2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Publisert 8. november 2013
Sist oppdatert 25.3.2022, 17:20
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Tilbake­lent europa­po­li­tikk

Alle er enige om at EUs energi- og klimapolitikk er av stor betydning for Norge. Likevel droppet den rødgrønne regjeringen tidligere i år å delta i en viktig høring om utformingen av EUs politikk fram mot 2030.

berlaymont_flagg-forside
Publisert 8. november 2013
Sist oppdatert 25.3.2022, 17:20
Artikkelen er mer enn to år gammel
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no

Hva skjer når store ambisjoner om utnyttelse av handlingsrom og aktiv påvirkning av EUs politiske prosesser settes på prøve i en særdeles viktig sak? I dette tilfellet – ingenting.

I januar vil EU-kommisjonen presentere sine anbefalinger om EUs energi- og klimapolitikken mot 2030. Anbefalingene er blant annet basert på synspunkter og innspill stater, organisasjoner og andre aktører leverte i en åpen høringsrunde kommisjonen avholdt på forsommeren. Høringsdokumentet var en grønnbok som ble lagt fram i mars, og fristen var 2. juli.

Den rødgrønne regjeringen vurderte å delta i EU-høringen, og arrangerte selv en høringsrunde blant norske aktører. Men noen høringsuttalelse ble aldri sendt til Brussel. Dermed benyttet ikke regjeringen denne muligheten til å presentere Norges holdning på politikkområder det er stor enighet om at er av helt sentral betydning for landet. Passiviteten er stikk i strid med hva regjeringen og Stortinget har slått fast skal være norsk handlemåte overfor EU.

14 av EUs medlemsland leverte høringsuttalelse om grønnboken, blant dem tunge medlemmer som Frankrike, Storbritannia, Polen og Spania. Et stort antall organisasjoner og virksomheter deltok også i høringen. Bellona leverte en omfattende høringsuttalelse.

Kan hun gjøre det bedre? Erna Solberg på Zero-konferansen 2013 (foto: Zero. CC:by)
Kan hun gjøre det bedre? Erna Solberg på Zero-konferansen 2013 (foto: Zero. CC:by)

Statsminister Erna Solberg er kritisk til at hennes forgjengere ikke brukte anledningen til å fremme norske synspunkter:

– Det synes jeg var veldig dumt, og jeg har flere ganger tatt opp at jeg synes regjeringen har vært for langt tilbake i EU-arbeidet sitt, sa Solberg da jeg spurte henne om dette under Zero-konferansen tirsdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Prosessen må gå raskt»

Mandag denne uken var grønnboken, den videre politiske prosessen i EU og Norges rolle hovedtema under et møte i Stortingets europautvalg. Europa-statsråd Vidar Helgesen poengterte at EU-kommisjonens oppfølging av grønnboken kommer om kort tid. «Det betyr at prosessen med å utforme norske posisjoner for innspill og påvirkning, må gå relativt raskt,» sa Helgesen ifølge Stortingets ordrette referat.

Olje- og energiminister Tord Lien beskrev hva prosessen har å si for Norge:

«Innretningen på mål og virkemidler i energipolitikken etter 2020, som nå diskuteres i EU, vil ha stor betydning for den videre utviklingen i Europa. Det vil også ha stor betydning for den norske energisektoren og ikke minst for handlingsrommet for norsk energipolitikk i årene som kommer.»

Den forrige regjeringens beslutning om ikke å levere høringsuttalelse ble ikke gjenstand for noen stor diskusjon i Stortingets europautvalg. Det er overraskende, siden regjeringens ikke-handling her bryter med dens egen anbefaling i stortingsmeldingen om EØS-avtalen og Norges øvrige avtaler med EU som ble lagt fram i fjor. Flere steder i meldingen vektlegges at Norge bør komme tidlig inn i EUs prosesser:

Våre støttespillere

«Norge bør på alle områder av betydning bidra aktivt i regelverksprosessen i EU. Mange norske innspill vil være av interesse for EU. Som regel vil det være enklere å få gjennomslag for norske innspill dersom disse oppleves som nyttige og relevante for andre land. Det er viktig at Norge engasjerer seg så tidlig som mulig i EUs prosess, særlig i spørsmål som har betydning for Norge. Påvirkning overfor EUs organer med sikte på å få inn justeringer i EUs regelverk før det vedtas vil vanligvis være en mer effektiv måte å ivareta norske interesser på enn forhandling om tilpasninger i forbindelse med innlemmelse av en rettsakt i EØS-avtalen.»

Den ferske regjeringens ambisjon er ifølge Vidar Helgesen «å prioritere klarere hva som er viktigst for Norge og komme tidligere inn i beslutningsprosessene i EU.» Erna Solberg sier at energi- og klimaspørsmål er et av områdene hvor regjeringen vil føre en mer aktiv europapolitikk.

Men også den forrige regjeringen hadde altså ambisjoner om en mer framoverlent europapolitikk. Dette ble poengtert ved mange anledninger, både i den nevnte stortingsmeldingen og i arbeidsprogrammet for EU- og EØS-saker. Så vil Høyre-Frp-regjeringen lykkes bedre?

Hva slags mål for 2030?

Hva så med debatten om selve innholdet i klima- og energipolitikken mot 2030? Hva bør Norge jobbe for? På møtet i Stortingets europautvalg presenterte ikke den ferske regjeringen klare synspunkter på dette. Kjente norske holdninger om behovet for å styrke EUs kvotemarked ble gjentatt. En politisk forskjell ble antydet ved at SVs Bård Vegar Solhjell gikk inn for at EU bør formulere tre ulike mål for 2030, slik unionen har for 2020 – for kutt i klimagassutslipp, andel fornybar energi og energieffektivisering. Høyres Nikolai Astrup sa derimot at regjeringen bør «spille inn en styrking av kvotemarkedet som det viktigste virkemiddelet fremover.»

ANNONSE
Bluesky

Les også

Tallrike rør og rørledninger løper mot store industritanker og bygninger på et gass- eller oljeforedlingsanlegg under en overskyet himmel.

EUs gasspolitikk

Georg Riekeles uttaler i en sak i Energi og Klima at Norge kan bli EUs «klare førstevalg» når Europas gassbehov faller frem mot 2040. Men fremstillingen blir misvisende når sentrale deler av bakteppet utelates, skriver Paal Frisvold.

16. desember 2025
Les mer
En kvinne i blå kjole taler på et tydelig podium på en scene, mens fotografer tar bilder i et rom med blå belysning.

Klimapolitikken etter valget: Hvor går Høyre?

Oppvasken er i gang i Høyre etter valgnederlaget. Hvor partiet nå plasserer seg i klimapolitikken er veldig viktig. Det er stor strekk i laget.

11. september 2025
Les mer

Oljefeber i omstillingens tid

En framtid med mindre olje vil ikke skade norsk økonomi selv om oljepartiene skaper inntrykk av det motsatte.

5. september 2025
Les mer
En kvinne med kort, blondt hår, iført stripete kjole og perlekjede, smiler mot en annen person med langt, grått hår, sett bakfra.

Erna vs Sylvi – kan Høyre og Frps klimapolitikk forenes?

Erna Solberg og Sylvi Listhaug vil trenge intens parterapi for å bli enige om klima- og energipolitikken. Særlig i spørsmål knyttet til EU og EØS står Høyre og Frp langt fra hverandre.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026