1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 2. januar 2022
Sist oppdatert 8.1.2022, 17:25
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Mette Frede­riksen: I 2025 skal Danmark ha sin første utslipps­frie innen­riks flyrute

Den danske statsministeren Mette Frederiksen markerer 50 års dansk EU-medlemskap med å erklære at EU skal være en klimaunion.

mfr_download

Den danske statsminister Mette Frederiksen. Foto: Statsministeriet

Publisert 2. januar 2022
Sist oppdatert 8.1.2022, 17:25
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

I år er det 50 år siden «flagget fulgte flesket» og danskene sa ja til EU (daværende EF), og Norge sa nei. I sin nyttårstale markerte den danske statsminister Mette Frederiksen dette med å heve ambisjonene i klimapolitikken. Det betyr også å skjerpe Danmarks klimaprofil i EU.  

Skal bli klimaunion

– EU skal være en klimaunion, med Danmark som foregangsland, slo hun fast i talen til det danske folk.

Blant de helt konkrete tiltakene Frederiksen nevnte i sin nyttårstale, var grønne flyruter.

­– Når andre land i veden er for langsomme, skal Danmark gå foran, sa hun.

Statsministeren understreket at dette også gjelder i flytrafikken som hun viste til er meget skadelig for klima.

– Vi skal gjøre det grønt å fly, sa hun, og la til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Derfor er det regjeringens ambisiøse mål at senest i 2025 skal danskene ha mulighet til å fly grønt på en innenriksrute. Senest i 2030 skal vi kunne fly helt grønt innenriks i Danmark.

Hun understreket at dette kom til å bli vanskelig, men at det ville la seg gjøre.

Du kan lese hele talen her.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Omstridt økt CO₂-avgift

Den danske statsministeren, som er leder i Aps danske søsterparti, varslet også innføringen av en ny og tøff CO₂-avgift. Dette kommer til å bli en het potet i Danmark. Dansk Industri (DI) som tilsvarer NHO i Norge, er for å øke CO₂-avgiften, men vil kutte i energiavgiftene, slik DI skrev i en artikkel for kort tid siden.

Våre støttespillere

Frederiksen understreket i sin nyttårstale at prinsippet er at de som forurenser, må betale.

– Mange er i gang med å omstille seg, for andre vil det ta lengre tid. Men utgangspunktet er enkelt: Det er et dansk prinsipp om at de som har de bredeste skuldrene skal bære mest, sa hun og konkluderte:

– Det gjelder også i den grønne omstillingen. Hvis du slipper ut CO₂, så skal du betale.

Strid innad i EU

Signalene fra den danske statsministeren om en tøffere klimaprofil i EU, kommer på et tidspunkt da EU sliter med å samle seg om klimapolitiske tiltak.

Senest i desember ga EUs stats- og regjeringssjefer opp å enes om formuleringer om energikrisen. Grunnen var at flere land ville ha tiltak som både grep inn det frie markedet for energi, regulere kvotemarkedet og skyve på noen av de ambisiøse forslagene til klimalover, kalt «Fit for 55.» Dette er en lovpakke som skal sette EU i stand til å nå målene om 55 prosent kutt i 2030. Denne er nå til behandling i Rådet (medlemslandene) og i Europaparlamentet, det er en omfattende prosess som kanskje ikke er ferdig før i 2023.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
Gravemaskiner og en bulldoser arbeider i et stort dagbrudd med sandholdig jord og terrasserte vegger under klar himmel.

EU mangler viktige mineraler: Kunngjør ny plan for å sikre tilgang 

Materialer som kobber, titan og litium er nødvendige både for det grønne skiftet og for den militære opprustningen. Men EU har svært lite av dem selv. 

29. oktober 2025
Les mer
En mann i grønn genser står utendørs, omgitt av tette, grønne trær og løvverk i et skogsmiljø.

Norge sliter med EU-mål for skogens klimaeffekt – får hjelp fra Danmark 

Endringer i regnemetoden og klimaendringene har ført til at Norges skoger tar opp langt mindre karbon enn forventet. Nå skal Norge kjøpe danske skogkvoter for å rette opp.

25. september 2025
Les mer
En mann i blå dress og lyseblått slips taler på et podium mot en blå bakgrunn.

EU-landene ikke enige om klimamålet for 2035

EU leverer ikke noe klimamål for 2035 til FN før fristen 25. september.

18. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket