2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 3. oktober 2022
Sist oppdatert 5.10.2022, 13:52
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

Skatt på super­pro­fitt er riktig – men Stor­tinget må hjelpe Vedum med (kraft)balansen

Alle er enige om at Norge trenger mye ny fornybar energi. Da kan ikke Stortinget vedta et skatteopplegg som tar vekk lønnsomheten i oppgradering av vannkraft.

Trygve S. Vedum på vei inn en dør

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) gjør rett i å skatte kraftsektoren hardere, men systemet kan ikke utformes slik at det stopper investeringer som gjør vannkraften til en bedre makker for vind- og solenergi. (Foto: Terje Bendiksby / NTB)

Publisert 3. oktober 2022
Sist oppdatert 5.10.2022, 13:52
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Det er riktig å skatte kraftnæringen hardt og å sørge for at grunnrenten kommer fellesskapet til gode. Det er heller ingen tvil om at de ekstraordinært høye strømprisene gir superprofitt og derfor grunnlag for at staten nå bør dra inn mer enn normalt. Samtidig er det eneste som virker «på ordentlig» mot høye strømpriser at det bygges ut mer fornybar energi. Det er derfor nødvendig å finne en balanse som sikrer flere hensyn; mer av superprofitten til fellesskapet, men uten at det rammer investeringer som det norske energisystemet og dermed samfunnet har behov for.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum har ikke funnet denne balansen i skattepakken han og statsminister Jonas Gahr Støre la frem forrige uke. Det har blitt stadig klarere at skatteforslaget vil kunne ramme fornuftige investeringer i vannkraften. Selskapene som skal gjennomføre investeringene, er nødt til å kunne regne dem hjem. Flere kraftselskap har varslet at det såkalte «høyprisbidraget» gjør at store oppgraderingsprosjekter kan bli skrinlagt.

Det er dessuten skapt stor uklarhet om dette «høyprisbidraget» skal være midlertidig eller permanent. Senterpartiets parlamentariske nestleder Geir Pollestad sier til E24 at det skal være midlertidig, men det står det ingenting om i materialet som regjeringen presenterte onsdag. Også Aps parlamentariske leder Rigmor Aasrud snakker som om dette bare er en midlertidig sak.

Det er ikke sikkert at forslaget rammer riktig så hardt som selskapene vil ha det til, men prosjektene det handler om, har noen egenskaper som det er viktig å være oppmerksomme på. Disse vannkraftverkene skal ikke gå døgnet rundt, året rundt. De skal produsere strøm når det ikke blåser og solen ikke skinner. Dette er timer og dager da kraftprisen vil være mye høyere enn når behovet dekkes av fornybar energi som ikke kan styres. For eksempel vil pumpekraftverkenes «forretningsmodell» være bygd på å kunne utnytte store svingninger i pris.

Fellestrekket ved prosjektene som selskapene nå sier de vil legge bort, er at de vil gjøre at vi får mer nytte av vannkraften i et energisystem der fleksibilitet bare blir viktigere. De kan derfor komplettere for eksempel storsatsingen på havvind som (nesten) alle er enige om. Norge trenger store mengder ny fornybar energi de kommende årene. Det aller meste av dette vil være vind- og solenergi som trenger vannkraften som makker. Norges langsiktige konkurransefortrinn surres bort hvis ikke vannkraften gjøres i stand til å operere i godt kompaniskap med fornybar energi som er (enda mer) væravhengig enn vannkraften.

Det er derfor nødvendig at det i stortingsbehandlingen blir gjort endringer i Vedums opplegg som gjør investeringene i oppgradering av vannkraften lønnsom. Dette er sikkert kompleks skatteteknikk, men det må være mulig å designe systemet slik at det gir investeringssignaler samtidig som superprofitten tilfaller fellesskapet. Skulle provenyet bli mindre, har sikkert Finansdepartementets byråkrater noen tanker om hvordan det likevel kan sikres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ønsket om at flere både store og små forbrukere kommer over på fastpris må kunne la seg realisere uten at investeringene i ny kraftproduksjon rammes.

Politikerne må huske på at det norske energisystemet er i kraftig endring og utvikling. Det handler ikke om å administrere status quo, men å legge til rette for en omstilling som både gir utslippskutt og strøm nok til ny industri. Det er store forandringer på gang, med et massivt investeringsbehov både i ny kraftproduksjon og tiltak som gjør at vi utnytter energien mer effektivt. Derfor er det viktig at selskapene har finansiell ryggrad til å investere, selv om staten forsyner seg med mer av overskuddet.

Fra kraftselskapenes eierkommuner protesteres det mot at staten tar en større del av kaken. Mer skatt til staten betyr mindre utbytte til eierkommunene. Det er ganske mange kommuner som eier vannkraft, men også mange kommuner som ikke kan regne med ekstraordinært store utbytter. Den siste kategorien har bare nedside ved de høye strømprisene. Dette er et godt argument for å omfordele mer, mens eierkommunene likevel kan beholde mer «normale» utbytter.

Men omfordeling handler også om hvordan strømstøtteordningen innrettes overfor forbrukerne. Det vil være riktig med et system som sikrer at mer av grunnrenten går rett tilbake til de egentlige eierne – nemlig folk flest. Det trengs en reform som gir bedre fordeling enn dagens system, slik jeg skrev om i klimavalgkommentaren forrige uke. Energikrisen kommer ikke til å gå over med det første. Goder og byrder må fordeles rettferdig hvis dette skal gå bra.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To menn i dress hilser på hverandre og smiler i en formell innendørssetting, med flere mennesker og abstrakt kunst synlig i bakgrunnen.

Løftebrudd fra Ap rammer fornybar energi: Stor sak om små kraftverk

Finansminister Jens Stoltenbergs forslag om endringer i grunnrenteskatten for småkraftverk har hittil havnet i skyggen av opprøret mot fergepriser og studielån. Men for tilliten til staten og politikerne er også småkraftskatten en ytterst viktig sak.

22. oktober 2025
Les mer
Flere høyspentledninger og master strekker seg over et landlig landskap med åser i bakgrunnen under en overskyet himmel.

Vi behøver ikke ofre landskap og natur for å få mer kraft

Det finnes energitekniske løsninger som kan dekke det økende strømbehovet til næring og industri uten at vi må ofre landskap og natur, skriver Usman Dar og Karen Holst fra Asplan Viak.

8. oktober 2025
Les mer

Tuttifrutti-glede og blå klimamotstand

Hva kan vi forvente fra MDG og SV etter valgseieren for rødgrønn side? Og kommer det en anti-klimabølge i Høyre – eller vil partiet stå støtt på grønn omstilling?

12. september 2025
Les mer

Så ujevnt fordelt er den globale energiomstillingen

Kina, Vesten og røkla i tre grafer: Ny FN-rapport samler essensielle data og peker på ujevn fordeling av investeringer som et av de viktigste hindrene for global grønn omstilling nå.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026