2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Guro Nereng
Guro Nereng
Seniorrådgiver, fagansvarlig for bygg.
Publisert 7. juli 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 13:47
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

ENØK: klima­po­li­tikken må hjem til folk

Det må legges langt bedre til rette for at vanlige folk kan bidra til klimaløsningene.

byggefelt

Bygg og boliger – stort potensial for folkelig deltakelse i det grønne skiftet.

Publisert 7. juli 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 13:47
Artikkelen er mer enn to år gammel
Guro Nereng
Guro Nereng
Seniorrådgiver, fagansvarlig for bygg.

Sist uke kom SIFOs undersøkelse som viser at folk har liten tro på at egen innsats kan bidra til å løse klima- og miljøproblemene. Dette betyr at det må legges langt bedre til rette for at vanlige folk kan bidra til klimaløsningene, mener vi i Bellona. De siste årene har klimasaken handlet mye om månelanding på Mongstad, teknologifond og kvotepriser. Resultatene fra undersøkelsen er en klar beskjed til regjeringen: Nå må klimasaken bokstavelig talt tas hjem til folk – støtteprogrammet til enøk i boligene som er lovet, må på plass!

Endringer i oppslutningen om teknologi-optimisme og forbrukeransvar i perioden 1993 – 2014 viser at folks tro på eget bidrag til å løse klimaproblemer går ned. Utsagn: (1) "Ny teknologi vil løse klima- og miljøproblemene uten at det fører til store forandringer i vårt levesett" og (2) "Den enkelte forbruker kan selv bidra til å løse klima- og miljøproblemene". Skala: 1 er helt uenig og 5 er helt enig. (kilde: SIFO)
Endringer i oppslutningen om teknologi-optimisme og forbrukeransvar i perioden 1993 – 2014 viser at folks tro på eget bidrag til å løse klimaproblemer går ned. Utsagn: (1) «Ny teknologi vil løse klima- og miljøproblemene uten at det fører til store forandringer i vårt levesett» og (2) «Den enkelte forbruker kan selv bidra til å løse klima- og miljøproblemene». Skala: 1 er helt uenig og 5 er helt enig. (kilde: SIFO)

Jevnlig får vi i Bellona telefoner fra vantro privatpersoner som etterlyser statlig støtte til å etterisolere ekstra bra når de skal bytte kledning på huset eller bytte til ekstra gode vinduer, eksempelvis. Dette er folk som ønsker å gjøre en innsats for klimaet, som har hørt at Enova har støtteprogrammer, men som innser at programmene verken treffer deres behov, privatøkonomi eller planer.

Tenk om vi i Norge hadde greid å etablere et enkelt og bredt favnende støttesystem som gjorde at også de som ikke er spesielt interessert i klima ville tatt seg bryet og gjort gode tiltak når de uansett skal pusse opp?

Regjeringen Solberg og samarbeidspartiene Venstre og KrF har forstått at akkurat her har vi et virkemiddelvakuum. De har lovet skattefradrag for enøktiltak i hjemmet under parolen «gjøre det lettere og mer lønnsomt for hver enkelt å ta miljøvennlige valg i hverdagen». Byråkratene i Olje- og energidepartementet og Finansdepartementet har med sine tradisjonelle verktøy og tankesett alltid vært motstandere av alle former for støtte til et bredt spekter av enøktiltak. Hva er det politikerne har skjønt som byråkratene ikke har fått med seg?

Kan enøk i boligsektoren ignoreres?

Energieffektivisering i boliger koster generelt sett mer for myndighetene å «utløse» gjennom støtte sammenliknet med større bygg eller industrien. Det er snakk om så mange små bygg der energieffektiviseringspotensialet per bolig er lite og mange beslutningstakere må påvirkes. Vi har 2,4 millioner husholdninger i Norge. Men hva koster det å la være å igangsette markedet for enøktjenester i hjemmene?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom staten utsetter eller velger bort virkemidler som hjelper husholdninger, velges samtidig potensialet bort. Ca. 50 TWh – hele 20 prosent av Norges fastlands-energibruk – skjer i boligene våre! Selvsagt er potensialet for energieffektivisering stort. Men energieffektivisering i sektoren er en lang prosess. Den kan ikke skrus på over natten når man skulle trenge 10 TWh.

Dagens virkemidler – virker de?

I 2013 støttet Enova 33 ambisiøse oppgraderinger av boliger og borettslag. Vi i Bellona mener at jo – det er viktig å gi støtte til ambisiøse prosjekt, men tallet viser at dette er en altfor langsom takt. Det er kun et fåtall som har mulighet for å ta et totalrehabiliteringsløft.

Bygg og boliger - stort potensial for folkelig deltakelse i det grønne skiftet.
Bygg og boliger – stort potensial for folkelig deltakelse i det grønne skiftet.

Enova startet i fjor støtte til energirådgivning i boliger. En god tanke. Men i praksis får man kun kartlagt ambisiøs totalrehabilitering, ikke trinnvis oppgradering. Sistnevnte passer bedre til de flestes lommebok og er det eneste logiske å inkludere i en slik rådgivning. I 2013 fikk 285 kartleggingsstøtte, samtidig ser vi at kun 24 har totalrehabilitert boligen.

Våre støttespillere

Enovas støtte til et fåtall enkeltteknologier, eksempelvis solfanger eller varmestyringssystem, har gitt resultater. Sammenliknet med variasjonen i og behovet for ulike typer energitiltak er det likevel altfor smalt. Det at en søknad må behandles før støtte innvilges, er dessuten tungvint for forbrukeren.

Å ta «de billigste kWh først» vil bli dyrt på lengre sikt

For hvert år som går uten at man benytter anledningen til å redusere energibruken når folk pusser opp, er i realiteten flere års utsettelse av å høste energi som sløses. Hvis en familie skifter til vinduer av middels kvalitet i 2014, går vi glipp av kanskje 20 år med energisparing, fram til neste gang det byttes vinduer. Gang dette opp med alle som skifter vinduer eller andre utbedringer som kunne vært gjort bedre. I tillegg vil kompetansespredning hos håndverkerne utsettes ettersom vi ikke har etterspørsel etter bredden av tiltak.

Utsettes enøk-insentiver vil vi senere måtte iverksette støtteregimer som utløser mer energieffektivisering på kortere tid – eller alternative virkemidler i andre sektorer for å kompensere.

Vi har dårlig tid

Vi har ikke ubegrenset tid på oss for å hindre svært alvorlige klimaendringer, og endringene kan akselerere under gitte hendelser, som at tundraen skulle tine. Energisektoren er en av hovedårsakene til klimaendringene. Skal vi løse problemet, må endringer gjennomføres her. Noe av den billigste måten å redusere utslippene på, er å bruke mindre energi. Skal vi i 2050 nå lavutslippssamfunnet, er det avgjørende at energibruken i husholdningene reduseres så mye som mulig. Frigjort energi herfra må benyttes til å kutte utslipp i andre sektorer.

Det er dette tverrsektorielle og langsiktige perspektivet vi mener byråkratiet mangler verktøy eller vilje til å se – eller begge deler – når virkemidler vurderes.

På samme vis vil et kortsiktig perspektiv og utsiktene til lave energipriser fram til 2025 underbygge byråkratiets skepsis til bred enøkstøtte. Det er nok likevel åpenbart for både miljøpolitikere og folk flest at verden ikke stopper i 2025 og at vi må starte omrigging av både tilbud og etterspørsel innen enøk nå.

Det trengs politisk styring skal vi få på plass et godt virkemiddel for enøk. Byråkratiet vil ellers sitte på bakrommet og «regne hjem» status quo. Og så går tiden. Og norske familier pusser opp for n-te gang og føler at de ikke har noe bidrag å gi til å løse klima- og miljøproblemene.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Nattlig trafikkork på en flerfeltsvei med røde bremselys og blå og røde lysende bommer på begge sider.

EU kutter utslipp – men sliter med transport- og byggsektorene 

EU-kommisjonens store årlige rapporter om energi- og klimapolitikken viser en rekke fremskritt. Men det trengs langt flere elbiler og varmepumper frem mot 2030, dersom unionen skal nå målene om utslippskutt.  

10. november 2025
Les mer
Flere høyspentledninger og master strekker seg over et landlig landskap med åser i bakgrunnen under en overskyet himmel.

Vi behøver ikke ofre landskap og natur for å få mer kraft

Det finnes energitekniske løsninger som kan dekke det økende strømbehovet til næring og industri uten at vi må ofre landskap og natur, skriver Usman Dar og Karen Holst fra Asplan Viak.

8. oktober 2025
Les mer

Taktisk stemmegivning og trusler om store utgifter 

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Tema i tredje episode er blant annet stortingsvalgkampen og de ferskeste meningsmålingene, partienes elbilpolitikk, skremsler om store utgifter til energieffektivisering av husene våre og ekstremvær som ødelegger avlinger.

22. august 2025
Les mer

Valgkamp, Arendalsuka og gassens fremtid

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Hva merket vi oss i Arendal og hva er ståa for klimapolitikk i valgkampen? Hør også om en fersk rapport om EUs gassbehov og en ny runde med oljeleting – som kanskje aldri blir noe av.

15. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026