2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 8. juni 2020
Sist oppdatert 8.6.2020, 14:35
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Rederi­for­bundet vil ha null utslipp i 2050 – Equinor nøyer seg med halv­parten

Tre uker etter at Rederiforbundet la frem sitt ambisiøse mål om null utslipp fra skip innen 2050 – annonserer Equinor mål om 50 prosent utslippskutt fra skip innen 2050. Det er overraskende svakt.

Credit-Erlend_Hatteberg___CHC_Helikopter_Service-Copyright-EquinorEquinor-IMG_3633.jpg-1848165
Publisert 8. juni 2020
Sist oppdatert 8.6.2020, 14:35
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

For å begrense global oppvarming til godt under 2 ˚C og helst ikke mer enn 1,5 ˚C, må alle sektorer sikte mot null utslipp i 2050. Også skipsfarten.

I 2018 vedtok FNs sjøfartsorganisasjon, International Maritime Organization (IMO), at utslippene fra internasjonal skipsfart minst skal halveres innen 2050. Da denne ambisjonen ble vedtatt, ble den kalt en milepæl, og Paris-avtalen for skipsfarten. 

Men litt senere samme år – i oktober 2018 ble FNs spesialrapport om 1,5 ˚C global oppvarming lagt frem. Rapporten så på virkninger av en global oppvarming på 1,5 ˚C sammenlignet med 2 ˚C og konkluderte med at risikoen for både mennesker og natur er betydelig høyere ved 2 grader enn ved 1,5 grad. Konklusjonen var klokkeklar: Det trengs raske reduksjoner i klimagassutslippene.

Rederiforbundet har lagt lista der den bør ligge for hele skipsfarten

Med klimastrategien «Null utslipp i 2050» signaliserte Norges Rederiforbund et viktig taktskifte 18. mai i år. Rederiforbundets medlemmer skal kun bestille skip med nullutslippsteknologi fra 2030, og ha en klimanøytral flåte fra 2050. Med denne klimastrategien la Rederiforbundet lista der den bør ligge for hele den internasjonale skipsfarten.

Equinors klimamål for skip er betydelig svakere. Equinors mål er å halvere de maritime utslippene i Norge innen 2030 sammenlignet med 2005 og å halvere de globale utslippene i 2050 sammenliknet med 2008.
2030-målet er identisk med regjeringens mål, presentert i handlingsplan for grønn skipsfart for ett år siden. 2050-målet er identisk med IMOs mål fra 2018.

Det er bra at Equnior setter klimakrav til skip som inngår i deres verdikjede. Å sette klimamål og krav til utslippskutt i hele verdikjeden kommer vi til å se mer av. Men hvorfor Equinor legger seg på IMO-linja, i stedet for linja til Rederiforbundet, som er nødvendig for å kutte utslippene mot null i 2050 – det er både overraskende og skuffende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Equinors bærekraftsdirektør, Bjørn Otto Sverdrup, skriver på Twitter: «I dag på FNs dag for havene så tar vi et nytt viktig skritt i vårt klimaarbeid. Vi er svært stor maritim aktør og kan gjøre en stor forskjell.»

Det første er helt rett. Equinor er en stor maritim aktør og benytter blant annet et betydelig antall offshore-supply-fartøy og tankskip. Men en stor forskjell, det gjør de ikke med dette klimamålet.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To menn i dress sitter og snakker i et utsmykket rom med gulldekorasjoner og en byste på en kappe i bakgrunnen. Den ene mannen gestikulerer, mens den andre sitter med hendene foldet.

Trump stansa IMO – no må Noreg og Europa vakne

Me var for naive. Det er kjensla eg står igjen med etter å ha vitna med eigne auge at USA og Donald Trump klarte å utsetje klimasatsinga i skipsfarten, skriv Reber Iversen frå Maritime CleanTech.

6. november 2025
Les mer
Et rutenett med ti profesjonelt kledde voksne, fem menn og fem kvinner, som poserer for individuelle portrettbilder mot ulike bakgrunner.

Klimafrokost: Hva bør staten gjøre med eierskapet i Equinor?

Equinor skulle bli et bredt energiselskap. Hvordan har det egentlig gått? Er tiden inne for at staten endrer sin eierskapsstrategi? Se opptak av Klimafrokost.

28. oktober 2025
Les mer

Flytande havvind, klimamål under lupen og konfliktfylt ammoniakk-fabrikk

Å bruke opp mot 35 milliardar statlege kroner på ein flytande havvindpark er eit enormt beløp. Men er det likevel verdt det?

19. september 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026