1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 14. juli 2021
Sist oppdatert 13.9.2021, 12:29
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Hva skjer med ikke-kvote­pliktig sektor?

Dersom EU-kommisjonens forslag blir vedtatt, må Norge skjerpe kravene for utslipp fra såkalt ikke-kvotepliktig sektor.

ruter_lading

Bussdrift i Oslo. Transportsektoren må kutte mer utslipp mot 2030 under EU-kommisjonens forslag. (Foto: Redink/Ruter)

Publisert 14. juli 2021
Sist oppdatert 13.9.2021, 12:29
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Klimaplanen som i vår passerte Stortinget, slår fast at Norge skal kutte 45 prosent av utslippene i ikke-kvotepliktig sektor frem til 2030, målt ut fra 2005-nivå.

Ikke-kvotepliktig sektor er transport, jordbruk, bygg og avfall, samt ikke-kvotepliktige utslipp fra industrien og petroleumsvirksomheten. Totalt er dette rundt 60 prosent av alle utslipp av klimagasser i EU. Så langt har en lykkes med å kutte mindre i disse sektorene enn i de som er omfattet av kvotehandelssystemet.

Nå vil Kommisjonen som del av klimapakken «Fit for 55» at man på EU-nivå skjerper målet fra 29 til 40 prosent. Det betyr at de rikeste landene, som Tyskland, Sverige og Danmark, må kutte 50 prosent, fordi byrdene fordeles ut fra økonomisk bæreevne. Norge har sluttet seg til EUs regler (innsatsfordelingsforordningen.)

Kravene til Norges kutt er tilsvarende det som de rikeste EU-landene må ta, det betyr at Norge må øke kutt i utslippene. Vi er bundet av de endringer som EU til slutt vedtar.

  • Her finner du Energi og Klimas artikler om kutt i ikke-kvotepliktig sektor.

Da Stortinget satte utslippsmålet i klimaplanen i vår, var det et tema om alle kuttene skal tas i Norge. Dagens EU-regler gir muligheter for at landene enten reduserer egne utslipp eller skaffer flere utslippsenheter ved å finansiere kutt i andre europeiske land.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To tjenestemenn står på podier foran EU-flagg og norske flagg og henvender seg til pressen, med Europakommisjonens emblem synlig i bakgrunnen.

EUs medlemsland vedtar toll på ferrolegeringer med knepent flertall

Kommisjonens forslag gikk gjennom til tross for en samlet nordisk-baltisk front.

18. november 2025
Les mer

Går mot klart flertall i EU-parlamentet for å fremme norsk og islandsk EU-medlemskap 

Et massivt flertall i EU-parlamentets utenrikskomité ber EU-institusjonene om å arbeide aktivt for norsk, islandsk og grønlandsk medlemskap.  

4. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
En middelaldrende mann med briller og vikende hårfeste, iført dress og stripete slips, står i et innemiljø med uskarpt glass og planter i bakgrunnen.

Ber EU se mot nord 

Dersom EU skal kunne møte utfordringene med sikkerhet og energi, så må de friste Norge inn i unionen, mener en Brussel-veteran fra Estland.

29. september 2025
Les mer
ANNONSE