1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 3. mars 2023
Sist oppdatert 6.3.2023, 10:16
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Flere EU-land kjemper for forbrennings­motorens fremtid

Flere EU-land er skeptiske til en for aggressiv elektrifisering av Europas bilpark. De slår nå et slag for at det kan selges biler med forbrenningsmotor etter 2035, om de bruker drivstoff som ikke gir utslipp.

2a297af1-ff4f-4d6f-ac4a-07569020ea7e

Sverige er formannskap i EU dette halvåret og har fått en delikat strid rundt utfasing av fossilbiler på sitt bord. Fotot: EU Council,Media

Publisert 3. mars 2023
Sist oppdatert 6.3.2023, 10:16
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

I EU er det enighet om at det bare skal selges utslippsfrie biler etter 2035. En formalitet gjensto, nemlig at dette skulle vetdas som et såkalt A-punkt på Ministerrådets møte tirsdag 7.mars. Men det blir det ikke noe av. Grunnen er at EU-landenes ambassadører ikke er enige om dette. Det svenske formannskapet melder at saken er «utsatt til et senere møte.»

Norge er omfattet av disse reglene gjennom EØS.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Tyskland har gjort seg til den sterkeste talsmann for at EU skal lage regler som sier at en kan selge biler med forbrenningsmotor som går på e-fuel etter 2035. De kan da nå utslippskravene om nullutslipp.

Nullutslipp 2035, eller?

I EU er det enighet om at etter 2035 skal det bare selges nullutslipps personbiler. Det er tolket som at bensin og diesel-motorene skal fases ut og at det blir el-bilene som overtar. Dette ble Europaparlamentet og Ministerrådet enige om i såkalte trilog-forhandlinger i fjor høst. Det var bare en formalitet som gjensto, nemlig å strø sand på denne enigheten. Men dette har medlemslandene nå skjøvet på. Europaparlamentet vedtok forhandlingsresultat i midten av februar.

Tyskland har varslet at landet vil avstå å stemme i Ministerrådet, dersom Kommisjonen ikke kommer opp med et forslag om hvordan man etter 2035 kan kjøre biler med forbrenningsmotor om disse når utslippskravene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Vil du vite mer om e-fuel – les om det her.

Italia har varslet at det vil stemme imot utfasingen. Polen og Bulgaria kan slå følge. Dermed vil det ikke være kvalifisert flertall for forslaget. Det krever at 55 prosent av medlemslandene som representerer 65 prosent av befolkningen i EU må stemme for, skriver Euractive.

Norge støtter elbiler, mens andre tekbologier får støtte fra EUs billand. Foto: Jamieson Pothecary/Norsk elbilforening

Dersom det ikke blir kvalifisert flertall for å godkjenne det fremforhandlede forslaget, må det innledes nye forhandlinger om lovteksten.  I praksis betyr dette en utsettelse av en av de viktige lovene i «Fit for 55» pakken.

Omkamp senere?

Frankrike, et annet bilproduserende land, sier at de støtter det forslaget som ligger på bordet, men understreker at det er en klausul om at man skal se på virkningene av vedtaket i 2026, slik landets energiminister ordla seg i et intervju med Euractive France.

Våre støttespillere

Thierry Breton, den franske EU-kommissær med ansvar for det indre markedet, gikk før jul ut og slo fast at det skulle være en reell omprøving av utfasingsvedtaket i 2026. Da skulle målet om utslippsfri bilpark innen 2035 kunne revurderes uten forbehold.

Dette møtte betydelig motstand fra den elektrifiserte delen av bilbransjen.

El-bilen møter motstand

Hele denne saken var en het potet på det uformelle transportministermøte i Stockholm i slutten av februar. Her var det flere land som var skeptisk til det de betegnet som «aggressiv elektrifisering.»

På pressekonferansen etter møtet i Stockholm sa transportkommissær Adina Vălean at hun forsto Tysklands bekymring. Om Kommisjonen vil komme Tyskland i møte, svarte hun at denne saken «ikke var lukket.»

Transportkommissæren sa at Kommisjonen ikke har noen preferanser når det gjelder hva fossilt drivstoff skal erstattes med.

– Det er det opptil markedet å avgjøre. Men hva vi er opptatt av er at vi skal nå klimamålene, sa hun.

Men hennes kommisjonskollega og ansvarlig for det grønne skiftet, Franz Timmermans, har derimot advart mot en løsning med e-fuel. Hans oppfatninger er at e-fuel bør brukes i flytrafikken og ikke i veitransporten.

Norge for strøm

Med på møtet i Stockholm var også den norske samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård (Ap).

Norge har i økende grad tonet flagg og ønsker elektrifisering. Dette gjenspeiler seg i et brev som Nygaard nylig sendte til EU-kommisjonen, der han argumenterer for elektrifisering også av tungtransporten.

EU-kommisjonen la nylig frem et forslag om hvordan utslippene fra tungtransporten skal reduseres.

Norge er ledende i elektrifisering av transport på vei. Overfor Energi og Klima bekrefter Nygaard at Norge på møtet i Stockholm var blant dem som «hellet mest i retning av elektrifisering.»

– Vi er opptatt av at man skal kunne nyttiggjøre seg av den ladestrukturen som nå bygges ut, sier han.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En orangutang står på en treplattform, lener seg over en hvit beholder og spytter en strøm av vann fra munnen i et skogsområde.

EU utsetter avskogingsdirektivet – skylder på IT-trøbbel

Reglene blir sett på som en grunnbjelke i EUs grønne giv og innsatsen for å bekjempe global oppvarming.

23. september 2025
Les mer
To menn i batikkskjorter hilser på hverandre med albuestøt foran indonesiske flagg og EU-flagg under et offisielt arrangement.

EU hugger ned tollsatser med Indonesia

Avtalen inneholder enda færre forsikringer mot avskoging i det massive regnskoglandet, enn det avtalen med Mercosur gjør.

23. september 2025
Les mer
En mann i blå dress og lyseblått slips taler på et podium mot en blå bakgrunn.

EU-landene ikke enige om klimamålet for 2035

EU leverer ikke noe klimamål for 2035 til FN før fristen 25. september.

18. september 2025
Les mer
En kvinne står på et podium med EU-emblemet og snakker i mikrofoner, mens et EU-flagg er synlig i bakgrunnen.

Von der Leyen: – Dette er Europas uavhengighets­moment

EU-kommisjonens president tegner et krevende bilde: EU er truet av Russland, utfordret av Kina og USA, og splittet i avgjørende spørsmål. Men klimaomstilling er fortsatt kjernen i planen for «Europas uavhengighet».

10. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket