1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Nils Gunnar Dietz
Nils Gunnar Dietz
Venstremann, Bærum.
Publisert 13. mai 2016
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Oslos byråd forsinker Fornebu­banen

Lokal konflikt truer med å forsinke Fornebubanen med år – til skade for klima og miljø. Et infrastrukturselskap eid i fellesskap av Oslo og Akershus kan løse floken.

metrodriftoppgrtunnel05-05bmed-skoyen-og-riktig-storrelse

Fremtidsbilde av t-bane-nett i Oslo/Akershus med tilkobling til Fornebu. (illustrasjon: Ruter)

Publisert 13. mai 2016
Sist oppdatert 15.9.2025, 15:26
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nils Gunnar Dietz
Nils Gunnar Dietz
Venstremann, Bærum.

De fleste har vel fått med seg at bybaner kan vekke engasjement. For dem av oss som ikke er så heldige å være fra Bergen, er det vanskelig å sette seg inn de følelsene som bybanen over Bryggen vekker.

Vi kan til og med smile litt av bergenserne, men så kommer det brått en bumerang som viser oss at lokalt engasjement ikke er forbeholdt bergensere: Fornebubanen!

Fornebubanen skal som kjent gå fra Majorstua stasjon i Oslo kommune (og fylke) ut til Fornebu i Akershus fylke, og det er her problemet ligger: Banen skal ligge i to fylker. Denne banen er helt avgjørende for at det skal være mulig å bygge 5000 nye boliger på Fornebu, de fleste i regi av OBOS.

Uten denne banen vil trafikken inn til Oslo kvele byen med eksos og øke Norges CO₂-utslipp. Dette har vi visst helt siden gamle Fornebu flyplass ble nedlagt til fordel for Gardermoen.

Hva koster banen?

Banen skal koste rundt 10 milliarder kroner å bygge. Dette er for mye å finansiere for en kommune eller et fylke. De fire borgerlige samarbeidspartiene Høyre, Frp, KrF og Venstre har derfor forpliktet seg til å bevilge halvparten over statsbudsjettet, under ledelse av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen – da vet vi også at pengene kommer. Dette er et gjennombrudd etter at prosjektet ble tilbudt nøyaktig null statlige kroner under den rødgrønne regjeringen i de foregående åtte årene. Prosjektet er nå endelig realiserbart.

Fremtidsbilde av t-bane-nett i Oslo/Akershus med tilkobling til Fornebu. (illustrasjon: Ruter)
Fremtidsbilde av t-bane-nett i Oslo/Akershus med tilkobling til Fornebu. (illustrasjon: Ruter)
Artikkelen fortsetter under annonsen

De resterende 5 milliardene må betales av Akershus’ bilister gjennom bomringen, samt ved bidrag fra Akershus fylke og Oslo kommune. Også OBOS ved direktør Daniel Siraj – som vil tjene på boligsalg – har tilbudt seg å dekke en del.

Hva er problemet?

Kort fortalt ønsker byrådet i Oslo – ledet av Raymond Johansen – at Oslo kommunes heleide datterselskap Sporveien AS skal bestemme over, bygge og eie hele banen til tross for at den knapt er finansiert av Oslo. Dette ønsker ikke Akershus fylke og fylkesordfører Anette M. Solli, og det kan man jo forstå. Hvorfor det er så viktig for byrådet i Oslo å regjere over Akershus i denne saken, er det vanskeligere å forstå.

Der står i hvert fall saken, og der vil den bli stående til man finner en løsning. I mellomtiden taper miljøet verdifulle år.

En enkel løsning: Et felles infrastrukturselskap

Våre støttespillere

I 2007 etablerte Oslo kommune og Akershus fylke det felles eide selskapet Ruter, for å samordne kollektivtrafikken i fylkene, til beste for trafikantene og miljøet. Om vi bor på den ene eller den andre siden av bygrensen burde ikke ha noe å si. Og for en suksess Ruter har blitt!

Stortingsrepresentant Marianne Aasen fra Akershus er modig og foreslår å slå sammen fylkene Oslo og Akershus for å løse problemer som det vi nå står i. «Det som er viktig for samfunnet vårt, er at vi får en sammenheng mellom samferdselspolitikken og arealpolitikken», sier Aasen til Dagens Næringsliv under overskriften «Kan ikke frede Oslo».

Amen.

Akershus fylke har vedtatt at de er for samtaler med Oslo om sammenslåing. Også kommunalminister Jan Tore Sanner ønsker sammenslåing av fylker.

Problemet er at kommune- og fylkessammenslåinger tar tid, og er det noe Fornebubanen ikke har, så er det tid. Banen burde ha vært påbegynt.

En enkel og rask løsning vil derfor være snarest mulig å etablere et infrastrukturselskap eid av Oslo og Akershus i fellesskap, etter modell av Ruter. Fylkene kan på den måten sammen eie alt av skinner, stasjoner, bygninger, innfartsparkeringsplasser mm. og med det sikre et slikt selskap helhetlig oversikt og en felles utbyggings- og driftsorganisasjon.

Med en slik løsning kan både fylkesordfører Solli og byrådsleder Johansen vinne, for ikke å snakke om trafikantene og miljøet som virkelig trenger å vinne.

MDGs internasjonale kontakt Andrew P. Kroglund skrev nylig i Energi og Klima at «byrådet i Oslo er grønnere enn noensinne i byens historie, takket være byrådslederens åpne holdning og politiske teft».

Det gjenstår å se.

Vi vet ennå ikke om byrådet og byrådsleder Johansen har en tilstrekkelig åpen holdning overfor Akershus fylke for å sikre en snarlig igangsettelse av Fornebubanen og med det gjøre byrådets ambisiøse erklæringer om til grønn virkelighet.

Samferdselsminister Solvik-Olsen synes ikke å tro det. Han har nå varslet mulig statlig regulering for å få fortgang på arbeidet med banen. Det ville vel være tidenes ironi om det må en statsråd fra Frp til for å tre et miljø- og kollektivtiltak over hodet på et byråd hvor MDG sitter?

Jeg utfordrer derfor MDGs Kroglund og MDGs samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg til å forklare hvorfor et felles infrastrukturselskap eid av Akershus og Oslo ikke er et bedre alternativ enn statlig regulering.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Fem voksne mennesker, tre kvinner foran og to bak, står smilende sammen i et rom med rosa vegger og en åpen tredør.

Da Stortinget tok livet av klimamålet 

Så dette er hvordan et klimamål dør: Til stående applaus. Hva i alle dager har skjedd med norsk miljøbevegelse, spør Mathias Fischer i Initiativ Vest.

9. desember 2025
Les mer
To konduktører står på perrongen ved siden av et hvitt ICE-høyhastighetstog, merket med et skilt for direkteruten Paris-Berlin, på en togstasjon i skumringen.

EU satser på hurtigtog – Regjeringen skal vurdere påkobling 

Norge har det tynneste, tregeste og mest ensporede jernbanenettet i Europa. Mens EU vil akselerere sammenkoblingen av jernbanen, skal Norge tenke seg godt om.  

4. desember 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026