2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 4. oktober 2011
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Tappe­kran i Olje­fondet

Det er uheldig om den norske petroleumspolitikken utformes slik at våre statsfinanser er tjent med at klimautviklingen går den gale veien.

Publisert 4. oktober 2011
Sist oppdatert 15.9.2025, 11:48
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Ulønnsomme oljeselskaper får milliarder i statlige subsidier – uten at det synes på statsbudsjettet. I de tre årene fra 2007 til 2009 ble 20 milliarder kroner tappet direkte fra Oljefondet (Statens pensjonsfond utland).

Egne regler

Lundin er et av selskapene som har nytt godt av statsstøtten. Selskapets rolle i det gigantiske Avaldsnes-funnet bygger opp under ordningens finansielle rasjonale. Subsidiert oljeleting skal før eller siden gi inntekter til staten som mer enn veier opp for kostnadene som statsstøtten innebærer.

Det må likevel være legitimt å spørre om det er riktig at en gruppe bedrifter – ulønnsomme oljeselskaper – skal tilføres milliarder i subsidier, og det uten at støtten gis over statsbudsjettet.

Støtteordningen kom i stand i 2004 og benevnes gjerne som «skattemessig likestilling av oljeselskaper i og utenfor skatteposisjon». Hensikten var å stimulere til mer oljeleting ved å senke inngangsbarrièren for nye aktører.

Store subsidier

De årlige utbetalingene nærmer seg nå tosifrede milliardbeløp. I 2009 ble det utbetalt 9,1 milliarder fordelt på drøyt 40 selskaper. Hva kostnadene vil være for de påfølgende årene, blir først kjent når skatteoppgjørene legges frem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oljeselskaper som går med overskudd får skattefradrag på 78 prosent av kostnadene de har til leting, men må selv reise kapitalen de trenger for å finansiere letingen.

Oljeselskaper som går med underskudd kan hvert år sende en regning til kemneren på 78 prosent av kostnadene de får godkjent som utlegg til leting – hvorpå denne summen refunderes. Staten hjelper slik de ulønnsomme selskapene med gratis kapital – penger selskapene ellers ville måtte skaffet som egenkapital fra eierne eller som lån.

Støtteordningen reduserer hvert år de samlede overføringene til Oljefondet med et beløp som tilsvarer utbetalingen av subsidier.

Utenom Stortinget

Når støtten ytes via skattesystemet – og ikke over budsjettet – unngår ordningen den løpende evalueringen og politiske kontrollen som annen offentlig pengebruk blir utsatt for: Er ordningen treffsikker? Kunne man oppnådd samme resultat på en mer kostnadseffektiv måte?

Våre støttespillere

Penger som brukes over statsbudsjettet er, som kjent, underlagt handlingsregelen. Støtten til de ulønnsomme oljeselskapene slipper «omveien» om Stortinget. Våre folkevalgte får dermed heller ikke muligheten til å vurdere pengebruken ordningen representerer. Er det i det hele tatt riktig å bruke pengene? Hvis svaret er ja, er det i så fall støtte til en håndfull oljeselskaper som skal prioriteres fremfor andre tiltak?

Det er vanskelig å forstå at statlige milliarder kan tilføres en sektor i næringslivet, direkte fra Oljefondet, uten samme negative følgevirkninger for norsk økonomi som tilsvarende pengebruk over statsbudsjettet ville gjort det.

Lavere oljepris

Det er en sterk langsiktig sammenheng mellom klimapolitikk, etterspørselen etter fossil energi – og oljeprisen. En utvikling i tråd med togradersmålet vil gi vesentlig lavere oljepriser enn om klimautviklingen går av skaftet, viser analyser fra Det internasjonale energibyrået.

Avaldsnes-funnet er billig å utvinne og vil være eventyrlig lønnsomt for staten selv med svært lav oljepris. Utvinningskostnader anslått til ti dollar fatet, gjør Avaldsnes til et lykkelig unntak både i global og norsk sammenheng.

Det meste av den lett tilgjengelige oljen er allerede brent opp. Det generelle bildet er at utvinningskostnadene øker sterkt. Vellykket klimapolitikk vil forsterke den finansielle risikoen knyttet til investeringer i kostbar petroleumsproduksjon.

Et viktig spørsmål knyttet til letesubsidiene er derfor om ordningen understøtter aktivitet som bare kan bli lønnsom dersom olje- og gassprisene fortsetter å stige og varig blir liggende på svært høye nivåer.

Fra et klimapolitisk ståsted er det uheldig om den norske petroleumspolitikken utformes slik at våre statsfinanser er tjent med at klimautviklingen går den gale veien.

Det er en situasjon det brede politiske flertall i Stortinget bør søke å unngå.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress holder en mikrofon i den ene hånden og peker fremover med den andre hånden mot en ensfarget bakgrunn.

USAs fravær svekker ambisjoner – men gir også muligheter

USA har ingen føderal delegasjon i Belém. Det etterlater et maktvakuum i forhandlingene på COP30, med konsekvenser for klimaambisjonene og verdens klimapolitiske dynamikk, skriver Svein Tveitdal.

15. november 2025
Les mer
Et kart over Europa som viser temperaturanomalier, med de fleste regioner i røde nyanser som indikerer temperaturer over gjennomsnittet, og et blått område over Nord-Skandinavia som indikerer temperaturer under gjennomsnittet.

Bevegelse mot tidlig stratosfærisk oppvarming

Når «samlebåndet» av lavtrykk som bombarderer oss med mild og våt luft gjennom vinteren, stopper opp, går vi inn i en periode med vær som rimer bedre med breddegraden vår, skriver klimaforsker Erik Kolstad.

4. november 2025
Les mer

Går mot klart flertall i EU-parlamentet for å fremme norsk og islandsk EU-medlemskap 

Et massivt flertall i EU-parlamentets utenrikskomité ber EU-institusjonene om å arbeide aktivt for norsk, islandsk og grønlandsk medlemskap.  

4. november 2025
Les mer
Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026