder skaper marked for utslippsfrie skip.

Credit-Astilleros Gondán-Copyright-Østensjø Rederi-Edda Passat 3

Edda Passat er ett av tre havvindfartøy i flåten til Østensjø Rederi. Nå har rederiet fire nye fartøy i bestilling som alle klargjøres for å kunne gå på hydrogen.

Publisert 29. april 2020
Sist oppdatert 30.4.2020, 09:29
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

– Å tilby utslippsfrie fartøy vil gå fra å være et konkurransefortrinn til å bli et krav vi må innfri for å vinne de mest attraktive kontraktene, sier leder av Østensjø Rederis prosjektavdeling, Egil Arne Skare.

Haugesund-rederiet Østensjø har i dag en flåte som teller 31 fartøy: 8 offshore supplyskip, 20 slepebåter og tre havvindfartøy. Nå har rederiet bestilt fire nye havvindfartøy. Alle skal klargjøres for hydrogendrift.

Gikk inn i offshore vind under oljenedturen

Etter oljenedturen i 2014 har det vært krevende år for norske offshore supply-rederi. Det har vært færre oppdrag og en stor overkapasitet i flåten. I 2015 signerte Østensjø Rederi sin første kontrakt med danske Ørsted (den gang Dong Energy) og gikk inn i offshore vindkraftmarkedet.

Ørsted har vedtatt en ambisjon om at deres egen virksomhet skal være klimanøytral innen 2025. Innen 2040 skal også hele Ørsteds leverandørkjede være klimanøytral.

– Offshore vindkraftselskap har helt andre forventninger til at vi skal tilby nullutslippsfartøy. Mens oljeselskap har en vente-og-se-holdning til teknologiutviklingen innen skipsfart, så mener offshore vindbransjen alvor. Havvindfartøy kan dermed bane vei for en raskere utvikling av ny teknologi som hele skipsfarten vil ha nytte av, sier Skare.

Hvor mye dyrere blir skipene når de skal gå på hydrogen, og er kundene villige til å betale for det?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Teknologien er umoden og det er usikkerhet knyttet til kostnadsestimatene. Men vi forventer at vi kan tilby hydrogenfartøy til ca. 10 prosent høyere dagrater enn konvensjonelle fartøy. Med de trendene vi ser i offshore vindkraftmarkedet tror vi at det både er betalingsvilje for utslippsfrie skip og at det vil være lønnsomt for oss å være tidlig i markedet, sier Skare.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En kvinne med skulderlangt, rødlig hår, iført en mørk, ermeløs kjole, står smilende foran en uskarp utendørs bakgrunn med trær.

Har klaget Equinor inn til Finanstilsynet

Flere investorer mener det er problematisk at Equinor påstår å operere i tråd med Parisavtalen. Natasha Landell-Mills fra Sarasin & Partners sier at Equinor bryter med Paris-målene.

31. oktober 2025
Les mer
En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
Fire tjenestemenn i forretningsklær står bak et konferansebord, holder hverandre i hendene og løfter dem til hyllest under klimatoppmøtet i Paris.

Ti år med Parisavtalen, hvordan øke tempoet?

Ti år etter Parisavtalen ser vi tydelige tegn til grønn fremgang, men utslippene er fortsatt høye. Hvordan få bedre fart på omstillingen? Se opptak av Klimafrokost.

13. oktober 2025
Les mer

Disse skal styre norsk klima- og energipolitikk de neste fire årene

Klimamål, oljelisenser, sirkulærøkonomi, havvind, hydrogen, elektrifisering og utenlandskabler. Her er politikerne som skal bestemme norsk klima- og energipolitikk de neste fire årene.

9. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026