2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Tema: Luftfart og klima (rapport)
Artikler fra rapporten Luftfart og klima, utgitt av Norsk klimastiftelse i april 2018 (last ned hele rapporten som pdf), og videopresentasjoner fra frokostmøte om luftfart.
Debatt
24. april 2018

Ny rapport om luftfart, taxfree og klima

Vil teknologiutviklingen sørge for at vi kan fly like mye som nå samtidig som vi kutter CO₂? Er en tredje rullebane på Gardermoen forenelig med klimamålene? På tide å skrote luftfartens svar på harryhandelen og fase ut taxfree-ordningen?

Kommentar
18. april 2018

Teknologi og forskning: Hvilke muligheter finnes for lavere utslipp fra luftfarten?

Dagens virkemidler er ikke tilstrekkelige om vi skal få til et nødvendig skift mot langt lavere utslipp i luftfarten. Det mangler ikke på politisk støtte i form av intensjoner, men den praktiske gjennomføringen krever mer kraft.

Kommentar
2. februar 2018

Om reisevanar, cocktailar og klimaeffektar

Nordmenns reisevanar, spesielt fly- og bilreisene våre, påverkar klimaet. Men kor stor klimaeffekten eigentleg er, avheng av mange ulike forhold.

Kommentar
31. januar 2018

EUs kvotesystem virker godt for luftfarten

EUs kvotesystem har sørget for å stabilisere CO2-utslippene fra luftfart innenfor EØS-området på 95 prosent av nivået i 2004-2006. Det betyr at nesten all vekst i norsk luftfart er karbon-nøytral.

Kommentar
30. januar 2018

Derfor er avvikling av taxfree-ordningen viktig for klimaet

Når du ankommer flyplassen i Norge etter en tur utenlands, kan du stikke innom taxfree og handle avgiftsfri alkohol og tobakk. Kjekt for lommeboka, vil mange tenke. Men for klima, miljø og samfunn har ordningen betydelige kostnader. Lurer du på hvorfor? Her er forklaringen.