2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 10. mars 2022
Sist oppdatert 11.3.2022, 08:42
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Kompro­miss­for­slag om karbon­toll – vil avvikle CO₂-kompen­sa­sjon så snart som mulig

Det franske EU-formannskapet har lagt frem et kompromiss om forslaget til karbontoll. Det følger hovedtrekkene i Kommisjonens forslag.

48913074721_23af484d6d_k

Hydros anlegg på Karmøy. Foto: Pål Gudim, Hydro

Publisert 10. mars 2022
Sist oppdatert 11.3.2022, 08:42
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Når EUs finansministre møtes i neste uke, ligger det et forslag til kompromiss om EUs karbontoll på bordet. På EU-språk kalt CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Dette er en avgift som importører av visse kraftkrevende produkter må betale om de importeres fra land der det ikke betales for utslipp. Kommisjonen la i fjor frem forslag om at ordningen skal innføres gradvis fra 2026. Industriens gratis utslippskvoter skal reduseres og fases ut over ti år. Fra 2023 til ut 2025 skal det være en innkjøringsperiode for å teste systemet, men det skal ikke betales avgift. Det er dette forslaget som nå behandles av Ministerrådet (medlemslandene) og Europaparlamentet.

Omstridt CO₂-kompensasjon

Forslaget fra Kommisjonen og som formannskapet støtter, innebærer ikke å fjerne CO₂-kompensasjonen i første fase. Denne ordningen kompenserer det strømprisen øker med som følge av kvotehandel og prisdynamikk i kraftmarkedet. Den viktigste begrunnelsen for CO2-kompensasjon er at den skal motvirke såkalt karbonlekkasje, altså at kraftkrevende industri forlater EU- og EØS-området til fordel for land som ikke fører like streng klimapolitikk.

Milliarder for norsk industri

For norsk kraftkrevende industri står det om store summer. I hele perioden 2013-2020 ble det utbetalt omkring 7 milliarder kroner til norsk industri fra statskassen. Men det er ventet at ordningen vil koste mellom 50 milliarder og 85 milliarder kroner i perioden 2021-2030, blant annet som følge av høye kvotepriser. Ordningen er omstridt.

I 2026 skal Kommisjonen lage en rapport om erfaringene med testperioden. I forslaget fra formannskapet bes det om at man i denne rapporten skal vurdere virkningene av karbontollen på sektorene som er indirekte berørt (CO₂-kompensasjonen), på handel og på europeisk eksport.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så raskt som mulig

Formannskapet foreslår at rapporten skal føre frem til et lovforslag som tar sikte på å utvide CBAM til andre produktområder og spesielt til å omfatte CO₂-kompensasjon, og dette siste «så snart som mulig», skriver nettstedet Contexte. (Bak betalingsmur.)

Her strammer det franske forslaget til ordningen. Kommisjonen har varslet i sitt forslag at de vurderer å innlemme flere sektorer og CO₂-kompensasjon etter 2026, men ikke vært mer detaljert.

Eksport en het potet

Industrien er veldig opptatt av at CBAM kan føre til at de ikke får gratiskvoter for det som eksporteres ut av EU til tredjeland. Der konkurrerer man mot produkter fra for eksempel Kina som ikke betaler for sine utslipp. Europeisk industri kan da tape på verdensmarkedet. Dette er et spørsmål som kommer til å bli heftig diskutert når finansministrene møtes.

Våre støttespillere

Norge har også kommet med innspill, der finansminister Trygve Slagsvold Vedum argumenterer for at CO₂-kompensasjonen ikke skal røres nå. CBAM vil få virkninger for Norge, selv om regjeringen formelt ikke har erklært det som EØS-relevant.

Stort sett samme grupper

Kommisjonen foreslo at CBAM i første omgang skal omfatte elektrisitet, jern, stål, aluminium, sement, kunstgjødsel og aluminium. Dette støtter formannskapet, men innenfor sektorene aluminium, jern og stål legges det til noen få produkter som ikke var omfattet av kommisjonens forslag. Det gjelder for eksempel ståltanker og aluminiumsbokser.

Forslaget som Rådet (finansministerne) skal behandle til uken berører ikke spørsmålet om hva inntektene fra karbontollen skal brukes til. Det er en het debatt i Europaparlamentet, der sterke grupper ønsker å fjerne CO₂-kompensasjonen fra dag én og utvide den til flere varegrupper. Men parlamentet har ennå ikke konkludert.

Europaparlamentet og Ministerrådet (medlemslandene) må bli enige om en tekst. Det er ikke ventet at vil skje før tidligst til høsten, under det tsjekkiske formannskapet. Mest sannsynlig vil det ikke skje før Sverige har formannskapet i første halvår 2023.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress og briller står innendørs, med et uskarpt fotografi av en bygning og vann i bakgrunnen.

Regjeringen toner ned tollkrisen med EU – lover stort kutt i EØS-etterslepet i desember 

Etter å ha lagt inn en kolossal diplomatisk innsats for å avverge tollkrise, mener regjeringen nå at EUs beslutning om beskyttelsestiltak ikke vil ramme norsk næringsliv så veldig hardt.  

20. november 2025
Les mer
To tjenestemenn står på podier foran EU-flagg og norske flagg og henvender seg til pressen, med Europakommisjonens emblem synlig i bakgrunnen.

EUs medlemsland vedtar toll på ferrolegeringer med knepent flertall

Kommisjonens forslag gikk gjennom til tross for en samlet nordisk-baltisk front.

18. november 2025
Les mer
En mann i dress taler på et podium merket "Commission européenne European Commission", med et kart over Europa i bakgrunnen.

EUs økonomi går bedre enn ventet – lavere energipriser hjelper på 

Lavere gass- og strømpriser bidrar til å dempe inflasjonen i EU. Det samme gjør utsettelsen av EUs nye kvotesystem for transport og oppvarming.  

17. november 2025
Les mer
Gravemaskiner og en bulldoser arbeider i et stort dagbrudd med sandholdig jord og terrasserte vegger under klar himmel.

EU mangler viktige mineraler: Kunngjør ny plan for å sikre tilgang 

Materialer som kobber, titan og litium er nødvendige både for det grønne skiftet og for den militære opprustningen. Men EU har svært lite av dem selv. 

29. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026