1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 9. oktober 2023
Sist oppdatert 11.10.2023, 13:17
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Norge bidrar med 5,5 milli­arder kroner til EUs sosiale klima­fond

Norge fikk et ultimatum fra EU da utvidelsen av EUs handel med utslippskvoter skulle inn i EØS: Dere får ikke bli med i utvidelsen av kvotehandelen om dere ikke støtter EUs sosiale klimafond.

51713363565_697f75f795_o

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide. Fotot: Cecilie B. Stuedal/ KLD

Publisert 9. oktober 2023
Sist oppdatert 11.10.2023, 13:17
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Klima- og energiminister Espen Barth Eide bekrefter overfor Energi og Klima at beskjeden fra EU var tydelig. Det sosiale klimafondet og utvidelsen av EUs handel med utslippskvoter er en pakke. EU innlemmet blant annet skipsfarten i EUs kvotesystem. Dette gir blant annet EUs innovasjonsfond økte inntekter. Noe av dette ble øremerket støtte til grønne hydrogenprosjekter. Alt dette ønsket Norge å være med på, fordi skipsfarten ville ha like konkurransevilkår, og norske hydrogenbedrifter ønsker å være med i EUs hydrogenbank.

Det fikk de, men prisen er at Norge er med å finansiere dette fondet. Nå er det opp til Stortinget å si ja. I utgangspunktet var ikke forslaget fra kommisjonen om et sosialt klimafond merket «EØS-relevant.»

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Men i forhandlingene om å utvidelsen av ETS, krevde Kommisjonen at Norge må avstå kvoter til det sosiale klimafondet, og dermed være med å finansiere dette.

Norges andel 5,5 milliarder

«Den norske andelen av kvotene som overføres til Det sosiale klimafondet er ifølge Kommisjonen verdt om lag 485 millioner 2020-euro over perioden 2025–2027, noe som tilsvarer ca. 5,5 milliarder norske kroner,» skriver Klima- og miljødepartementet i proposisjonen om endringer i klimakvoteloven, som ble lagt frem fredag.

Meningen er at fondet skal bli på hele 65 milliarder euro når det er oppe og står.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge den norske regjeringen skal kvotene både tas fra både ETS og det nye ETSII, som er et eget kvotehandelssystem for veitransport og bygg.

Tar av mulige økte inntekter

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide sier at dette ikke er penger som Norge kunne brukt på noe annet. Dersom Norge ikke hadde sagt ja til hele pakken, ville vi ikke fått disse økte kvoteinntektene der noe nå brukes til et fond for de svakest stilte i EU.

I tillegg har Norge under energikrisen tjent store summer på de høye gassprisene i Europa.

­– Dette kan sees på som en solidaritetshandling, sier Eide.

Våre støttespillere

Han understreker at det ikke er en opsjon for Norge å la være å delta i utvidelsen av EUs handel med utslippskvoter.

DN omtalte Norges deltagelse i EUs sosiale klimafond først.

– EUs kvotemarked er et av de viktigste virkemidlene for utslippskutt i Europa fram til 2040. Norsk industri, petroleum og luftfart skal nå få selskap med skipsfart i dette markedet med skip over 5000 bruttotonn, sier han.

Energifattigdom øker

Rundt 34 millioner europeere, det vil si nesten 6,9 prosent av unionens befolkning, oppga i en undersøkelse på unionsplan fra 2021 at de ikke har råd til å varme opp hjemmene sine i tilstrekkelig grad, skriver regjeringen i proposisjonen.

Dette fondet skal støtte de fattigste husholdningene som rammes av innføringen av EUs kvotesystem både for transport og bygg. Pengene skal gå til blant annet støtteordninger for å investere i alt fra for eksempel isolering av bygg til varmepumper.

EU-land forplikter seg til å sende sosiale klimaplaner til Kommisjonen for å få tilgang til ordningen.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
To menn i dress, den ene vinkende, står utendørs mens folk i forgrunnen holder opp gule og røde blomsterbuketter.

Kina skuffer, men rykker fra

Denne ukens fem utvalgte: Kinas klimamål skuffer, Sverige bommer helt på sine, Brasil tar initiativ, kloden er i dårlig form og klimatilpasset sopp blir farligere for helsen.

26. september 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket