1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 24. august 2023
Sist oppdatert 25.8.2023, 09:57
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Mindre vann i Europas elver kan bremse EUs klima­tiltak

EUs plan om å overføre tungtransport fra vei til Europas vannveier, møter en alvorlig klimahindring. Tørke fører til lavere vannstand som reduserer mulighetene til å frakte gods på Europas elver og kanaler.

Germany Economy Low Water

Et cargoskip på Rhinen i sommer. Bildet er fra Düsseldorf. Lav vannstand skaper problemer for skipsfarten. (Foto: NTB/AP /Martin Meissner)

Publisert 24. august 2023
Sist oppdatert 25.8.2023, 09:57
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Tyske medier har i sommer meldt om at vannføringen i Rhinen har vært så liten at godstransporten er redusert, noe som bidrar til å svekke den tyske økonomien. Rhinen er den viktigste vannveien i Europa.

For eksempel får den tyske kjemigiganten BASF 40 prosent av råmaterialene sine transportert på Rhinen. Selskapet har i dag ikke alternativer til å frakte dette på lektere.

Deutsche Bank, som allerede forventer at Tysklands økonomi skal falle med 0,3 prosent i år, erkjenner at en lengre periode med lav vannstand kan forsinke at tysk økonomi henter seg inn igjen, skriver Reuters.

Dette er ikke første gang at vannføringen er en utfordring.

I 2018 var den lav – og det var bildet også under fjorårets tørke.

Litt regn – mer tørke

Regnvær tidlig i august har hjulpet på den akutte situasjonen, men langsiktig ser det ikke bra ut for Europas vannveier. Nå er det igjen hetebølge i Europa, som også treffer deler av Tyskland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge nettstedet Politico har forskere pekt på at det i perioder har vært unormal lav vannstand de fem-seks siste årene. Nå forbereder en seg på at dette kan bli den nye normalen, nemlig at elvenes transportkapasitet reduseres.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Isbreer i Alpene smelter

Nettstedet Euractiv peker på nedsmelting av breer i Alpene som en årsak til at det på sikt kan bli mye verre. Akkurat nå ville vannstanden vært lavere uten mer smeltevann. Men det vil ikke vare. Når breene forsvinner i den takt som de gjør nå, forsvinner også et tilsig som har sikret blant andre Rhinens vannstand. Ifølge Det føderale hydrologiske institutt (BfG) vil Rhinens transportkapasitet bli redusert med 25 prosent ved århundreskiftet, fordi da er 90 prosent av breene smeltet.

Omfatter mange land

Det er 37000 kilometer med innenlands vannveier i Europa, og de går igjennom hele 13 land. Økt innenlands skipsfart, ikke bare på elver, men også mer kystfart, vil gi en betydelig klimagevinst. Energiforbruket pr tonn/km er med elvebåt bare 17 prosent av det en trailer bruker på vei og 50 prosent av hva et tog bruker, skriver Kommisjonen. Dette er grunnen til at EU ønsker mer av godstrafikken på vann. I tillegg er dette sikrere og derfor mer egnet for transport av farlig gods.

Våre støttespillere

EU vil ha færre lastebiler på veiene, men tørke kan gjøre dette vanskelig. Foto: EU-kommisjonens medietjeneste

Går i gal retning

I EUs «Green Deal» er målet at 75 prosent av transporten som i dag går på vei, skal over på jernbane og vannveier. Men dette kan bli vanskelig fordi klimaendringene fører til mindre vann. Og det går faktisk i gal retning. Fra 2021 til 2022 sank transport på elever og kanaler i EU med 9,8 prosent, skriver Eurostat.

I en rapport publisert i fjor, slår EUs miljøbyrå i København fast at utslippene i veisektoren øker. Grunnen er at mer gods fraktes på vei og personbiltrafikken øker.

Og Kommisjonen er bekymret: – Forstyrrelser av trafikken på EUs innenlands vannveier er et betydelig hinder for å trekke mer frakt vekk fra veitransport, sier Kommisjonens talsperson Adalbert Jahnz til Politico.

Ingen enkel løsning

Det er ikke noen enkel løsning på problemet.

Etterspørselen øker etter båter som ikke stikker dypt i vannet, men dette kan neppe erstatte frafallet av transportkapasitet. Det betyr behov for en massiv fornyelse av flåten.

I noen tilfeller kan en mudre eller endre elvene for å sikre at de kan brukes av båt, men dette kan kollidere med andre naturregler EU har. EU har ambisiøse planer om å føre blant annet vassdrag tilbake til det opprinnelige. Talsperson Jahnz fra Kommisjonen bekrefter overfor Politico at dersom et slikt prosjekt forverrer den økologiske situasjonen i et vassdrag, vil det bare kunne gjennomføres i helt spesielle tilfeller.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
En kvinne med en håndklokke sitter ved siden av en mann i dress som snakker, ved et konferansebord med dokumenter, vann og mikrofoner. I bakgrunnen sitter andre mennesker.

Europeisk samhold på prøve – slik vil «Dronning Ursula» samle troppene 

Når topplederne i EU samles i Brussel torsdag, er det for å diskutere støtten til Ukraina, retningen i klimapolitikken og hvordan redde økonomien.  

22. oktober 2025
Les mer
To menn i dress, den ene vinkende, står utendørs mens folk i forgrunnen holder opp gule og røde blomsterbuketter.

Kina skuffer, men rykker fra

Denne ukens fem utvalgte: Kinas klimamål skuffer, Sverige bommer helt på sine, Brasil tar initiativ, kloden er i dårlig form og klimatilpasset sopp blir farligere for helsen.

26. september 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket