1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 5. april 2022
Sist oppdatert 8.4.2022, 09:34
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Klimavalg

Hvordan kutter vi CO₂ og behovet for russer­gass? Svaret er mer fornybar energi

Norges beste svar på budskapet fra FNs klimapanel er å bygge ut store volum havvind som bidrar til at Europa blir kvitt både CO₂-utslipp og russergass.

Photo_ Arne Reidar Mortensen – Statoil – Hywind Scotland turbines at Stord – 1452379

Kommer vi i gang med havvind i stort omfang nå? Det vil i så fall være det viktigste svaret Norge kan gi for å møte budskapet fra FNs klimapanel. Bildet er fra Equinors Hywind Skottland-prosjekt. (Foto: Arne Reidar Mortensen, Equinor)

Publisert 5. april 2022
Sist oppdatert 8.4.2022, 09:34
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

I nyhetene: Den siste rapporten fra FNs klimapanel forteller at det nå er politikerne som må handle. Teknologien finnes. Det handler om gjennomføringskraft.

Min analyse: Vi kan gjøre mange ting som monner en del, men det er ved å få ordentlig fart på utbygging av havvind at Norge virkelig kan bidra i det omfanget og med det tempoet som kreves.

I ytterst korte trekk er anbefalingen fra FNs klimapanel dette: Bygg ut store mengder fornybar energi, bruk strømmen til å elektrifisere «alt», slutt med sløsing, finn løsninger for de «vanskelige» utslippene, og ta vare på natur.

#Klimavalg – et nyhetsbrev om norsk klima- og energipolitikk

I nyhetsbrevet #Klimavalg kommenterer Energi og Klima-redaktør Anne Jortveit, kommentator Anders Bjartnes og øvrige medarbeidere tilknyttet redaksjonen klima- og energispørsmål som er viktige i norsk politikk. Energi og Klima er Norsk klimastiftelses nettavis.

Abonner på #Klimavalg:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Miljøbevegelsen, MDG og SV griper naturligvis tak i utsagnene fra FNs generalsekretær Antonio Guterres om at det er «moralsk og økonomisk galskap å investere i fossil energi og infrastruktur».

Men det må snakkes – og ikke minst handles – med større styrke også når det gjelder utbyggingen av fornybar energi. Det hjelper ikke om vi slutter å investere på den fossile siden av likningen hvis vi ikke samtidig dekker verdens behov for energitjenester med fornybar energi. Investeringene på den fornybare siden må opp, og det må skje raskt.

Norge kan bistå vesentlig i Europas energiomstilling og skape grunnlag for langsiktig verdiskaping her hjemme hvis vi får til en satsing på havvind i ordentlig skala. Olje- og energiminister Terje Aasland legger snart frem tillegget til energimeldingen. Det er snakket mye om havvind både fra Aasland, klima- og energiminister Espen Barth Eide og ikke minst næringsminister Jan Chr. Vestre, men den kraftfulle handlingen har så langt uteblitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det trengs et solid politisk rammeverk som kan gi føringer for en langsiktig industriell satsing. Havvind kan bli «den nye oljen» i den forstand at det kan bli en stor og fornybar industri som kan erstatte svært mange arbeidsplasser langs kysten – hvis koblingen til Europa sikres.

Her er en skisse til løsning for havvindsatsingen:

Høyre har lansert et opplegg som legger opp til et fornuftig ambisjonsnivå – utlysning av 3 GW årlig fra 2025. Det må skapes et solid rammeverk for å få en slik satsing til å fly. En mulig modell for finansiering – basert på samme logikk som ordningen med grønne sertifikater – presenteres i det følgende:

  1. Vi setter et ambisiøst mål om utbygging av havvind. Det kan for eksempel være basert på Høyres skisse – 30 GW over en tiårsperiode. Det vil gi omkring 120 TWh strøm, utbygd i etapper. Med et slikt volum kan vi få en ordentlig industri opp å stå.
  2. Å bygge dette kraftvolumet vil – i alle fall i begynnelsen – kreve at staten bistår gjennom ordninger som garanterer utbyggerne tilstrekkelig lønnsomhet, gjennom et system med differansekontrakter. Da sikres utbyggerne inntektene de trenger for å bygge.
  3. Kostnadene ved dette fordeles på all olje- og gassproduksjon på norsk sokkel. Det blir altså oljeselskapene som må betale subsidiekostnadene for omstillingen av norsk sokkel fra fossilt til fornybart, ikke landbasert industri eller folk flest. Hvor stor denne subsidiekostnaden blir, vet vi ikke. Det vil avhenge av kraftpris og teknologikostnader. Samtidig vil denne modellen gi oljesektoren oppmuntring til å arbeide for kostnadsreduksjoner i havvind. Da blir regningen for subsidiekostnadene lavere, akkurat som vi har sett med ordningen for grønne sertifikater. Hvis oljeselskapene ikke ser lønnsomhet hvis de påføres en slik ekstrakostnad, så får de la være å produsere – og legge ned litt før tiden.
  4. Myndighetskrav om flytende havvind vil kunne gi den teknologiutviklingen man er ute etter. Da kan også større havområder tas i bruk og eventuelle konflikter mot andre interesser bli dempet. Ordningen kan, hvis man vil, kombineres med krav om elektrifisering av enkelte oljefelt. En utbygging i denne takten – 3 GW i året – vil om noen år produsere vesentlig mer strøm enn det som brukes på sokkelen, enten petroleumsinstallasjonene drives med strøm eller gass. Det totale kraftbehovet på sokkelen er av Equinor anslått til 10 TWh i tillegg til de 8 TWh som allerede er tatt fra kraftproduksjonen på land.
  5. Å bygge ut så mye havvind gir ingen mening hvis det ikke er koblinger mot Europa. Utbyggingen vil gi et stort tilskudd til kraftbehovet vi har i Norge for elektrifisering av alt mulig og bygging av ny grønn industri. Samtidig kan Norge med en slik satsing bidra vesentlig til avkarboniseringen av energisystemene i nabolandene våre, på en lønnsom måte.
  6. Avtaler med våre naboland er en nøkkel for å få til noe som monner. Det må snarest mulig lages intensjonsavtaler med land som Tyskland, Storbritannia, Belgia, Nederland for å komme i gang med det komplekse arbeidet det er å designe tekniske løsninger og markedsordninger slik at alle parter kommer vinnende ut.
  7. Klimaregnskapet vil være svært positivt, uavhengig av volumet på elektrifisering av oljeplattformer her i landet. Elektrisk kraft i dette omfanget vil styrke den norske og europeiske kraftbalansen, skyve ut store mengder fossil kraftproduksjon i Europa, fremme innfasingen av grønt hydrogen og gjøre det enklere å elektrifisere en rekke energitjenester hvor det i dag benyttes olje og gass.

Det er sikkert mange innvendinger og argumenter mot en slik måte å gjøre det på, men ta det som et innspill for å løsne opp i en debatt som ikke ser ut til å komme ut av startblokkene, snart 13 år etter at førsteversjonen av Hywind ble tauet til havs. Vi har ikke tid til slik sendrektighet.

Våre støttespillere

Hva skjer fremover? Olje- og energiminister Terje Aasland legger snart frem tilleggsmeldingen til energimeldingen. Deretter skal Stortinget behandle saken og legge rammene for Norges satsing på havvind.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Fossilbil-felle, oljenæringens CO2-avgift – og klimatrøbbel i landbruket

Er det best for folk i distriktene å få billigere bensin, eller bør staten heller gjøre elbilene i grisgrendte strøk rimeligere? Hvor stor er egentlig folks støtte til oljesektoren? Dette og mer kan du høre om i ukens Klimax.

21. november 2025
Les mer

Aps pytt-pytt-politikk

Oljebransjen svikter klimamål, men det er greit for regjeringen. Er det så farlig, da? Kanskje oljebransjen også skal få slippe unna CO₂-avgift?

24. oktober 2025
Les mer
På en parkeringsplass ved siden av et nettinggjerde og nakne trær står en rekke parkerte, svarte og hvite elbiler på rekke og rad.

Statsbudsjettet: Elbil-moms og bruken av biodrivstoff to store klimasaker

Blir det moms på elbiler? Fortsetter regjeringen å kreve at dieseltankene skal fylles med store volum biodrivstoff?

8. oktober 2025
Les mer

Tuttifrutti-glede og blå klimamotstand

Hva kan vi forvente fra MDG og SV etter valgseieren for rødgrønn side? Og kommer det en anti-klimabølge i Høyre – eller vil partiet stå støtt på grønn omstilling?

12. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026