2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Hæge Fjellheim
Hæge Fjellheim
Leder karbonavdelingen i analysebyrået Veyt. Har mer enn 15 års erfaring med analyse av karbonmarkeder – i Europa og globalt, med bakgrunn fra analysemiljøer i Point Carbon og Refinitiv. Kontakt: hege.fjellheim@veyt.com
Publisert 11. september 2023
Sist oppdatert 14.9.2023, 17:41
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Melkøya-kaos om klima­kutt i kvote­pliktig sektor

Det kan være mange innvendinger mot elektrifisering av Melkøya – at det ikke reduserer klimagassutslipp, bør ikke være en av dem, skriver Hæge Fjellheim.

Et stort oljeraffineri midt i et snølandskap.

Striden om elektrifisering av Equinors LNG-anlegg på Melkøya er blitt valgkampsak. (Foto: Ole Berg-Rusten / NTB)

Publisert 11. september 2023
Sist oppdatert 14.9.2023, 17:41
Artikkelen er mer enn to år gammel
Hæge Fjellheim
Hæge Fjellheim
Leder karbonavdelingen i analysebyrået Veyt. Har mer enn 15 års erfaring med analyse av karbonmarkeder – i Europa og globalt, med bakgrunn fra analysemiljøer i Point Carbon og Refinitiv. Kontakt: hege.fjellheim@veyt.com

At kutt av utslipp i kvotepliktig sektor ikke har klimaeffekt, er en seiglivet myte – som nå dras inn i debatten om elektrifisering av Melkøya.

Tesen er at dersom man kutter utslipp i sektorer i Norge som er omfattet av EUs kvotesystem – her til lands i hovedsak utslipp fra olje- og gass-industrien offshore og landbasert industri – vil dette gi rom for mer utslipp et annet sted i Europa. Vi kaster altså bort penger på dyre nasjonale tiltak som uansett ikke har noen klimaeffekt.

Men sånn er det jo ikke.

Dyrt, men lurt

Som hovedvirkemiddel i EUs klimapolitikk skal kvotesystemet bidra til at klimamålet om å kutte utslipp med minst 55 prosent i forhold til 1990-nivået innen 2030, nås. Dette betyr at utslippene i sektorene som er omfattet av systemet – energiproduksjon, kraftkrevende industri, luftfart og snart også skipsfart – skal være 62 prosent lavere i 2030 enn i 2005.

Kravet gjelder for EU som helhet, og det er ikke satt mål for enkeltland. Tvert imot; tiltakene skal utløses der de koster minst. Det er den reelle og forventede kvoteprisen som styrer hvor dette skjer.

  • Abonner på alle nyheter fra Energi og Klimas EU-korrespondent
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen utslippskutt er umiddelbare – kvoteprisen kan bidra til at det blir lønnsomt å produsere energi fra gass i stedet for kull. Andre tar mer tid. Forventninger om høy kvotepris fremover gjør investeringer i grønn teknologiutvikling og implementering av omfattende industrielle tiltak som reduserer utslipp, lønnsomme på sikt.

Utslippskutt på Melkøya er ikke påkrevd som følge av Equinors kvoteplikt. Men industri som ønsker å overleve i Europa, snur nå alle steiner for å finne løsninger som gir lavere utslipp fram mot 2030 og etterpå. Ikke på grunn av dagens kvotepris på rundt 90 euro per tonn CO₂ – riktignok en tidobling på fem år, men ikke nødvendigvis tilstrekkelig til å gjøre dyre klimatiltak i industrien lønnsomme. Ennå.

For kvotetaket – antallet kvoter eller utslippsretter som utstedes – synker kraftig år for år. Det blir stadig mindre rom for utslipp. Med regelverket som nylig ble vedtatt for å nå 55 prosent-målet, blir det svært stramt mot 2030, og siste kvote deles ut i 2039. I 2040 skal utslippene i kvotepliktig sektor være netto null.

Klimakutt over hele linja

Vissheten om at kvotetaket går i null, tilsier at utslippene må ned i alle sektorer og i alle land, og at takten må opp. Sagt på en annen måte: Hvis ikke nå – når? Hvis ikke her – hvor?

Våre støttespillere

  • Abonner på månedlig nyhetsbrev om Europas grønne skifte

I tillegg har en mekanisme som ble innført i 2019 for å bidra til et mer balansert kvotesystem, fortsatt en viktig rolle å spille. Mekanismen virker gjennom at overskuddskvoter i markedet holdes tilbake i en reserve. Fra i år av trådte et tilleggselement i kraft: Kvotene i reserven skal etter hvert slettes for godt.

Et berg av overskuddskvoter, tilsvarende to års utslipp fra kvotepliktig sektor, ble i mai i år annullert. Dette innebærer en ytterligere innstramming av klimaambisjonsnivået.

  • Les også: Skroting av kvoter gir ny æra for EUs klimapolitikk

En andel av kvotene som «frigjøres» ved at Melkøya elektrifiseres, vil altså suges opp av reserven – og blir i første omgang utilgjengelig for bruk av andre aktører i kvotemarkedet, og etter hvert også fjernet for godt. Tesen om at kvotene som frigjøres ved at Melkøya ikke trenger dem, kan øke utslipp eller utsette klimatiltak ellers i Europa, er i beste fall en teoretisk mulighet.

Gode råd er dyre i klimapolitikken. Men investeringer i dyre tiltak i kvotepliktig sektor, over nivået på dagens kvotepris, er ikke nødvendigvis dårlige. En massiv omstilling med utslippskutt i alle sektorer er tvert om både nødvendig for å nå EUs lovbestemte klimamål som Norge har sluttet seg til, og lønnsomme i lys av hva det vil koste å forurense når antallet klimakvoter skrumper inn.

Det kan være mange innvendinger mot elektrifisering av Melkøya – at det ikke reduserer klimagassutslipp, bør ikke være en av dem.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Høyt spill om olje i Norge og på COP30

Ap vil ikke gi miljøpartiene MDG og SV «noe» på olje i budsjettforhandlingene, men kabinettspørsmål er vel uaktuelt? Hva skjedde på klimatoppmøtet COP30 som er relevant for Norge nå?

28. november 2025
Les mer

Traktor, tarmgass og tiltak i industrien

Norske klimagassutslepp fell, sauer slepper ut mindre enn vi tidlegare har trudd, og norsk industri planlegg milliardar i nye klima- og energisparingstiltak.

7. november 2025
Les mer
Oljeplattformen står ute i havet, med kraner, maskineri og en lang, vinklet bom som strekker seg mot venstre.

18 felt på sokkelen ikke planlagt elektrifisert med strøm fra land

Halvparten av utslippene fra petroleumssektoren kommer fra 18 felt på sokkelen. Ingen er planlagt elektrifisert med strøm fra land.

3. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026