1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 3. mars 2022
Sist oppdatert 3.3.2022, 13:22
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Norge med brev til EU om karbon­toll

I et brev til EU er finansminister Trygve Slagsvold Vedum opptatt CO₂-kompensasjonsordningen ikke omfattes av karbontoll i første fase. Dette er strømstøtte i milliardklassen til kraftkrevende industri.

51583568772_9dc1d4b284_o

Ap-leder Jonas Gahr Støre og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum er enige om at CBAM er endel av EØS.
Foto: Arbeiderpartiet

Publisert 3. mars 2022
Sist oppdatert 3.3.2022, 13:22
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Det var som et forslag i den store klimalovpakken «Fit for 55» at EU la frem et forslag om å innføre klimatoll, på EUs språk kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

I brevet signert finansminister Trygve Slasgsvold Vedum, slås det fast at Norge støtter intensjonene i forslaget.

I utgangspunktet er Norge omfattet av CBAM fordi vi er EØS-medlemmer og EUs kvotesystem (ETS) for handel med utslippskvoter.

Men en endelig vurdering av om dette er EØS-relevant vil bli gjort når EU har ferdigbehandlet forslaget, presiserer Finansdepartementet i en e-post torsdag.

Du kan lese hele brevet fra den norske regjeringen her.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avgift på import

CBAM er en avgift som skal ilegges importører av stål, jern, aluminium, kunstgjødsel og strøm. Ordningen skal etter forslaget innføres gradvis. Samtidig skal antall frikvoter til industrien reduseres.

De innvendingene som regjeringen har meddelt EU, er i stor grad sammenfallende med innvendinger som LO og NHO tidligere i år har gitt i en felles uttalelse. De er også i tråd med det Solberg-regjeringen spilte inn i fjor sommer, før forslaget ble lagt frem.

Gigantisk strømstøtte

På sikt skal også CO₂-kompensasjonen avvikles, men den er ikke med i første fase av Kommisjonens forslag. I brevet støtter Norge Kommisjonens forslag om at CO₂-kompensasjon ikke skal røres nå. Denne ordningen kompenserer det strømprisen øker med som følge av kvotehandel og prisdynamikk i kraftmarkedet. Den viktigste begrunnelsen for CO2-kompensasjon er at den skal motvirke såkalt karbonlekkasje, altså at kraftkrevende industri forlater EU- og EØS-området til fordel for land som ikke fører like streng klimapolitikk.

Våre støttespillere

For norsk kraftkrevende industri står det om store summer. I hele perioden 2013-2020 ble det utbetalt omkring 7 milliarder til norsk industri. Men det er ventet at ordningen vil koste mellom 50 milliarder og 85 milliarder kroner i perioden 2021-2030, blant annet som følge av høye kvotepriser. Ordningen er omstridt.

I brevet advarer Vedum mot å innlemme CO₂-kompensasjonsordningen i denne omgangen. Sterke krefter i Europaparlamentet har ønsket dette. Men den norske regjeringen støtter seg her på Kommisjonen.

Vedum skriver at frikvoter og CO₂-kompensasjon reduserer risiko for karbonlekkasje. Dette argumentet mener regjeringen styrkes av at kvoteprisen stiger. Den er nå mer en dobbelt så høy som for ett år siden.

I strid med WTO-reglene?

I tillegg er Vedum bekymret for at CBAM utformes slik at den er i strid med WTO-reglene. Dersom CBAM innføres, kan det føre til at produksjon for eksport ut av EU-EØS mister sine frikvoter. Det vil gjøre at denne produksjonen betaler for utslipp som konkurrenter på verdensmarkedet slipper. En kompensasjonsordning for dette kan det være vanskelig å få igjennom i WTO-sammenheng.

Europaparlamentet og Ministerrådet (medlemslandene) behandler nå forslaget i en omstendelig prosess som du kan lese om her.

I en tidligere versjon fremgikk det at Norge har sagt ja til å innlemme CBAM i EØS, det er ikke riktig. Den avgjørelsen taes først når EU er ferdig med behandling av saken. Det opplyser finansdepartementet.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Går mot klart flertall i EU-parlamentet for å fremme norsk og islandsk EU-medlemskap 

Et massivt flertall i EU-parlamentets utenrikskomité ber EU-institusjonene om å arbeide aktivt for norsk, islandsk og grønlandsk medlemskap.  

4. november 2025
Les mer
Kvinne med skulderlangt, brunt hår iført rustfarget blazer og hvit topp står utendørs i en bygate og smiler til kameraet.

Omrokeringer i regjeringen – statssekretær for EØS og grønn omstilling trer av

Astrid Bergmål går fra Energi- til Utenriksdepartementet, og tar over for Maria Varteressian.

17. oktober 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
En gruppe tjenestemenn og tidligere president Donald Trump står innendørs foran store vinduer, alle smiler og gir tommelen opp, med to amerikanske og to EU-flagg i bakgrunnen.

EU vil lempe på klimakrav for USA: – Det er en panikkdrevet respons

EU vil kjøpe mer amerikansk gass, og åpner for å lempe på karbontoll og bærekraftsrapportering for amerikanske varer. Analytiker Varg Folkman beskriver et EU presset fra alle kanter.

25. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket