1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 28. oktober 2022
Sist oppdatert 30.10.2022, 09:52
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Ingen nye bensin- eller diesel­biler i EU etter 2035

Det skal ikke selges nye bensin- eller dieselbiler i EU etter 2035. Det er nå klart etter at Europaparlamentet og medlemslandene ble enige om dette denne uken.

P006395005H

Bensin og dieselbiler fases ut etter 2035. Foto:EU mediatjeneste

Publisert 28. oktober 2022
Sist oppdatert 30.10.2022, 09:52
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Enigheten mellom de to EU-institusjonene betyr at det første av direktivene i den store «fit for 55»-pakken er vedtatt. Denne pakken, som består av en rekke direktiver og endringer av direktiver, skal sikre at EU når målet om 55 prosent utslippskutt innen 2030.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Dette innebærer ikke at det blir forbudt å kjøre fossilbil i EU etter 2035. En bil har en levetid på 10-12 år i EU. Det betyr at det vil være bensin- og dieselbiler på veiene omtrent frem til 2050.

Et sterkt signal

– Dette sender et sterkt signal til forbrukere og industrien om at EU går i retning av null utslipp fra trafikk, sier EUs kommissær for det grønne skiftet, Frans Timmermans.

  • Les oversiktssak: Europaparlamentet og EUs ministerråd avgjør nå Norges klimapolitikk

Han legger til at en nå ser at den europeiske bilindustrien allerede følger dette opp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Timmermans ser en nå at det skjer en endring i retning av utslippsfrie biler over hele Europa.

Kutte nye bensinbiler

I tillegg til forbudet fra 2035 har også EU samlet seg om nye utslippsregler. Personbiler skal redusere utslipp med 55 prosent innen 2030 og for lastebiler 50 prosent.

Dette vil stille nye krav til de bensin- og dieselbiler som fortsatt skal selges. I en omfattende rapport i juni advarte EUs Miljøbyrå i København om at utslippene i transportsektoren økte. Grunnen til dette er at det blir mer varetransport på vei og at europeere kjører mer med større privatbiler.

Norge blir omfattet av vedtaket som EU nå har fattet som et ledd i EØS-avtalen. Efta-EØS-landene har ønsket seg strengere regler og at forbudet skulle gjelde fra 2030. Dette hadde også støtte fra flere EU-land. Men særlig de landene som er avhengig av en betydelig bilindustri, har bremset dette. Enigheten mellom Europaparlamentet og Ministerrådet er i tråd med Kommisjonens forslag.

Våre støttespillere

Det kompromisset som Europaparlamentet og Ministerrådet ble enige om sent torsdag kveld skal formelt godkjennes av parlamentet og rådet. Det vil skje om kort tid og så vil dette tre i kraft.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Nattlig trafikkork på en flerfeltsvei med røde bremselys og blå og røde lysende bommer på begge sider.

EU kutter utslipp – men sliter med transport- og byggsektorene 

EU-kommisjonens store årlige rapporter om energi- og klimapolitikken viser en rekke fremskritt. Men det trengs langt flere elbiler og varmepumper frem mot 2030, dersom unionen skal nå målene om utslippskutt.  

10. november 2025
Les mer

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket