1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 23. mars 2023
Sist oppdatert 19.8.2024, 12:02
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

EU strammer til utslipps­krav for driv­stoff til skips­farten

EU vil pålegge skipsfarten å bruke mindre forurensende drivstoff som skal kutte utslippene. Dette kommer på toppen av at skipsfarten fra 2025 skal innlemmes i EUs kvotehandelssystem (ETS).

MS Hanseatic Nature

MS Hanseatic Nature på Vippetangen. dette og andre skip må betale CO₂-avgift etter 2025. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn.

Publisert 23. mars 2023
Sist oppdatert 19.8.2024, 12:02
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Natt til torsdag ble EU-parlamentet og Ministerrådet (medlemslandene) enige om nye strengere regler for drivstoff i maritim sektor. Denne reguleringen (FuelEUMaritime) er en del av den store klimapakken «Fit for 55.»

  • Her finner du vår oppdaterte liste over hva som er ferdig behandlet av «Fit for 55.»

Konkret setter EU nå et mål for gradvis å redusere utslippene fra maritim sektor. Ved bruk av renere energi og drivstoff skal det kuttes 2 prosent i utslippene i 2025. Dette skal øke til 80 prosent i 2050.  Det stille også krav til den energi som skipene bruker når de ligger i land, det vil si at en vil kutte utslippene fra landstrøm.

  • Hør vår podkast om skipsfarten inn i EUs kvotehandel.

Denne avtalen kommer i tillegg til enigheten som ble oppnådd like før jul, der skipsfarten skal fases inn i EUs kvotehandelssystem. Det understrekes i pressemeldingene fra forhandlingene at dette er sentrale tiltak for å redusere utslipp fra den maritime sektoren.

–Dette rammeverket vil kutte drivhusgasser fra skipsfart og være en viktig del av «Fit for 55,» understreker EU-kommisjonens ansvarlige for Det grønne skifte, Frans Timmermans.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kravene om renere drivstoff vil skape et marked for slikt, noe som ikke finnes i dag, understrekes det.

På sikt vil dette redusere prisforskjellen mellom fossilt drivstoff og det som er renere.

Norge er forsinket

Norge er omfattet av disse reglene, fordi dette vil være EØS-relevant. Men når det gjelder innlemmelsen av skipsfarten i EUs kvotehandelssystem, har klima- og miljøminister Espen Barth Eide varslet Stortinget at det kan bli problemer. Norge klarer neppe å få lovendringer på plass som gjør at kvotehandelsregime for skipsfarten kan tre i kraft samtidig i EØS/EFTA-landene og i EU. Det kan gjøre Norge, i en overgangsperiode, til en frihavn for skipsfartens miljøsyndere. Les detaljene om Norges problemer her.

Stramme til fra 2025

Konkret betyr innlemmelsen i ETS at fra 2025 må skipsfarten betale for 40 prosent av sine utslipp, i 2026 vil dette øke til 70 prosent og fra 2027 for 100 prosent. Dette er i utgangspunktet for skipsfart innenfor hele EU-EØS-området, men med de norske problemene vil det i starten trolig bare omfatte EU-landene.

Våre støttespillere

Alle skal med

De nye reglene vil omfatte skipsfart enten skipet er registrert i et EU-land eller ikke.

Skipsfarten må kjøpe kvoter for 50 prosent av utslippene sine til og fra havner i EU og tredjeland, typisk skipsfart mellom Asia og Europa.

Dette sukres med at skipsfarten skal få EU-strøtte til grønn omstilling.

Skipsfarten utgjorde mellom 3 og 4 prosent av de totale utslippene av CO₂ i EU i 2021. Men økt etterspørsel etter at Covid slipper taket, vil trolig øke dette.

  • Lurer du på hvordan en EU-lov blir til: Slik vedtar EU den store klimapakken.

Den enigheten som nå er oppnådd skal formelt godkjennes av Ministerrådet (medlemslandene) og Europaparlamentet før ordningen trer i kraft. Vanligvis er det bare en formalitet.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress hever neven og smiler på scenen, med en blå og rød bakgrunn bak seg.

Nederlands neste statsminister vil ha mer EU og mer fornybar energi 

Rob Jettens visjon er et tydelig brudd med ytre høyres forkjærlighet for fossile brennstoffer og nasjonalisme.  

31. oktober 2025
Les mer
En kvinne med en håndklokke sitter ved siden av en mann i dress som snakker, ved et konferansebord med dokumenter, vann og mikrofoner. I bakgrunnen sitter andre mennesker.

Europeisk samhold på prøve – slik vil «Dronning Ursula» samle troppene 

Når topplederne i EU samles i Brussel torsdag, er det for å diskutere støtten til Ukraina, retningen i klimapolitikken og hvordan redde økonomien.  

22. oktober 2025
Les mer
Blid mann med briller og lyseblå skjorte og signalgul arbeidsjakke foran vannturbin ved et kontorbygg

Advarer mot statsstøtte til Barentshavet-rør 

Oljebransjen kan komme til å be om støtte til et gassrør fra Barentshavet, tror tidligere olje- og energiminister Tord Lien. – Da må svaret være nei, sier han.

15. oktober 2025
Les mer

Tuttifrutti-glede og blå klimamotstand

Hva kan vi forvente fra MDG og SV etter valgseieren for rødgrønn side? Og kommer det en anti-klimabølge i Høyre – eller vil partiet stå støtt på grønn omstilling?

12. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026