Ekspertintervju13. juni 2023– Klimautslipp må bli mye dyrereFor å få opp tempoet i avfossiliseringen av Norge, må avgiftene på klimautslipp bli høyere, mener Katinka Kristine Holtsmark.
Kommentar6. oktober 2022Brukar milliardar på støtte til fossilt drivstoffMilliardane sitt laust når regjeringa skal skjerme drivstoffprisane mot effektane av høgare CO₂-avgift. Saman med svekka elbilfordelar er dette dårleg politikk for klimaet.
Europas grønne skifte15. juli 2020Europa setter egne klimamål i fare med milliardstøtte til kull, olje og gassBred europeisk kartlegging viser omfanget av støtteordninger til fossil energi – stikk i strid med ambisiøs klimapolitikk. Les også om: EUs hydrogenplaner, boom i kvotemarkedet og dansk-nederlandsk energiallianse.
Kommentar15. januar 2018Gode, brukbare, dårlige og elendige klimastrategierKlimagassutslippene fra transport kan reduseres på mer eller mindre kostbare måter. Det minst aktuelle er reduksjon i folkemengde, inntekt eller mobilitet. Overføring til andre og/eller større transportmidler er litt mindre smertefullt. Men det store potensialet knytter seg til forbedring av selve kjøretøyene og deres drivstoff.
Debatt7. november 2016Venstre og Frp kan bli venner i høst – om bensinavgifterFor verdens klima og Venstre er kutt i norske klimagassutslipp eksistensielt. For Frp, på den andre siden, er blant annet økte bensinavgifter nærmest en katolsk dødssynd. Men Venstre og Frp kan bli venner i høst – og klimaet en vinner.