1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 20. januar 2023
Sist oppdatert 20.1.2023, 19:34
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Norge ber EU raske på med CO₂-krav til tung­trans­port

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård presser på for at EU skal elektrifisere lastebilparken. Men nok en gang er saken utsatt i Kommisjonen.

Busses, commercial vehicles, vans and lorries driving on a motorway

Nå kommer kravene om å kutte utslipp i tungtransporteni EU/EØS. Norge slår et slag for elektrifisering. Foto: EU-kommisjonen Media Service

Publisert 20. januar 2023
Sist oppdatert 20.1.2023, 19:34
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Norge synes det går for tregt med blant annet å elektrifisere tungtransporten i Europa. Derfor sendte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på nyåret brev til EU-kommisjonen.

Brevet er stilet til Frans Timmermans som er visepresident med ansvar for det grønne skiftet, og kommissær ansvarlig for transport, Adina Valean.

Her etterlyser han en raskere opptrapping av tiltak som kan få ned CO₂-utslippene fra tungtransporten.  

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har skrevet brev til EU-kommisjonen der han heier på elektriske lastebiler. Foto: Fredrik Naumann/Felix Features/Samferdselsdepartementet

Norge er ledende på å elektrifisere personbilparken og ønsker å bruke denne infrastrukturen til tyngre kjøretøyer.

EU-kommisjonen i Brussel har jobbet med krav om å redusere CO₂-utslipp fra tungtransport en stund. Meningen var å presentere dette i fjor, men saken ble utsatt. Nå varsles det at et forslag kan komme i midten av februar.

Ikke første utsettelse

Bakgrunnen for at dette tar tid, er uenighet innad i Kommisjonen om vektleggingen av elektrifisering, hvordan biodrivstoff skal håndteres, og innfasing av hydrogen som drivstoff for tyngre kjøretøyer. Dette bekreftes av kilder som kjenner prosessen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Nygård etterlater liten tvil om at den norske regjeringen heier på elektriske lastebiler og busser.

Heier på elektrisk løsning

I sitt brev etterlyser Nygård en sterkere satsing på elektriske tunge kjøretøyer på europeisk nivå.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Våre støttespillere

«Selv om politikken i prinsippet skal være teknologinøytral, vet vi at elektriske tunge kjøretøyer vil være en del av løsningen,» skriver han.

Når Kommisjonen fremmer forslaget, skal dette behandles av medlemslandene og Europaparlamentet. De to institusjonene må forhandle seg frem til enighet før noe blir lov i EU.

Det kan dermed ta måneder før en enes om nye regler som kan bli lov i EU og omfatte Norge som en del av EØS-avtalen.

Vil ha strengere krav

Samferdselsminister Nygård understreker i sitt innspill til Kommisjonen, datert 2. januar, at Norge støtter strengere utslippskrav for tunge kjøretøyer og ambisiøse mål for å fase inn elektriske kjøretøyer.

Nygård skriver også at selv om elektriske tunge kjøretøyer er dyrere, ser man nå en økning i antallet i Norge, og han tilbyr seg å dele de norske erfaringene med EU.

Ifølge brevet fra Nygård var det 7 prosent av nye tunge lastebiler registrert i Norge i 2022 som var elektriske. Dette er opp fra 1 prosent året før.

Gjeldende mål for Norge er at 50 prosent av lastebilene skal være nullutslippskjøretøyer i 2030. Regjeringen har bedt Statens vegvesen, i samarbeid med Nye Veier og Enova, om å få på plass en plan for ladestasjoner for tunge kjøretøyer langs riksveinettet som viser hvor og når det er behov for etablering. 

Går i gal retning

Transportsektoren er en av de store synderne når det gjelder utslipp av klimagasser. I fjor sommer kom det en omfattende rapport fra EUs miljøbyrå i København hvor det slås fast at det går i gal retning.

En økning i tungtransport på vei, var en av grunnene til at utslippene fra denne delen av transportsektoren øker.

Enige om personbilene

EU har samlet seg om strengere utslippskrav for personbiler og regler som gjør at det i realiteten ikke blir mulig å selge diesel- og bensindrevne personbiler etter 2035. Norge har varmt støttet dette, men ønsket primært at dette skulle innføres fra 2030.

  • Les også: Frykter at økonomisk krise bremser el-bilsatsing i EU

Disse reglene er en del av den store pakken kalt «Fit for 55,» som setter EU i stand til å kutte utslippene med 55 prosent innen 2030. Men så langt henger tungtransporten etter.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Nattlig trafikkork på en flerfeltsvei med røde bremselys og blå og røde lysende bommer på begge sider.

EU kutter utslipp – men sliter med transport- og byggsektorene 

EU-kommisjonens store årlige rapporter om energi- og klimapolitikken viser en rekke fremskritt. Men det trengs langt flere elbiler og varmepumper frem mot 2030, dersom unionen skal nå målene om utslippskutt.  

10. november 2025
Les mer
Flyfoto av jordbruksland med gule og grønne åkrer omkranset av trær, og en liten klynge bygninger med røde tak i utkanten av åkrene.

ESA ber Norge skjerpe klimainnsatsen

Norge ligger an til å nå målet for utslippskutt i transport, landbruk og bygg, men taper terreng på skog og arealer.

7. november 2025
Les mer
En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket