1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 2. august 2018
Sist oppdatert 16.9.2025, 00:02
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Spirprisen

Bygger stille og ren el-dreven turistbåt

Med den elektriske katamaranen BRIM I vil selskapet Green Wave Holding AS i Tromsø sette standarden for fremtidige turistbåter verden over. Les om SPIR-kandidaten BRIM.

Kandidat Brim (båt)

Den elektriske katamaraenen BRIM I skal kunne bruke eksisterende ladeinfrastruktur, slik at det ikke er behov for store investeringer i havnene. (Illustrasjon: Green Wave Holding AS)

Publisert 2. august 2018
Sist oppdatert 16.9.2025, 00:02
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

SPIR-prisen har som formål å synliggjøre norsk innovasjon og næringsutvikling som kan bidra til å forsere overgangen til et fossilfritt samfunn, og løfte frem historiene om personene som står bak. Gjennom sommeren vil Energi og Klima presentere årets ti utvalgte kandidater til SPIR-prisen 2018.

Hva er det dere i BRIM gjør?

Med BRIM I skal vi skape bølger i reiselivsnæringen og maritim sektor. Vi skal tilby kvalitetsopplevelser på havet i Lofoten og Tromsø med mål om å tiltrekke oss besøkende fra hele verden og etterlate inntrykk som bidrar til økt engasjement for miljø og sterkere tro på grønn teknologi.

Vårt håp er at vi med Brim I kan bidra til å gjøre turistnæringen mer miljøvennlig ved å sette standarden for fremtidige turistbåter verden over, og vise at det er mulig å bygge elektriske båter uten store ekstrainvesteringer i infrastruktur. På sikt ønsker vi å bygge flere fartøy som kan operere ved flere destinasjoner i Norge og utenlands.


Kandidat:
BRIM
Sted: Tromsø
Eiere:  Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkebo – Green Wave Holding AS
Oppstartsår: 2018
Kontaktperson: Agnes Árnadóttir
Web: www.brimexplorer.com/

Hva er klimagevinsten?

Ved å bygge en elektrisk katamaran, fremfor en dieselmekanisk, reduserer vi energibehovet med 23 prosent, samtidig som vi benytter grønn energi fra norsk vannkraft fremfor fossilt drivstoff til båtens fremdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med BRIM I vil vi tilby turister en opplevelse på havet, uten fossilt utslipp, uten plastforbruk, og i en fullstendig stillhet, noe som vil bety mindre forstyrrelse for dyrelivet. BRIM I vil vise andre aktører i turistnæringen at lønner seg å operere på en miljøvennlig måte. Vår ressurs er norsk natur, og både nasjonale og internasjonale gjester blir stadig mer bevisst sitt eget fotavtrykk.

Hvem er kundene dere?

Markedet er nasjonale og internasjonale besøkende til de destinasjonene vi opererer fra.

Hvor langt har dere kommet med utviklingen av prosjektet?

Vi har jobbet en god stund med ideen, design av drivlinje, og utvendig design. Båten er nå bestilt hos verftet Maritime Partner i Ålesund og vil stå klar i løpet av sommeren 2019. Vi har valgt den norske designeren Einar Hareide og norske underleverandører, da det er et mål for oss å bidra til lokal verdiskapning og dra nytte av den verdensledende kompetansen som finnes i maritim sektor i Norge.

Hva har vært de største utfordringene til nå?

Å skaffe til veie nok finansiering til å investere i et dyrt nybygg. Det er lite risikovillig kapital i næringen, og merkostnaden av å bygge et elektrisk fartøy er ca. 25 prosent av totalprisen. Det har også vært en utfordring å utvikle et fartøy, innenfor en gitt kostnadsramme, som er tilstrekkelig fleksibelt og ikke avhengig av dyre ladeinstallasjoner på land. Det har vi fått til og resultatet er at i motsetning til andre hybrider og elektriske båter vil Brim I kunne bruke eksisterende ladeinfrastruktur i de aller fleste norske havner.

Bluesky

Les også

To menn i dress sitter og snakker i et utsmykket rom med gulldekorasjoner og en byste på en kappe i bakgrunnen. Den ene mannen gestikulerer, mens den andre sitter med hendene foldet.

Trump stansa IMO – no må Noreg og Europa vakne

Me var for naive. Det er kjensla eg står igjen med etter å ha vitna med eigne auge at USA og Donald Trump klarte å utsetje klimasatsinga i skipsfarten, skriv Reber Iversen frå Maritime CleanTech.

6. november 2025
Les mer
To menn i dress sitter ved et formelt spisebord med flagg og offisielle insignier i bakgrunnen. Den ene ser ut til å smile, mens den andre ser alvorlig ut med hendene knyttet.

Trolig nederlag for Trump i USAs kamp mot klimaskatter i skipsfarten

Donald Trump taper trolig kampen mot klimaskatt på skipsfart. Sol + batterier = sant. Sterk økning i CO₂-konsentrasjonen i atmosfæren, Russland og Saudi i partnerskap – og plug-in hybrider har høye utslipp.

17. oktober 2025
Les mer

Kinesisk containerskip entrer Nordøstpassasjen

Bellona krever tydelige signaler fra EU for å stanse bruk av Nordøstpassasjen før det er for sent.

2. oktober 2025
Les mer
To store containerskip ligger til kai i en havn, stablet med fargerike containere, med kraner og en slepebåt i nærheten under en klar himmel.

Trump til åpen kamp mot globale klimatiltak

Denne ukens fem utvalgte nyheter: USA truer land som vil kutte skips-utslipp, konsekvensene av russergass til Kina, Trump mot havvind, knappere CO₂-lagre og spansk skogbrannfasit.

5. september 2025
Les mer