Trump-effekten – ånden fra Paris er svekket

Etter valget av Trump har det blitt mer attraktivt igjen å investere i fossil energi, skriver artikkelforfatteren.
Dette er et debattinnlegg. Teksten er kvalitetssikret i tråd med redaksjonelle prinsipper for publisering. Innholdet reflekterer skribentens egne meninger.
Barack Obama var en pådriver for Paris-avtalen. Da Donald Trump ble valgt hevdet optimister at dette ville øke viljen hos andre stater til styrket innsats. Sammen med progressive delstater som California kunne målene i Paris-avtalen likevel reddes. Men Trumps politikk, om den følges av andre, sender verden inn i en katastrofal oppvarming på over fem grader innen slutten av århundret.
Etter valget av Trump i 2016 har attraktiviteten til investeringer i fossil energi økt. Det er skapt inntrykk av at fossilalderen på ingen måte nærmer seg slutten, i det minste ikke så raskt som avtalen i Paris har foreslått. En studie som undersøkte 36 av verdens største banker fant at investeringer i kull økte med 6prosent i 2017 etter en nedgang på 38 prosent i 2016.
Når USA, nå verdens nest største og historisk den største utslippsnasjon, trekker seg ut for å tjene så mye penger som mulig på fossile brensel mens verden brenner, styrkes fossiltilhengerne i andre regjeringer. Debatten foregår i de fleste land: Russland og Tyrkia som har signert avtalen nøler med å ratifisere, og Trump-effekten har gitt energi i den australske debatten til dem som argumenter mot landets Paris-forpliktelser.
Land som Japan, Indonesia, Tyrkia og Sør-Korea har nylig gått i kullvennlig retning. Russland ønsker argumenter for å sabotere Paris-avtalen. Saudi-Arabia liker fortsatt olje. Selv i Kina og India, som har uttalt at de vil holde seg til sine mål, trigger utviklingen i USA intern debatt. Brasils rykte helt fra Rio-konferansen i 1992 som et ledende land i kampen mot klimaendringer, forvitrer raskt. Den nye presidenten fra 1. januar neste år , støtter Trump, planlegger å avvikle vernearbeidet av Amazonas og har trukket Brasil som arrangør av COP25. Dette til forlegenhet for Brasils forhandlere i Katowice.

