2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Sindre Østby Stub
Sindre Østby Stub
Rådgiver industri og materialer, Miljøstiftelsen Zero.
Jon Evang
Jon Evang
Fagansvarlig energi, Zero.
Publisert 11. mars 2020
Sist oppdatert 8.4.2022, 14:57
Artikkelen ble først publisert i en kortere versjon i Aftenposten 5. mars 2020.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Hydrogen kan bli fornybar univer­sal­løs­ning

Lagring av fornybar strøm, drivstoff til tungtransport og skipsfart, avkarbonisering av industri: Hydrogen kan løse de helt store utfordringene.

ssab_raahe

Hydrogen kan bidra til avkarbonisering av industri, skriver artikkelforfatterne. Her fra stålproduksjon i SSABs verk Raahe, Finland. Med prosjektet Hybrit vil SSAB, LKAB og Vattenfall ta i bruk hydrogen til å produsere utslippsfritt stål. (Foto: SSAB)

Publisert 11. mars 2020
Sist oppdatert 8.4.2022, 14:57
Artikkelen ble først publisert i en kortere versjon i Aftenposten 5. mars 2020.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Sindre Østby Stub
Sindre Østby Stub
Rådgiver industri og materialer, Miljøstiftelsen Zero.
Jon Evang
Jon Evang
Fagansvarlig energi, Zero.

På veien mot nullutslippssamfunnet i 2050 er det mange utfordringer. Blant de aller viktigste er å bli kvitt fossil energibruk i de største utslippssektorene. Da trenger vi utslippsfrie og robuste kraftsystemer, utslippsfrie energibærere som kan frakte tunge kjøretøy, skip og fly over lange avstander, og utslippsfrie innsatsfaktorer i industriproduksjonen. Hydrogen er universalløsningen på disse utfordringene.

Lagringsteknologi for mer fornybar

En av de gode nyhetene i klimakampen er at fornybar energi blir stadig billigere. Det har gjort at vi stadig oftere får priser ned mot null i kraftsystem med mye fornybar energi, og i perioder vil det produseres mer kraft enn nettet kan ta imot. Om noen år kan lengre perioder med veldig lave priser i seg selv bli en barriere mot utbygging av mer fornybar kraft.

Denne utfordringen kan hydrogen løse. Gjennom å produsere hydrogen fra fornybare kraftoverskudd, kan vi omdanne strøm til lagret, fornybar energi. Da spiller hydrogen en sentral rolle som prisstabilisator i energimarkedet, og vi sikrer at prisene aldri går i null for produsenter av fornybar energi. Kraftsystemet kan da tolerere en langt større andel variabel, fornybar kraftproduksjon, slik at vi trenger mye mindre back-up-kapasitet. Selv på de dagene med minst vind og sol, er det nok kraft. Da kan vi på lengre sikt få et robust, utslippsfritt kraftsystem, som i tillegg bidrar med overskudd av såkalt grønt hydrogen.

Med større mengder billig hydrogen tilgjengelig får vi en fornybar energibærer som kan fase ut kull, olje og gass i tungtransport og industriproduksjon.

Tungtransport og skipsfart

Nullutslipp i tungtransport og skipsfart trenger store energilagre der batteri kommer til kort på grunn av rekkevidde, ladetid eller vekt. Komprimert hydrogen i tungtransport ser ut til å spille godt med batterier for mindre lastebiler, personbiler og varebiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For luft- og skipsfart er usikkerheten større i valg av drivstoff. Men fornybar energi i form av hydrogen vil trolig spille en viktig rolle, enten hydrogenet er bundet til nitrogen i ammoniakk, til karbon i drivstoff eller i ren flytende form.

Redusere industriutslipp: Stål, aluminium, plast

Hydrogen kan bli en viktig teknologi for å redusere utslippene fra industrisektoren. Samlet står industrien for over 20 prosent av verdens samlede utslipp. I Sverige investeres det stort i produksjon av stål med hydrogen. Hydro ser på bruk av hydrogen til å produsere aluminium. Hydrogen gir utslippsfri, høytemperatur varme, som er viktig i mange industriprosesser. Flere raffinerier investerer nå også i elektrolyseproduksjon, hvor økt bioandel bare vil øke dette behovet.

