2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 2. januar 2022
Sist oppdatert 8.1.2022, 17:25
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Mette Frede­riksen: I 2025 skal Danmark ha sin første utslipps­frie innen­riks flyrute

Den danske statsministeren Mette Frederiksen markerer 50 års dansk EU-medlemskap med å erklære at EU skal være en klimaunion.

mfr_download

Den danske statsminister Mette Frederiksen. Foto: Statsministeriet

Publisert 2. januar 2022
Sist oppdatert 8.1.2022, 17:25
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

I år er det 50 år siden «flagget fulgte flesket» og danskene sa ja til EU (daværende EF), og Norge sa nei. I sin nyttårstale markerte den danske statsminister Mette Frederiksen dette med å heve ambisjonene i klimapolitikken. Det betyr også å skjerpe Danmarks klimaprofil i EU.  

Skal bli klimaunion

– EU skal være en klimaunion, med Danmark som foregangsland, slo hun fast i talen til det danske folk.

Blant de helt konkrete tiltakene Frederiksen nevnte i sin nyttårstale, var grønne flyruter.

­– Når andre land i veden er for langsomme, skal Danmark gå foran, sa hun.

Statsministeren understreket at dette også gjelder i flytrafikken som hun viste til er meget skadelig for klima.

– Vi skal gjøre det grønt å fly, sa hun, og la til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Derfor er det regjeringens ambisiøse mål at senest i 2025 skal danskene ha mulighet til å fly grønt på en innenriksrute. Senest i 2030 skal vi kunne fly helt grønt innenriks i Danmark.

Hun understreket at dette kom til å bli vanskelig, men at det ville la seg gjøre.

Du kan lese hele talen her.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Omstridt økt CO₂-avgift

Den danske statsministeren, som er leder i Aps danske søsterparti, varslet også innføringen av en ny og tøff CO₂-avgift. Dette kommer til å bli en het potet i Danmark. Dansk Industri (DI) som tilsvarer NHO i Norge, er for å øke CO₂-avgiften, men vil kutte i energiavgiftene, slik DI skrev i en artikkel for kort tid siden.

Våre støttespillere

Frederiksen understreket i sin nyttårstale at prinsippet er at de som forurenser, må betale.

– Mange er i gang med å omstille seg, for andre vil det ta lengre tid. Men utgangspunktet er enkelt: Det er et dansk prinsipp om at de som har de bredeste skuldrene skal bære mest, sa hun og konkluderte:

– Det gjelder også i den grønne omstillingen. Hvis du slipper ut CO₂, så skal du betale.

Strid innad i EU

Signalene fra den danske statsministeren om en tøffere klimaprofil i EU, kommer på et tidspunkt da EU sliter med å samle seg om klimapolitiske tiltak.

Senest i desember ga EUs stats- og regjeringssjefer opp å enes om formuleringer om energikrisen. Grunnen var at flere land ville ha tiltak som både grep inn det frie markedet for energi, regulere kvotemarkedet og skyve på noen av de ambisiøse forslagene til klimalover, kalt «Fit for 55.» Dette er en lovpakke som skal sette EU i stand til å nå målene om 55 prosent kutt i 2030. Denne er nå til behandling i Rådet (medlemslandene) og i Europaparlamentet, det er en omfattende prosess som kanskje ikke er ferdig før i 2023.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann og en kvinne i forretningsantrekk smiler og snakker sammen foran et EPC Danmark 2025-skilt i et kontormiljø.

EU-kommisjonen har sendt ut tollforslag for ferrolegeringer – Norge rammes 

Statsminister Jonas Gahr Støre har mislykkes i forsøkene på å få EU til å unnta Norge for toll på ferrolegeringer.   

12. november 2025
Les mer
En mann i dress hever neven og smiler på scenen, med en blå og rød bakgrunn bak seg.

Nederlands neste statsminister vil ha mer EU og mer fornybar energi 

Rob Jettens visjon er et tydelig brudd med ytre høyres forkjærlighet for fossile brennstoffer og nasjonalisme.  

31. oktober 2025
Les mer
En mann i grønn genser står utendørs, omgitt av tette, grønne trær og løvverk i et skogsmiljø.

Norge sliter med EU-mål for skogens klimaeffekt – får hjelp fra Danmark 

Endringer i regnemetoden og klimaendringene har ført til at Norges skoger tar opp langt mindre karbon enn forventet. Nå skal Norge kjøpe danske skogkvoter for å rette opp.

25. september 2025
Les mer
En mann i blå dress og lyseblått slips taler på et podium mot en blå bakgrunn.

EU-landene ikke enige om klimamålet for 2035

EU leverer ikke noe klimamål for 2035 til FN før fristen 25. september.

18. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026