1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Jørn Øyrehagen Sunde
Jørn Øyrehagen Sunde
Professor, det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen
Esmeralda Colombo
Esmeralda Colombo
Research fellow at the University of Bergen. Her PhD project centers on access to justice in climate change cases.
Publisert 26. september 2017
Sist oppdatert 8.4.2022, 14:24
Artikkelen ble først publisert i Klassekampen 26. september 2017
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Look to Norway – Klima­søksmål i klima­end­rin­gane sin tids­pe­riode

Oljefondet gjer Noreg svært utsett for framtidige klimasøksmål. For å redusere sjansane for tap bør norske myndigheiter setje fondet i arbeid for raskare energiomstilling og klimatilpasning.

Maldives-oilfundI-II

SØKSMÅLSRISIKO: Vi vil framover sjå små aktørar i samfunnslivet, som kommunar, små bedrifter, foreiningar og einskildpersonar, gå til søksmål for den skade dei lid på grunn av klimaendringar. Noreg med sitt store «oljefond» må vere førebudd, skriv artikkelforfattarane.

Publisert 26. september 2017
Sist oppdatert 8.4.2022, 14:24
Artikkelen ble først publisert i Klassekampen 26. september 2017
Artikkelen er mer enn to år gammel
Jørn Øyrehagen Sunde
Jørn Øyrehagen Sunde
Professor, det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen
Esmeralda Colombo
Esmeralda Colombo
Research fellow at the University of Bergen. Her PhD project centers on access to justice in climate change cases.

Så er det i gang. San Francisco og Oakland har saksøkt fem av dei største oljeselskapa i verda for å få erstatning for dei kostnadane klimaendringar kjem til å påføra dei to byane. Dette skjer alt før det ein kan kalla fyrste generasjons klimasøksmål har kome skikkeleg i gang. Dette er klimasøksmål om vern av miljøet. Det som no er på gang, er andre generasjons klimasøksmål, som er store erstatningskrav. Og bakom lurer ein tredje generasjons klimasøksmål, som er dei som verkeleg kjem til å prega jussen i tiåra som kjem, og gjeld små erstatningskrav i hopetal.

Fyrste generasjons klimasøksmål er den typen søksmål som Greenpeace Norden og Natur og Ungdom har tatt ut mot den norske stat i samband med nye utvinningskonsesjonar i Barentshavet. Kjernen i søksmålet er at regjeringa sitt vedtak om å gje 23 utvinningsløyve i arktiske strøk er i strid med retten til eit berekraftig miljø prega av naturmangfald, som Grunnlova § 112 sikrar norske borgarar.

Erstatning for klimaendringar

Det norske klimasøksmålet skal opp for Oslo tingrett 14. november, og er ein type søksmål ein har fått så ulike stadar som USA, Pakistan og Nederland dei siste åra. Likevel har denne typen klimasøksmål, som gjeld staten si plikt til å verna om miljøet, bare så vidt kome i gang. Det norske klimasøksmålet har dermed høve til å verta skilsetjande i ein norsk som i ein global samanheng.

Andre generasjons klimasøksmål er det ein no ser i USA. Kjernen i desse søksmåla vil bli erstatning for klimaendringar. Aktørane i slike søksmål er ikkje ideelle organisasjonar, men særleg land, byar og store bedrifter som er drivkrefter i samfunnslivet. Dette er aktørar som både har økonomiske musklar til å gå til søksmål, og som samstundes alt lid økonomisk tap på grunn av klimaendringar.

Det er ikkje sjølve det økonomiske tapet som gjer at slike søksmål kan vinna fram. I staden er det vilje til å halda fram med ei lønsam verksemd trass kunnskap om at andre lid skade. I vinter var det store mediaoppslag om at Shell alt på 1980-talet kjende til og aksepterte dei konsekvensane bruk av fossilt brensel hadde for klima. Shell er eit av selskapa som no er saksøkt. I tobakkssøksmåla var det nettopp ikkje sjølve produksjonen av tobakk som gjorde at slike søksmål kunne føra fram, men produksjon trass kunnskap om skadeverknadar.

Kunnskap og faktisk handling

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er dette mishøvet mellom kunnskap og faktisk handling som kan gjera at Shell, Exxon, BP, Conoco og Phillips kan tapa søksmålet som San Francisco og Oakland har tatt ut. Den vanlege taktikken til store selskap i slike saker, er å trenera saka. Det gjer at saksøkjar sine kostnadar vert store, utan utsikt til å vinna saka med det fyrste. Denne framgangsmåten brukar difor å auka vilje til å inngå dårlege forlik.

Problemet i denne saka, er at dess lenger tida går, dess synlegare og større vil konsekvensane av klimaendringane verta. Det vil leggja eit generelt press på oljeselskapa. Men det vil òg leggja eit press på tidlegare tilsette for å gå ut med kva kunnskap dei faktisk hadde om klimakonsekvensar for fleire tiår sidan. Dermed aukar òg sjansen for at oljeselskapa tapar saka. Den vanlege treneringstaktikken er difor ein dårleg taktikk i denne saka.

Tredje generasjons klimasøksmål vil snart setja sitt preg på rettslivet dei òg. Dette er søksmål der små aktørar i samfunnslivet, som kommunar, små bedrifter, foreiningar og einskildpersonar går til søksmål for den skade dei lid på grunn av klimaendringar. I slike saker er ikkje grunnlaget for søksmålet at saksøkte medvite har bidrege og tent på klimaendring trass kunnskap om skadeverknadar, men at ein i si verksemd ikkje har tatt konsekvensen av dei klimaendringane ein visste måtte koma.

Klimasøksmål fyller tomrom

Ein kan til dømes tenkja seg at einskild personar eller forsikringsselskap saksøkjer kommunar for å ha bygd ut bustadfelt i område som ein burde føresjå vart ras- eller flaumfarlege etter at klimaendringane set inn for alvor. Eller der kommunar saksøkjer staten for å ha gjeve løyve til kraftutbygging som ein burde føresjå vart problematisk med den auka nedbør klimaendringane fører med seg i vår del av verda.

Våre støttespillere

Rettar til både miljø og til dekning av økonomisk tap etter miljøskade, må ha domstolsvern. Samstundes er ikkje søksmål ei ideell drivkraft i klimapolitikken. Den burde vera styrt av politiske diskusjonar og tiltak. Det som skjer, er at klimasøksmål fyller tomrommet som oppstår i fråværet av desse. Klimasøksmål er difor ikkje ei løysing, men eit varsel om behov for auka politisk diskusjon og tiltak. Nye klimasøksmål bør difor møtast med ein auke i dette, og ikkje klaging over rettsleggjering av politikken.

Dersom ein så returnerer til den andre generasjonen klimasøksmål, som no er i gang, kan dei få konsekvensar for Noreg. Vi er eit oljeproduserande land. Overskotet av produksjonen er til alt overmål sett inn i eit eige Oljefond. Samstundes har ein i Noreg hatt eit høgt medvite om klimaendringar som følgje av forureining frå fossilt brennsel. Hugs at det var Gro Harlem Brundtland som leia arbeidet fram mot Rio-konvensjonen i 1992, som var eit fyrste steg på vegen fram mot Paris-avtalen av i dag.

Kva gjer regjeringsadvokaten på Maldivene?

Ikkje berre har Noreg tent på ei verksemd som er årsak til klimaendringar, men har samstundes vist for all verda at ein har kunnskap om konsekvensane. Og til overmål har ein eit oljefond som kan betala for den skade som følgjer av klimaendringane. Det er difor ikkje utenkjeleg at regjeringsadvokaten på Maldivene, som står i fare for å forsvinna i havet som følgje av klimaendringar, vil seia til politikarane i landet: Look to Norway.

Dersom den norske stat er lur, gjer den raskt Oljefondet om til eit Klimafond som skal nyttast til å setja i verk tiltak for å avhjelpa følgjer av klimaendringar. Deretter set den som vilkår at norsk teknologi og norske selskap skal brukast når midlar frå Klimafondet vert brukt. Då kan ein redusera faren for søksmål, få behalda Oljefondet, og gjera det om til ei kjelde til verdiskaping i ei tid med klimaendring.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer
En gruppe mennesker holder et blått banner med teksten "CLIMATE JUSTICE" utenfor en stor, moderne bygning med sylinderformede strukturer.

Norge frikjent i Strasbourg – men kravet til nye oljefelt skjerpes 

Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) frikjenner Norge for brudd på menneskerettighetene i klimasøksmålet om tildeling av lisenser i Barentshavet fra 2016. 

28. oktober 2025
Les mer
En McDonald's-restaurant står i brann om natten, med flammer fra taket. Brannmannskaper spruter vann fra slanger for å få kontroll over brannen. Et "adgang forbudt"-skilt er synlig foran.

Klimakrise gir forsikringskrise: Økende tap truer lønnsomhet og stabilitet

Konsekvensene av klimaendringene – som branner, flom og ekstremvær – gjør forsikringer dyrere. Selskaper sier nei til å forsikre utsatte områder. I verste fall kan dette påvirke stabiliteten i finansmarkedene.

30. september 2025
Les mer
En gruppe mennesker protesterer utenfor en historisk bygning med skilt om klimatiltak; på en stor plakat står det: "Domstolene har talt. Loven er klar. Statene må HANDLE NÅ.

Klimaansvar i folkerettens lys

Avgjørelsen fra Den internasjonale domstolen om staters ansvar for klimaendringer må leses som både et pressmiddel og en plikt. Presset på Norge for raskere utfasing av olje og gass vil øke, skriver advokat Jan Borgen.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket