#Klimavalg15. oktober 2024Monster-truck får 700.000 i CO₂-rabatt – SV har en kuttejobb å gjøre i Stortinget SV bør bruke budsjettforhandlingene til å skru opp skattene på fossildrevne monster-trucker som nå banker på en nær avgiftsfri dør inn til Norge.
#Klimavalg9. oktober 2024Gåte fra grønn bok: Hva er dyrt og dårlig, men som vi likevel skal doble bruken av for å nå Norges klimamål?Svaret er biodrivstoff. Vikarierende klimaminister Tore Sandvik leverer en lang rekke advarsler, men likevel er mer bruk av biodrivstoff det viktigste enkelttiltaket for å kutte utslipp mot 2030.
Nyhet7. oktober 2024Statsbudsjettet: De viktigste klimasakeneDet blir vanskeligere å klare klimamålene, erkjenner regjeringen i statsbudsjettet for 2025. CO₂-avgiften økes, men samtidig kompenseres bilistene. Budsjettet inneholder få nye klimatiltak som monner.
Nyhet7. oktober 2024Få nye klimatiltak i statsbudsjettetStøre/Vedum-regjeringen planlegger få nye klimatiltak som monner i sektorene med de største utslippene. Det viser Energi og Klimas gjennomgang av forslag til statsbudsjett for 2025.
EU-korrespondenten7. oktober 2024Regjeringen sier ja til EUs karbontoll – ellers få EU-signalerRegjeringen gjør seg klar til at Norge skal være med i EUs karbontoll (CBAM) fra januar 2026. Ellers er det ikke mange signaler i statsbudsjettet om hvordan klimasamarbeidet med EU skal utvikles.