2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 19. november 2015
Sist oppdatert 24.3.2022, 19:56
Artikkelen er mer enn to år gammel

Billi­gere og bedre batte­rier

Bedre og billigere batterier er nøkkelen både til raskere utrulling av elbiler og stasjonær lagring av solenergi.

6680707773_d4ae7c1fe7_onissan_lade_1200

Elbilutviklingen må sees i sammenheng med en større omlegging til et fornybart energisystem, mener professor Magnus Korpås.

Publisert 19. november 2015
Sist oppdatert 24.3.2022, 19:56
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Kostnad, skala og sikkerhet er de viktigste faktorene, sier Fride Vullum-Bruer, førsteamanuensis ved Institutt for materialteknologi ved NTNU.

Hun tror ikke det vil ta mange år før vi har elbiler som tar igjen bensin- og dieselbiler både når det gjelder rekkevidde og kostnad.

– Det foregår veldig mye forskning i bilindustrien som vi som sitter ved universitetene ikke får se så mye til. De holder kortene tett inntil patentene er på plass, sier hun.

Internasjonalt er bilindustrien den viktigste driveren for å kostnadene ned og skalaen opp. Det er ikke for batterier i små «duppeditter» som telefoner og laptoper at behovet for nye teknologiske gjennombrudd er størst.

– Batteriene må få bedre kapasitet, lade fortere og kjøre lengre. Når batteriene får bedre kapasitet, øker rekkevidden. Dessuten er brannsikkerheten ved batteriene svært viktig, sier hun.

Fride Vullum-Bruer er førsteamanuensis ved Institutt for materialteknologi, NTNU. Hennes forskningsfelt er batteriteknologi.
Fride Vullum-Bruer er førsteamanuensis ved Institutt for materialteknologi, NTNU. Hennes forskningsfelt er batteriteknologi.

Sikkerhet og miljømessige utfordringer knyttet til produksjonen er også viktige aspekter. Det er store utslipp knyttet til produksjonen, forklarer Vullum-Bruer. All fremstilling av batterier er energikrevende, og derfor spiller det stor rolle for livsløpsutslippene om det er fornybar eller fossil elektrisitet som benyttes i produksjonen. Her har et land som Norge komparative fortrinn fordi den norske strømproduksjonen er basert på vannkraft.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også materialene som brukes i batteriene kan bli langt mer miljøvennlige enn tilfellet er i dag. En mer miljø- og klimariktig fremstilling av batteriene er et felt det arbeides mye med på NTNU.

I Norge er skipsindustrien en sterk interessent. Batterifergen «Ampere» er en pioner, men også for skip som har lengre opphold mellom anløpene til land, og dermed til lademuligheter, enn fergene, er utslippsfrie teknologier et mål.

– Det kan være hydrogen, brenselsceller, hybridløsninger eller batterier, sier Fride Vullum-Bruer.

Når det gjelder batterier til biler, er det avgjørende at løsningene som velges er kompakte og lette. Vekt og volum er viktige faktorer. Et batteri som skal brukes til stasjonære løsninger, stiller ikke samme krav til vekt og volum. Derfor tror Vullum-Bruer at litt forskjellige teknologier vil kunne slå igjennom avhengig av batterienes bruksområde.

Det foregår mye forskning rundt om i hele verden på hvordan batterier kan bli bedre og billigere. Hittil er det litium-ionebatterier som har vært enerådende i elbilene. Her er det metalloksider som benyttes på katodesiden og karbonbaserte materialer på anodesiden. Dette tror Fride Vullum-Bruer at kan endre seg.

Våre støttespillere

– Silisium-anoder har vært forsket på i mange år nå. Og selv om det fremdeles er mange utfordringer med å bruke silisium, så vil Li-ionebatterier kunne gi økt kapasitet og dermed lengre kjørelengde og mer kraft til for eksempel å kjøre air-condition anlegg enn det som er tilfellet i dagens elbil-batterier. Silisium har bedre lagringskapasitet enn karbon som brukes i dagens litium-batterier, sier hun.

Men Fride Vullum-Bruer er også opptatt av at batteriteknologiene må kunne virke i samspill med det øvrige energisystemet. Infrastruktur for lading er for eksempel en viktig faktor for å sikre en storskala utrulling av elbiler.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En middelaldrende mann i blå dress, lyseblå skjorte og mønstret slips snakker, han har briller og ser litt til siden.

Et tøffere EU – Handelskommissær Maroš Šefčovič vil at EU skal bruke mer toll og beskyttelsestiltak fremover

Samtidig vil handelskommissæren forsterke partnerskap med land som Ukraina, Norge og Canada.

3. desember 2025
Les mer
En stor folkemengde marsjerer med kisteformede skilt merket "COAL", "OIL" og "GAS" under en klimaprotest, med en jordklode og en solskulptur i bakgrunnen.

Sør-Korea skal fase ut kullkraft

Denne ukas fem utvalgte nyheter: Sør-Korea vil fase ut kull, Danmark topper klimarangering, Iran vil lage kunstig regn, klimaet gjør forsikring vanskelig i USA og Europa passerer milepæl for energilagring.

21. november 2025
Les mer
Et inngjerdet anlegg med flere store, hvite battericontainere og elektrisk utstyr ligger på en grusplass i nærheten av en transformatorstasjon og et grøntområde.

Batteriboom er godt nytt for sol og vind 

Denne ukas fem utvalgte nyheter: Svært positiv batterivekst, 45 indikatorer forteller hvorfor vi ikke når Parismålet, vanskeligere å bli karbonnøytral, rekorddyre klimakatastrofer og mygg på Island.

24. oktober 2025
Les mer
To menn i dress sitter ved et formelt spisebord med flagg og offisielle insignier i bakgrunnen. Den ene ser ut til å smile, mens den andre ser alvorlig ut med hendene knyttet.

Trolig nederlag for Trump i USAs kamp mot klimaskatter i skipsfarten

Donald Trump taper trolig kampen mot klimaskatt på skipsfart. Sol + batterier = sant. Sterk økning i CO₂-konsentrasjonen i atmosfæren, Russland og Saudi i partnerskap – og plug-in hybrider har høye utslipp.

17. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026