2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Stefan Heggelund
Stefan Heggelund
Stortingsrepresentant for Høyre. Medlem i energi- og miljøkomiteen.
Publisert 7. mai 2018
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Samar­beid med EU gjør det mer sann­synlig at vi når ambi­siøse klimamål

Norge har aldri hatt så offensive mål innen kutt av klimagassutslipp som det klimameldingen legger opp til. Vi har heller aldri hatt så gode forutsetninger for å oppfylle de målene som vi har satt oss. En viktig grunn er samarbeidet med EU.

belchatow_polen

Kullkraftverket Belchatow i Polen. En klimaavtale med EU kan gi Norge mulighet til å ta noen av utslippskuttene i EU-land, skriver artikkelforfatteren.

Publisert 7. mai 2018
Sist oppdatert 15.9.2025, 23:54
Artikkelen er mer enn to år gammel
Stefan Heggelund
Stefan Heggelund
Stortingsrepresentant for Høyre. Medlem i energi- og miljøkomiteen.

Stortinget har tidligere gjentatte ganger vedtatt ambisiøse klimamål, uten noen form for sanksjoner om de ikke blir oppfylt. Det gjør det fristende å love mye og holde lite. Frem til Høyre kom i regjering var målet at Norge fram til 2020 skulle påta seg en forpliktelse om å kutte de globale utslippene av klimagasser tilsvarende 30 prosent av Norges utslipp i 1990. Nå er målet en 40 prosent reduksjon i ikke-kvotepliktig sektor innen 2030 og karbonnøytralitet innen 2030.

Norge har aldri før hatt så ambisiøse mål som vi har nå og vi har heller aldri hatt større sannsynlighet for å oppfylle de målene vi har satt oss.

I forrige uke ble klimameldingen behandlet i Stortinget. Klimameldingen er en strategi for å nå offensive utslippsmål og kutt i Norge i samarbeid med EU. Norge må i perioden kutte om lag 30 millioner tonn CO₂-ekvivalenter for perioden 2021–2030, og vi vil sannsynligvis få adgang til å bruke 5,5–11 millioner klimakvoter fra det europeiske kvotesystemet til å dekke utslippsbudsjettet. Det vil si at hovedandelen av kuttene skal tas i Norge, men det åpnes også for at noen av kuttene kan bli tatt i Europa. I EU snakkes det allerede om at målene bør oppskaleres, og de fire borgerlige partiene har vært klare på at målet er et gulv, ikke et tak.

Kullkraftverket Belchatow i Polen. En klimaavtale med EU kan gi Norge mulighet til å ta noen av utslippskuttene i EU-land, skriver artikkelforfatteren.

Gjennom bruken av fleksibilitetsmekanismen bidrar vi til omstilling i resten av Europa, og det gir oss muligheten til å bruke de allokerte midlene på en mest mulig effektiv måte. Vi ser på global oppvarming som et internasjonalt problem. For å løse internasjonale problemer tror vi på internasjonalt samarbeid og løsninger, samtidig som vi tar grep nasjonalt.

Som en del av en global og ambisiøs klimaavtale der også andre industriland tar på seg store forpliktelser, har Norge et forpliktende mål om karbonnøytralitet senest i 2030. Det innebærer at Norge skal sørge for utslippsreduksjoner tilsvarende norske utslipp i 2030. Det er helt essensielt at vi når disse målene, men det er også viktig at vi tar innover oss hvor krevende det vil være å oppnå disse målene uten å samarbeide med resten av EU.

Dette handler om å gjennomføre et av de største skiftene i Norges historie på en så kostnadseffektiv og energieffektiv måte som mulig
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ragnhild Waagaard i WWF skriver på Energi og Klima at når Arbeiderpartiet «nå går vekk fra tankegangen om at utslippsmål er noe tungt og kjedelig som man skal kjøpe seg fri fra, er det grunn til å håpe at klimapolitikk blir mer spennende». Det viktigste med klimapolitikken er ikke at den skal være spennende, det viktigste er at den skal være effektiv og fungere. Dette er for alvorlig til å bli redusert til et spørsmål om hva som er spennende eller fenger mest. Ord og retorikk er vel og bra, men her trengs det kraftigere lut og reelle resultater.

Det er fristende for venstresiden og Ap å kritisere regjeringens klimamelding for å være tannløs og at vi ønsker å kjøpe oss fri fra å ta de store kuttene hjemme, men dette er ikke en popularitetskonkurranse med MDG og SV som dommere. Dette handler om å gjennomføre et av de største skiftene i Norges historie på en så kostnadseffektiv og energieffektiv måte som mulig.

Samarbeidet med EU om å kutte utslipp av klimagasser, er uvurderlig. Det hjelper oss til å sørge for at Norge gjennomfører de kuttene vi har vedtatt. Det åpner også for at vi kan bidra til å ta noen av kuttene i andre EU-land som baserer store deler av sin energimatrise på fossile energikilder og der det er langt lettere og billigere å kutte. Det betyr ikke at vi ikke skal ta store deler av kuttene hjemme, for det skal vi. Men det betyr at vi også kan bidra til å ta noen av kuttene ute, der vi får langt større kutt enn vi ville fått til i Norge, til samme pris.

Regjeringen utarbeider en plan om fossilfri kollektivtransport innen 2025

Norge har allerede en meget høy andel av sin energi fra fornybare energikilder, og særlig energien fra vannkraftverk har vært viktig i den sammenhengen. Det er flott at vi allerede har gjort en del, men det gjør også at for Norge er noen av kuttene vi skal ta langt dyrere enn det er for andre land i EU. Vi har tatt mange av de grepene som er lettest og billigst å gjøre allerede.

Våre støttespillere

Nå er målet å kutte 40 prosent innen 2030 i ikke-kvotepliktig sektor, der transport-sektoren skal kutte 50 prosent av sine utslipp innen 2030. Regjeringen utarbeider en plan om fossilfri kollektivtransport innen 2025 og går gjennom hvordan offentlige anbud skal legge til rette for enda flere klimavennlige løsninger.

Verdensarven og fjordene våre var et viktig tema i behandlingen av klimameldingen. Regjeringen vil nå implementere krav og reguleringer til utslipp fra cruiseskip og annen skipstrafikk i turistfjorder, samt andre egnede virkemidler for å sørge for innfasing av lav- og nullutslippsløsninger i skipsfarten fram mot 2030, herunder innføre krav om nullutslipp fra turistskip og ferger i verdensarvfjordene når det er teknisk mulig og senest innen 2026.

Norge står foran et viktig og krevende skifte, som vi tar på det største alvor. Nettopp derfor vil vi samarbeide med EU for å nå de målene vi har satt. Det øker sannsynligheten for at vi vil nå målene og sørger for mest mulig effektiv bruk av ressurser som også tillater oss å bidra til å minske utslippene fra for eksempel kullkraftverk i Polen. Dette bør ikke være en konkurranse i å love mest mulig, men snarere et samarbeid om å få gjort mest mulig med de ressursene man har tilgjengelig.

Til slutt et lite hjertesukk: I miljø- og klimadebatten er det blitt slik at uansett hva man diskuterer, så skal man diskutere alt samtidig. Denne klimameldingen var aldri ment å være en utfyllende liste med tiltak, den omtalte strategien vi skal bruke for å nå målene våre. Som oppfølging av denne vil det komme saker med enkelttiltak, og flertallspartiene er enig om at regjeringen skal legge frem sektorvise ambisjoner for utslippskutt i ikke-kvotepliktig sektor. Når enkelte i opposisjonen da har sagt at enigheten ikke inneholder noen tiltak, er det for det første ikke riktig. Men for det andre var det heller ikke hovedfunksjonen til denne meldingen.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En rekke EU-flagg står utstilt foran en moderne glassbygning mens folk går i nærheten.

EU venter kvoteoverskudd: Kan gjøre 2030-mål billigere for Norge

EU-kommisjonen venter et stort overskudd av utslippsenheter i sektorene utenfor kvotemarkedet frem mot 2030. Det kan gjøre det billigere for Norge å tette utslippsgapet i klimaavtalen med EU.

15. desember 2025
Les mer
En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
En gruppe mennesker protesterer utenfor en historisk bygning med skilt om klimatiltak; på en stor plakat står det: "Domstolene har talt. Loven er klar. Statene må HANDLE NÅ.

Klimaansvar i folkerettens lys

Avgjørelsen fra Den internasjonale domstolen om staters ansvar for klimaendringer må leses som både et pressmiddel og en plikt. Presset på Norge for raskere utfasing av olje og gass vil øke, skriver advokat Jan Borgen.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026