1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin er Energi og Klimas EU-korrespondent, med base i Brussel. Han har tidligere jobbet i VG og NRK. Kontakt: philippe@energiogklima.no
Publisert 25. november 2025
Sist oppdatert 28.11.2025, 10:43
EU-korrespondenten

Forskere sier Aasland imot: Europa kommer til å mangle lager, ikke fangst, av CO₂ 

Energiminister Terje Aasland (Ap) vil helst unngå en todeling av markedet for karbonfangst og -lagring i Europa. To forskere sier det er nettopp det som er i ferd med å skje.   

To menn iført hvite hjelmer og gule refleksvester står utendørs i nærheten av en industri- eller byggeplass.

Keir Starmer besøkte sin statsministerkollega Jonas Gahr Støre og CCS-prosjektet Northern Lights i 2024. Storbritannia legger opp til å bygge langt mer lagringsplass for CO₂ enn det Norge gjør. Foto: Leon Neal/Pool via REUTERS/NTB

Publisert 25. november 2025
Sist oppdatert 28.11.2025, 10:43
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin
Philippe Bédos Ulvin er Energi og Klimas EU-korrespondent, med base i Brussel. Han har tidligere jobbet i VG og NRK. Kontakt: philippe@energiogklima.no

I en ny forskningsartikkel advarer to forskere mot at en mangel på samkjøring mellom Norge og Europa kan bidra til et dysfunksjonelt marked for karbonfangst og -lagring.

Og problemet er ikke mangel på fangst, slik regjeringen fremholder, men mangel på lagring, understreker forskerne bak artikkelen.

«Lagringen vil sannsynligvis bli overbelastet, noe som kan kvele utrullingen av karbonfangst», skriver de britiske forskerne Andrew Cavanagh og Toby Lockwood.

Andrew Cavanagh er ekspert på karbonlagring ved Universitetet i Edinburgh. Foto: Scottish Carbon Capture and Storage.

For å nå klimamålene kommer ikke Europa unna behovet for å avkarbonisere industrien ved hjelp av karbonfangst og -lagring (CCS).

Norge har lenge vært en pioner innen teknologien. CO2 fra gassfeltet Sleipner har blitt fanget siden 1996, og lagret ved det samme feltet. Nå har Norge også tatt det første steget mot et ekte CCS-marked, gjennom prosjektet Northern Lights.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En «storm» av overoptimistiske anslag

Men foreløpig er hele markedet langt fra der det trenger å være. Innen 2030 skal det fanges, transporteres og lagres 50 millioner tonn CO₂ hvert år i EU. Innen 2050 skal det tallet være 450 millioner tonn CO₂ i året.  

– Antakelsene om hvor mye lagring det faktisk blir i 2030, er altfor optimistiske, sier Andrew Cavanagh til Energi og Klima.  

Han er geolog og har forsket på CCS i to tiår, blant annet for Equinor. Nå jobber han ved universitetet i Edinburgh. I en rykende fersk artikkel skrevet sammen med Toby Lockwood, forsøker han å skjære gjennom «en storm av anslag, mellomrom og prosenter» knyttet til lagringsprosjekter rundt om i Europa.  

– Når vi går gjennom hvert enkelt prosjekt og gjør realistiske sannsynlighetsvurderinger, lander vi mye nærmere en situasjon der kapasiteten for lagring blir på 25 til 40 millioner tonn i året – ikke 50 eller 100, slik mange hevder, forklarer Cavanagh.  

Våre støttespillere

Anslår at det vil fanges dobbelt så mye som det blir lagerplass

Forskningen strider med argumentene fra energiminister Terje Aasland, som på energidialogen med EU fredag 21. november pekte på et stort behov for fangstprosjekter, slik at det blir mer CO₂ å lagre.

– Det viktigste nå er å få opp volumene, altså mengden CO₂ som skal fanges, sa Aasland til Energi og Klima. 

Dersom det blir mer fangst, blir det naturlig også mer penger å tjene på lagring.  

De britiske forskerne mener problemet er motsatt. 

– Hvis man ser på fangstprosjektene i drift, under bygging og de som venter på investeringsbeslutning mellom 2026 og 2028, så ligger behovet på mellom 100 og 155 millioner tonn CO₂ i året. Med andre ord er det en grunnleggende ubalanse i systemet allerede før markedet er ordentlig etablert, forklarer Lockwood, som er tilknyttet klimaorganisasjonen Clean Air Task Force.  

Kartet viser sannsynlig utbygging av lagring for CO₂ i Europa frem mot 2030. Grafikk: Andrew Cavanagh og Toby Lockwood.

Ubalanse mellom nordvest og sørøst

De to forskerne fremhever også en stor ubalanse i det som finnes av lagringsprosjekter i Europa. Mesteparten er konsentrert i Nordsjøen. De to største nasjonene er Storbritannia og Norge, med anslag på henholdsvis 25 og 12 millioner tonn lagret i året innen 2030.  

Det er betydelige kostnader knyttet til å transportere CO₂ over lengre avstander. Det vil dermed bli en stor mangel på lagringsplass i Sør- og Øst-Europa, der land som Hellas og Bulgaria kun ligger an til å bygge ut lager til en million tonn i året innen 2030.  

I et forsøk på å rette opp ubalansene har EU gjennom forordningen for nullutslippsindustri (NZIA), satt opp et krav til olje- og gassprodusenter i EU om å bygge lagerkapasitet i EU med kapasitet på 50 millioner tonn i året innen 2030.  

– Poenget er ikke om vi når 50 millioner tonn eller ikke, men om markedet legger grunnlaget for vekst etter 2030. Det virkelige gjennombruddet vil komme mellom 2028 og 2035, når ETS-prisen stiger, gratis kvoter fases ut, og industrien får et sterkt insentiv til å betale for permanent lagring, sier Cavanagh.  

Advarer mot byråkratisk forsinkelse

Et av de største hindrene er ikke tekniske, men byråkratiske. I løpet av de kommende årene vil myndighetene i europeiske land motta en bølge med søknader, som tar tid å behandle. I tillegg er det fortsatt usikkerhet hos selskapene om det vil lønne seg å bygge ut lagring.  

– Så mange prosjekter skyver på sine investeringsbeslutninger, i håp om mer forutsigbarhet senere, forklarer Lockwood.  

En mann med mørkt hår og skjegg, iført hvit skjorte og blå genser, står utendørs foran oransje høstløv.
Toby Lockwood leder Clean Air Task Force sitt arbeid med karbonfangst og -lagring. Foto: Clean Air Task Force.

Forskerne peker på tre behov for å skape et mer velfungerende marked: For det første bør Norge integreres fullt ut i EUs planer. Det vil si at Norge bør innlemme den styrende rettsakten, forordningen for nullutslippsindustri (NZIA). Forordningen er foreløpig til vurdering for EØS-relevans, sa næringsminister Cecilie Myrseth til Energi og Klima forrige uke.  

  • Les også: Strid om sokkelen mellom Norge og EU: Norge kan miste leder­trøya for CCS

Norge står sentralt – for nå

– Norge er helt sentralt i den første fasen. Northern Lights og de nye lisensene er i praksis Europas kapasitet før 2030. Men hvis EU ikke anerkjenner norsk lagring innenfor NZIA, kan det begrense hvor attraktivt norsk sokkel er for EU-industrien, sier Lockwood.  

For det andre bør det bygges infrastruktur som kan transportere CO₂ i rør til lager i Nordsjøen. 

Og for det tredje må det bli tillatt å bygge CO₂-lagring på land, slik at markedet kan bygges ut i Sør-Europa.  

Forskerne frykter at det er i ferd med å etableres parallelle markeder.  

Du får ett marked for lagring i EU, som er det selskapene må bruke for å oppfylle lovpålagte krav, og ett i tredjeland som Norge og Storbritannia. Det er ikke ideelt, for det presser industrien bort fra de mest modne og trygge lagringsressursene, sier Lockwood.   

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress og briller står innendørs, med et uskarpt fotografi av en bygning og vann i bakgrunnen.

Regjeringen toner ned tollkrisen med EU – lover stort kutt i EØS-etterslepet i desember 

Etter å ha lagt inn en kolossal diplomatisk innsats for å avverge tollkrise, mener regjeringen nå at EUs beslutning om beskyttelsestiltak ikke vil ramme norsk næringsliv så veldig hardt.  

20. november 2025
Les mer
To menn i dress står foran et lilla skip merket "CARRIER", med en uniformert offiser og en annen mann bak seg, på et industriområde.

Strid om sokkelen mellom Norge og EU: Norge kan miste ledertrøya for CCS

Innen 2030 vil EU pålegge norske selskaper å bygge lagringsplass for CO₂ – men Norge vil ikke at EU skal bestemme hva som skjer på norsk sokkel.

20. oktober 2025
Les mer
Nærbilde av EUs sentralbanksjef Christine Lagarde og blå briller, som holder hånden mot ansiktet og ser konsentrert fremover under en forelesning på Hertie School i Berlin i mai 2025.

Lagarde slår alarm om rapporteringskutt 

Den europeiske sentralbanksjefen Christine Lagarde frykter at forslagene om å forenkle regler for klimarapportering vil svekke både klimakampen og finansiell stabilitet.

21. august 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026