2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Martin Larsen Hirth
Martin Larsen Hirth
Journalist, Energi og Klima. Tidligere journalist i Bergens Tidende og Sysla og energianalytiker i Greensight.
Publisert 16. september 2020
Sist oppdatert 16.9.2020, 15:11
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

Slik kan Norge bidra best til grønn omstil­ling

Norske prosjekter kan få mer fart på teknologiutviklingen i sektorer som IEA mener er avgjørende for å få til nødvendige klimakutt. Utslippsfri skipsfart, karbonfangst og hydrogen er felt hvor teknologiutviklingen henger etter.

FotoJet

Elektrifisering av skipsfart, CO₂-fangst fra industri og innfasing av hydrogen er tre områder hvor Norge kan utgjøre en forskjell.

Foto: Olav Øvrebø (øverst), Norcem, Kåre Frøystein/Enova

Publisert 16. september 2020
Sist oppdatert 16.9.2020, 15:11
Artikkelen er mer enn to år gammel
Martin Larsen Hirth
Martin Larsen Hirth
Journalist, Energi og Klima. Tidligere journalist i Bergens Tidende og Sysla og energianalytiker i Greensight.

Nyheten: Det internasjonale energibyrået IEA lanserte i forrige uke sin første utgave av Energy Technology Perspectives siden 2017. Rapporten gir innblikk i modenhet og utbredelse for over 800 alternativ innen fornybar energi, infrastruktur og utslippsreduserende tiltak.

  • Følg Energi og Klima på Facebook for å holde deg oppdatert!

Bakgrunn: Kort oppsummert er essensen i IEAs nye teknologibibel at utviklingen går for sakte. Rundt halvparten av den nødvendige utslippsreduksjonen som trengs for å nå netto nullutslipp i 2050, er avhengig av teknologi som ikke anses som kommersielt tilgjengelige i dag. Innenfor langdistanse-transport og tungindustri øker denne andelen til to tredjedeler.

Kilde: IEA, Energy Technology Perspectives 2020.

Samlet i fire hovedposter fremhever IEA behov for en av raskere utvikling og utbredelse av 1) elektrifisering, 2) hydrogen, 3) karbonfangst,- lagring,- og bruk og 4) bioenergi. (klikk på sektorene for å se IEAs vurdering av teknologimodenhet).

Analyse: Det er lett å miste motet av energibyråets fremstilling. Med dagens forbruksmønster er det nødvendig med et nytt CO₂-prosjekt som norske Northern Lights, ukentlig, for å nå netto nullutslipp i 2050. Det virker urealistisk. Men selv med en sterk reduksjon av forbruket, vil man ikke komme utenom en total omlegging av energisystem- og infrastruktur.  

Det trengs med andre ord en massiv utbygging av fornybar energi. IEA har beregnet at man innen 2070 må øke produksjonen med 30 000 TWh. Da kreves en årlig vekst tilsvarende Mexico og Storbritannias kombinerte årsforbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det alene er ikke tilstrekkelig for å nå klimamålene. Ny teknologi for å elektrifisere nye sektorer, eller finne utslippsfrie løsninger må også på plass. Og leser man rapporten med hjemlige øyne, er det spesielt tre områder hvor norske bidrag kan akselerere teknologiutviklingen.  

  • Karbonfangst,- lagring- og bruk (CCSU)
  • Hydrogenteknologi
  • Utslippsfri skipsfart

Karbonfangst,- lagring,- og bruk

Et gjentakende poeng fra IEA er behovet for håndtering av såkalte «long lasting assets» – utslippskilder som nylig er bygget og har en levetid frem mot 2050. Den globale gjennomsnittsalderen for stål, sement og kjemikalieanlegg er 10-15 år, mens levetiden kan være 30-40 år. «Dersom vi ikke adresserer dette problemet (…) vil vi være sjanseløse for å nå klimamålene», skriver IEA-direktør Fatih Birol. Dermed øker behovet for CCSU. 

Her hjemme er neste milepæl regjeringens avgjørelse om fullskala CO2-håndtering i Norge, som er planlagt å komme i løpet av 2020. Det er gjennomført forprosjekter ved forbrenningsanlegget til Fortum Oslo Varme på Klemetsrud og Norcems sementfabrikk på Breivik, sistnevnte med norske Aker Solutions som leverandør av CCS-anlegget.  

Våre støttespillere

Prisen er høy, begge prosjektene er hver for seg beregnet til over 11 milliarder kroner, men løsninger for henholdsvis utslippsfrie forbrenningsanlegg og sementproduksjon er viktige. Sistnevnte felt utgjorde, ifølge en rapport fra det nederlandske miljøbyrået og EU-kommisjonen, åtte prosent av globale CO2–utslipp i 2015. 

Hydrogenteknologi

Å lykkes med CCS er også viktig for at hydrogen skal gjøre sitt inntog som drivstoff og innsatsfaktor i tungindustri. For selv om IEA spår at grønt hydrogen vil gjøre seg mest gjeldende, mener de hydrogen fra naturgass har en rolle, så lenge utslippene håndteres. Det er samme linje som man ser i Norge, senest i Erna Solbergs «hydrogentale» under Høyres landsmøte før helgen.

Produksjonsform og sektorbruk av hydrogen. Kilde: IEA, Energy Technology Perspectives.

I IEAs verdensbilde er det spesielt innenfor langdistansetransport og industri at hydrogen kan erstatte fossil energi. Men kanskje i større grad enn rollen som produsent, kan Norge bidra som teknologileverandør.

NEL (elektrolysører/fyllestasjoner) og Hexagon (tanker/transportenheter) er to aktører som allerede gjør det skarpt internasjonalt, og designet for verdens første bunkringsskip for flytende hydrogen er norsk. IEA omtaler også Celsa-prosjektet, hvor Statkraft, Mo Industripark og Celsa ønsker å ta i bruk grønt hydrogen i stålproduksjon. Viktigheten av å lykkes med global utslippsreduksjon i stålsektoren betegnes som «high» av energibyrået.  

Utslippsfri skipsfart

Hydrogen henger igjen sammen med den siste sektoren hvor Norge har en naturlig rolle. IEA ser for seg en økt innfasing av biodrivstoff i dagens flåte, mens nybygg – fra 2050 og utover – tar i bruk ammoniakk, hvor hydrogen er nødvendig i fremstillingen. Ammoniakk blir det desidert mest brukte drivstoffet i internasjonal shipping.  

En slik prognose illustrerer hvor lang levetid skip har, og hvor viktig utviklingen av nye drivlinjer vil være fremover. Mens batteri-elektriske løsninger er i ferd med å nå et modningspunkt – IEA skryter av norsk fergesatsing og det autonome Yara Birkeland-prosjektet – gjenstår et betydelig arbeid for mer havgående fartøy.  

Norske aktører er med i flere pilotprosjekter, som Eidesvik sitt ammoniakkdrevne supplyfartøy, Color Line og andre cruiseaktører vil ha pilotstudie og Hydro har utfordret det norske maritime miljøet til å hjelpe dem med grønnere bulkskip.  

Flytende havvind 

Et fjerde område hvor norske selskap har et fortrinn, men som IEA noe overraskende ikke vier oppmerksomhet til, er flytende havvind. Teknologien nevnes kun som eksempel på en type prosjekt hvor ytterligere forskning og utvikling trengs for å redusere risiko.  

Det er underlig med tanke på behovet for ny fornybar kraft, og hvordan energibyrået ellers problematiserer veksten i f.eks Japan, et land som i dag har en stor kullsektor og trenger kraft til sin hydrogensatsing. Legger man til at Japan i liten grad har en kystlinje egnet for bunnfast havvind, er det behov for videre utvikling innen flytende havvind. Her har norsk leverandør industri allerede bevist at de er konkurransedyktige.  Et annet bruksområde vil være elektrifisering av dagens oljeplattformer – hvor mange vil være «long lasting assets», som Equinors Hywind Tampen. Her skal flytende havvind erstatte en tredjedel av gassbehovet for Snorre- og Gullfaksfeltet.

Kvalifisert gjetning

Ingen, ei heller IEA, kan med sikkerhet si hvordan energibildet vil se ut i 2070. Og Norge er på ingen måte alene om å kunne bidra til utvikling innenfor disse fire områdene – CCSU, hydrogenteknologi, utslippsfri skipsfart og flytende havvind – men slik situasjonen er i dag, er det her norsk industri kan bidra med flest puslespillbiter for å gjøre bildet ferdig.   

ANNONSE
Bluesky

Les også

En sittende mann med grått hår gestikulerer mens fem kolleger står rundt ham, alle engasjert i en alvorlig diskusjon.

Klimatoppmøtet: Ingen veikart for fossil utfasing eller stopp i avskoging

Motstand fra oljeland førte til at omstilling vekk fra fossil energi ikke nevnes i hovedbeslutningen fra COP30. Brasil vil gå utenom COP-prosessen for å lansere veikart om fossil energi og avskoging.

22. november 2025
Les mer
Et stort konferanserom med sittende delegater foran en skjerm som viser en mann som taler foran et kinesisk flagg og et landskapsbakgrunn.

Kinas klimamål for 2035: Eksperter hadde håpet på mer

Kina forplikter seg til å kutte klimagassutslippene med 7-10 prosent innen 2035. Flere eksperter hadde håpet på et mer ambisiøst klimamål fra verdens største utslippsland.

24. september 2025
Les mer
En romslig, sterkt opplyst fabrikk med rader av maskiner, arbeidsstasjoner og transportbånd. Noen få arbeidere i uniformer er synlige på det rene fabrikkgulvet.

Elektrotek-revolusjonen er over oss

Denne ukens fem nyheter: Elektroteknologi danker ut fossiler, ingen ny olje og gass innenfor 1,5°C-målet, dyrere strøm i USA, nytt stort batterilager i UK og Australia med plan for 2035 og netto null.

19. september 2025
Les mer
En gruppe arbeidere iført varselvester, hjelmer og vernebriller står sammen på et industriområde.

Climate Action Tracker: Norges 2035-mål i tråd med 1,5 °C, men olje og gass må fases ut

Forskere har evaluert klimamålet for 2035 som Norge har sendt inn til FN. De mener målet er i tråd med å begrense global oppvarming til 1,5 °C, men finner også mye å sette fingeren på.

12. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026