Til sammen utgjør disse produksjonsprosessene store deler av utslippene fra industrisektoren globalt, hvor hydrogen kan komme inn som en utslippsfri løsning.

Hydrogen kan bli kjerneteknologien i fremtidig plastproduksjon. Plast står i dag for 6 prosent av klimagassutslippene i verden. Plast er i dag laget av olje og gass hvor CO2 er endeproduktet når plasten brennes. Gjennom å bruke fornybar energi og hydrogen kan vi gå motsatt vei, altså omdanne CO2 til plast. Prosessen har store likhetstrekk med dagens produksjon av metanol på Tjeldbergodden. Med store mengder fornybart hydrogen tilgjengelig kan vi altså få utslippsfri og fornybar plast. Tilsvarende kan vi gjøre med flydrivstoff og kjemikalier.

Til storskala industribruk for produksjon av utslippsfri ammoniakk og stål vil også hydrogen med CO2-fangst og lagring, såkalt blått hydrogen, spille en viktig rolle. Her får Norge et stort konkurransefortrinn dersom regjeringen gir klarsignal for etablering av et CO2-lager i Nordsjøen i løpet av året. Dette kan også gi naturgassen økt verdi og levetid i et Europa som avkarboniseres.

Våre støttespillere

Kan gi lønnsom norsk industribygging

Hydrogen som energibærer vil trolig spille en større rolle enn de fleste tidligere har antatt. Det vil både øke lønnsomheten ved å bygge ut fornybar, samtidig som hydrogen vil gjøre det mulig å avkarbonisere industri- og transportsektoren. Men dette skjer ikke av seg selv. Det trengs politikk.

Når ministrene Tina Bru og Sveinung Rotevatn snart kommer med ny hydrogenstrategi, må de legge til rette for hydrogen som klimaløsning og lønnsom næringsutvikling. Vi trenger virkemidler som støtter opp om markedsutvikling, og ikke bare teknologiutvikling. Piloter er ikke nok for å skape en endring. Storskala produksjon er nødvendig for å skape kostnadsreduksjoner og bygge en industri.

Enova må derfor brukes mer aktivt for å støtte markedsutvikling og hele verdikjeden på hydrogen. I kombinasjon med CO2-avgifter som drahjelp må regjeringen også fremme virkemidler som stimulerer etterspørselen etter for eksempel utslippsfri gjødsel og stål. Stimulering til bruk av grønn gjødsel i jordbruksavtalen, avgifter på stål med utslipp og strenge klimakrav i offentlige anskaffelser er virkemidler som bygger marked for utslippsfri produksjon.

Selv om vi bør ha et realistisk forhold til hvor stort hydrogen kan bli i Norge, er det en av flere teknologier som kan gi næringsmuligheter. Med norsk teknologi kan vi bygge utslippsfri industri basert på hydrogen, verdikjeder for produksjon og distribusjon, og utvikle løsninger som også kan eksporteres. For mange har hydrogen lenge vært synonymt med hydrogenbiler, men det er så mye mer – det kan bli en universalløsning for nullutslippssamfunnet.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To tjenestemenn står på podier foran EU-flagg og norske flagg og henvender seg til pressen, med Europakommisjonens emblem synlig i bakgrunnen.

EUs medlemsland vedtar toll på ferrolegeringer med knepent flertall

Kommisjonens forslag gikk gjennom til tross for en samlet nordisk-baltisk front.

18. november 2025
Les mer
Et kart over Europa som viser temperaturanomalier, med de fleste regioner i røde nyanser som indikerer temperaturer over gjennomsnittet, og et blått område over Nord-Skandinavia som indikerer temperaturer under gjennomsnittet.

Bevegelse mot tidlig stratosfærisk oppvarming

Når «samlebåndet» av lavtrykk som bombarderer oss med mild og våt luft gjennom vinteren, stopper opp, går vi inn i en periode med vær som rimer bedre med breddegraden vår, skriver klimaforsker Erik Kolstad.

4. november 2025
Les mer
Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026