2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 8. mars 2017
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Enova strammer inn overfor «oljå»

Enova strammer inn støtteordningene overfor oljesektoren. De nye reglene betyr at et betydelig antall prosjekter som Statoil og andre selskaper fikk støtte til i 2016 heretter faller utenfor subsidieregimet.

Publisert 8. mars 2017
Sist oppdatert 15.9.2025, 16:11
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Enova-støttet energiledelse gir store kutt i gassbruk og utslipp for Statoil. Dette bildet er fra Statfjord – et av prosjektene hvor Statoil fikk støtte til energiledelse i fjor. Nå endres Enovas regler slik at slike prosjekter ikke lenger får støtte. (Foto: Harald Pettersen, Statoil)

Innstrammingen er en følge av Enovas nye mandat for perioden 2017–2020 som innebærer at sektorene som er omfattet av EUs kvotesystem nå blir behandlet på en annen måte enn tidligere. Det blir slutt på subsidier til Statoil og andre oljeselskapers investeringer i «hyllevareteknologi» for å redusere gassbruk og utslipp på anlegg som ikke er knyttet til strømnettet.

Justeringen av virkemiddelbruken er foreløpig liten målt i kroner, men et viktig politisk signal. Det brukes mye statlige penger gjennom Enova. Jeg har belyst Enovas innretning og pengebruk ganske grundig i denne bloggen.

Endringen som nå skjer er en logisk konsekvens av «todelingen» av klimapolitikken som avtalen med EU om felles oppnåelse av 2030-målene representerer. Avtalen innebærer at Norge i praksis ikke lenger har noe nasjonalt mål for CO₂-reduksjon i sektorene som er omfattet av EUs kvotesystem, altså industri, petroleum og kraftforsyning. At subsidieordningen strammes inn, betyr et signal om at det er avgifter og kvotepris, ikke statsstøtte, som skal føre til CO₂-reduksjoner i petroleumssektoren. Forurenseren skal betale, ikke betales.

I fjor sommer var Norsk olje og gass ute med ønske om et såkalt «spleiselag» for å få til ordninger der oljeselskapene kunne få statsstøtte for å få bidrag til klimakutt. Enovas innstramminger tyder på at denne lobbyoperasjonen foreløpig har mislyktes.

Skal oljesektoren heretter få statsstøtte gjennom Enova, må en av to forutsetninger være oppfylt.

  • Det må skje gjennom tiltak som innebærer innovasjon og innføring av ny teknologi. «Hyllevareløsninger» for energisparing er ikke nok.
  • Eller det må skje gjennom tiltak som gir positiv samfunnsmessig virkning gjennom lavere etterspørsel etter strøm i nettet. Dette er begrunnelsen for de omfattende støttetiltakene Enova yter til energieffektivisering i industri, bygninger og så videre – områder Enova fortsatt vil gi støtte. Litt mindre brenning av gass på en oljeplattform som ikke har ledning til land, har ingen slik effekt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Statoil og andre oljeselskap nå legger frem planer om reduserte klimautslipp, kan de altså ikke påregne støtte fra Enova til tiltak som ikke oppfyller disse kravene.

Det er ikke lenger nok å spare gass i oljeanlegg som ikke er knyttet til land gjennom en strømledning. Innstrammingen gjelder energieffektiviseringsprosjekter på oljeinstallasjoner som ikke er koblet til strømnettet på land.

Enovas kommunikasjonsdirektør Stein Inge Liasjø forklarer endringene i en epost til Energi og Klima:

«Fremtidige effektiviseringsprosjekt i kvotepliktige anlegg uten innovasjonselement må omfatte strømleveranser fra nettet. Det innebærer at Enova fremover ikke vil støtte energieffektivisering/klimatiltak/omlegging der hovedformålet er å redusere kvotepliktige klimagassutslipp med bruk av kommersielt tilgjengelig teknologi».

Oljeselskapene i Norge har i mange år vært underlagt EUs kvotesystem og enda lenger vært underlagt et system med CO₂-avgifter, men dette har øyensynlig ikke vært effektive virkemidler for å få gjennomført energibesparende klimatiltak. Litt statsstøtte har derimot gjort susen. Statoil ble forøvrig gitt en pris under Enova-konferansen i vinter, der selskapet ble hedret for å ha bidratt til tiltak som sparer 435 000 tonn CO₂.

Våre støttespillere

Enovas årsrapport for 2016 viser at det blir spart betydelige mengder energi i form av gass som resultat av støtte til oljeindustrien, først og fremst gjennom et program for «introduksjon av energiledelse». Samlede subsidier for et såpass marginalt beløp som 30 millioner kroner utløste en energieffektivisering tilsvarende 1,8 TWh – i all hovedsak er dette gass. Dette er mye energi som nå kan brukes på noe mer fornuftig enn å bli sløst bort.

Statoil har (i tråd med Enovas daværende regelverk) kunnet sende regningen for «introduksjon i energiledelse» til skattebetalerne og gjennom støtte til 22 prosjekter oppnådd et såkalt energiresultat på omkring 1,3 TWh – etter en samlet bevilgning i 2016 på i overkant av 20 millioner kroner. Det største prosjektet målt i energi – energiledelse på Mongstad – fikk en bevilgning på 1 million kroner og står for om lag halvparten av energisparingen Statoil varter opp med.

Det er selvsagt bra at Statoil og andre oljeselskaper arbeider med å kutte egne klimautslipp og oppnår utslippsreduksjoner. Men politisk er det viktig at selskapene tar dette ansvaret selv – og ikke sender regningen for allehånde tiltak til staten. Virkemiddelet for utslippsreduksjoner i petroleumssektoren må være avgifter og kvoter, ikke ordninger som tapper statskassen for penger.

Samlet bokfører Enova 383 000 tonn spart CO₂ i kvotepliktig industri i fjor. Det aller meste av dette er knyttet til reduksjon i gassbruk. Utenfor kvotesektoren – altså i transport, landbruk og andre områder der Norge fortsatt har nasjonale klimamål, ble det gitt støtte til tiltak som sammen vil redusere utslippene med 222 000 tonn. Det er utslippskutt i den siste kategorien som bidrar til at Norge når utslippsmålene i henhold til den nye avtalen med EU.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Fossilbil-felle, oljenæringens CO2-avgift – og klimatrøbbel i landbruket

Er det best for folk i distriktene å få billigere bensin, eller bør staten heller gjøre elbilene i grisgrendte strøk rimeligere? Hvor stor er egentlig folks støtte til oljesektoren? Dette og mer kan du høre om i ukens Klimax.

21. november 2025
Les mer

Budsjett­forhandlinger, metanhemmere i kufôr – og IEAs World Energy Outlook 

Det er klart for forhandlinger i Stortinget mellom de rødgrønne partiene og Arbeiderpartiet. Motsetningene er store blant annet når det gjelder CO₂-avgift på bensin og diesel.

14. november 2025
Les mer
To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
En kvinne med skulderlangt, rødlig hår, iført en mørk, ermeløs kjole, står smilende foran en uskarp utendørs bakgrunn med trær.

Har klaget Equinor inn til Finanstilsynet

Flere investorer mener det er problematisk at Equinor påstår å operere i tråd med Parisavtalen. Natasha Landell-Mills fra Sarasin & Partners sier at Equinor bryter med Paris-målene.

31. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026