1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anne Jortveit
Anne Jortveit
Ansvarlig redaktør for Energi og Klima (konst.) og nestleder i Norsk klimastiftelse. Journalist. Kontakt: anne@energiogklima.no
Publisert 10. januar 2017
Artikkelen er mer enn to år gammel
Klimatv.no

#Klima­fro­kost: Hvordan halvere utslip­pene fra norsk trans­port på 13 år?

Hva skal til for å halvere utslippene fra norsk transport innen 2030? Se opptak av frokostmøte med politikere, forskere og transportbransjen.

klimafrokost_transport_innledere

Innlederne på klimafrokost om transport.

Publisert 10. januar 2017
Sist oppdatert 15.9.2025, 16:03
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anne Jortveit
Anne Jortveit
Ansvarlig redaktør for Energi og Klima (konst.) og nestleder i Norsk klimastiftelse. Journalist. Kontakt: anne@energiogklima.no

Transportsektoren i Norge slipper ut om lag 15 millioner tonn CO₂ per år. Utslippene fra veitrafikken må minst halveres innen 2030 om vi skal nå de norske klimamålene. Hvordan får vi dette til? Dette ble diskutert på #klimafrokost i Oslo onsdag 11. januar.

Les nyhetsartikkel fra møtet: Tungtransporten, den store x-en i transportskiftet.

Innledere og debattdeltakere: Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H), stortingsrepresentantene Rasmus Hansson (MDG), Marianne Marthinsen (Ap) og Abid Raja (Venstre), forsker Kjell Werner Johansen fra Transportøkonomisk institutt, administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund, direktør Stein Inge Liasjø i Enova, kommunikasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen Norge og generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

I innleggene og diskusjonen drøftet vi blant annet:

  • Hvordan når vi målet om at det bare selges nullutslippsbiler etter 2025?
  • Avgifter, subsidier og reguleringer er virkemidler som allerede er i bruk. Hvordan kan disse treffe enda bedre?
  • Hva slags politikk trenger tungtransporten for å redusere egne utslipp?
  • Hvilke konsekvenser bør behovet for kutt i CO₂-utslippene få for veiutbyggingen i Norge?

Møtet ble arrangert av Norsk Klimastiftelse og Norsk Elbilforening.

Artikkelen fortsetter under annonsen
ANNONSE
Bluesky

Les også

EM i elbilandel: Norden topper

Norden i tet, Øst- og Sør-Europa henger langt etter. Dette er elbilandelen av nybilsalget i europeiske land for perioden januar til og med september.

28. oktober 2025
Les mer

Taktisk stemmegivning og trusler om store utgifter 

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Tema i tredje episode er blant annet stortingsvalgkampen og de ferskeste meningsmålingene, partienes elbilpolitikk, skremsler om store utgifter til energieffektivisering av husene våre og ekstremvær som ødelegger avlinger.

22. august 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026