Elbiler på kullkraft trumfer dieselbiler

Elbiler bidrar med 50 prosent mindre CO2 enn fossilbiler. Les også om storbyer som bannlyser fossilbusser, at havet kan stige 1,3 meter og om Teslas demonstrasjon av solenergiens fleksibilitet.

Bilprodusentene har mange nye elbil-modeller på gang. Her viser VW sin nye I.D. Buzz under bilmessen i Frankfurt i september 2017. Bilen skal komme i salg i 2022. Foto: Marco Verch cb

Hver uke plukker redaksjonen i Energi og Klima ut fem saker fra det internasjonale nyhetsbildet i uken som er gått. Her er mine utvalgte.

ELBILER VS DIESELBILER: Selv i Polen – der brorparten av strømmen kommer fra kullkraftverk – er det mer gunstig for klimaet å kjøre en elbil enn en dieselbil. Det kommer frem i en livssyklusstudie fra belgiske Vrije Universiteit Brussel (VUB). I gjennomsnitt slipper elbiler ut 50 prosent mindre CO2 enn dieselbiler, inkludert utslipp knyttet til produksjonen. Studien avliver mytene om at elbiler er like klimafiendtlige som dieselbiler også når en regner med energien som går med til produksjonen og at strømmen den kjører på kan komme fra kullkraftverk. Yoann Le Petit – talsperson for tenketanken T&E som har bestilt studien – sier til avisen The Guardian at drivstoffindustrien står bak en rekke falske nyheter om elbiler vs dieselbiler. Denne nye studien slår utvetydig fast at elbil uavhengig av hvordan elektrisiteten er fremstilt er betraktelig mer klimavennlig enn sine fossile brødre. Etter hvert som elforsyningen mer og mer blir basert på fornybare kilder, vil elbilens CO2-fortrinn naturlig nok øke ytterligere.

Apropos elbiler hekter jeg på en sak fra Bloomberg Businessweek som denne uken presenterer «Kinas Elon Musk». Wang Chuanfu er sjef for BYD Co. som mest av alt er kjent for sin enorme produksjon av elbiler særlig til det kinesiske markedet. I artikkelen omtales Wang Chuanfu som den visjonære grønne teknologientreprenøren. Wang Chuanfu er ikke snauere enn at han sier at Kina vil holde samme tidsplan som de europeiske landene når det gjelder utfasing av fossile doninger og innfasing av el-kjøretøy.

NULL KULL: Kullkraft må fases ut innen 2050 om vi skal unngå risikoen for at havet stiger 1,3 meter. Det kommer frem i en artikkel publisert av forskere ved University of Melbourne, omtalt i The Guardian. I artikkelen sammenstilles den nyeste forståelsen av Antarktis’ bidrag til havnivåstigning med de ferskeste utslippsprognosene. Artikkelen bekrefter at betydelig havnivåstigning er uunngåelig og at situasjonen krever rask tilpasning. Skadene kan begrenses dersom verden oppfyller målet i Paris-avtalen om å holde global oppvarming «godt under 2C». Budskapet er altså at særlig kullet må bort så fort som råd er. Ifølge nettstedet Coalswarm er det for tiden om lag 12000 kullkraftverk i drift på verdensbasis. Nye er under planlegging og oppføring, men mange er også satt på vent.

The Washington Post omtaler andre sider av Melbourne-studien under overskriften New science suggests the ocean could rise more – and faster – than we thought.

KULLFRITT I ITALIA? Italia planlegger å avskilte kullkraftverkene sine innen 2025, skriver Reuters. Landets industriminister Carlo Calenda presenterte tirsdag en ny energistrategi som – hvis den blir vedtatt og iverksatt – skal bidra til å nå målet om at 27 prosent av italienernes energiforbruk kommer fra fornybare kilder innen 2030. Strategien innebærer også at det skal bli lettere å være elbileier i Italia, målet er å få på plass 19000 ladestasjoner innen 2020. I forrige ukes Fem på fredag kunne vi lese at Nederland vil fase ut sine kullkraftverk. Vi vil tro at Angela Merkel etter det skuffende valget føler presset fra et ambisiøst og styrket De Grønne om å legge tilsvarende planer og ikke risikere å havne i kategorien «sinke» sammen med Polen. Det ene EU-landet etter det andre har presentert seriøse planer for utfasing av kull.

BYER BANNLYSER FOSSILE BUSSER: Tolv storbyer – med til sammen nesten 80 millioner innbyggere – lovet mandag at de fra 2025 bare skal kjøpe nullutslippsbusser. London, Paris, Los Angeles og Cape Town er blant byene som dessuten slår fast at de skal gjøre store områder til fossilfrie soner innen 2030. Det skriver The Independent. Dermed setter flere store byer seg langt tøffere klima- og miljømål enn egne regjeringer. Hensikten er både å skape bedre luft i byene samt å bidra til å innfri forpliktelsene i Paris-avtalen. Seattles borgermester Tim Burgess sa i forbindelse med mandagens offentliggjøring av bussplanene at byene har kraft til å lede an i klimaarbeidet. Det som uansett er tilfellet, er at målsettinger som dette bidrar til å etablere et større og sikrere marked for produsentene av nullutslippsbusser.

PUERTO RICO SOM UTSTILLINGSVINDU FOR SOLENERGI: En gladsak til slutt som forteller noe om solenergiens enestående fleksibilitet. På kort tid har Tesla installert solcellepaneler og batterier som skal forsyne et barnesykehus på den orkanrammede øya Puerto Rico med strøm. Det skriver blant annet nettstedet Interesting Engineering. Mye av infrastrukturen på øya ble feid vekk under uværet for en drøy måned siden og 85 prosent av Puerto Rico er fremdeles uten elforsyning. Kollega Anders Bjartnes skrev i Fem på fredag i slutten av september at puertoricanerne er «ofre for et gammeldags og fossilt kraftsystem» og at «nesten halvparten av kraftproduksjonen på Puerto Rico er oljebasert, resten er en blanding av kull og gass. Bare 2 prosent er fornybar.» Med sin geniale kombinasjon av gave og markedsføring får Tesla vist frem at det lar seg gjøre å skaffe strøm på kort tid og uten komplisert infrastruktur. For å sitere Per Espen Stoknes – seniorforsker ved BI og vararepresentant til Stortinget for MDG – som skrev som følger da han torsdag publiserte samme artikkel fra Puerto Rico på Facebook-siden sin: – This is the future of power everywhere… could it be clearer? Forget gas, forget coal. That’s just sooo 1900’s!

Abonner på Fem på fredag

Skriv en kommentar

Debattregler på Energi og Klima