2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kjetil Lund
Kjetil Lund
Kjetil Lund (Ap) er vassdrags- og energidirektør i NVE. Han har tidligere vært næringsbyråd i Oslo (Ap), direktør for klima og myndighetskontakt i Statkraft, rådgiver for Jens Stoltenberg da han var FNs spesialutsending for klima og statssekretær i Finansdepartementet med ansvar for klima og energipolitikk. Før det igjen, rike og formative år i embetsverket i Finansdepartementet og ved Statsministerens kontor. Tweets&blogs are my own. Twitter: @lundkjetil
Publisert 12. august 2013
Sist oppdatert 28.3.2022, 12:50
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Klima­po­li­tikk som virker

Når du hører opposisjonen (og deler av miljøbevegelsen) i norsk klimadebatt, får du inntrykk av at vi knapt har noen klimapolitikk i Norge. Realiteten er den motsatte.

Publisert 12. august 2013
Sist oppdatert 28.3.2022, 12:50
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kjetil Lund
Kjetil Lund
Kjetil Lund (Ap) er vassdrags- og energidirektør i NVE. Han har tidligere vært næringsbyråd i Oslo (Ap), direktør for klima og myndighetskontakt i Statkraft, rådgiver for Jens Stoltenberg da han var FNs spesialutsending for klima og statssekretær i Finansdepartementet med ansvar for klima og energipolitikk. Før det igjen, rike og formative år i embetsverket i Finansdepartementet og ved Statsministerens kontor. Tweets&blogs are my own. Twitter: @lundkjetil

Når du hører opposisjonen (og deler av miljøbevegelsen) i norsk klimadebatt, får du inntrykk av at vi knapt har noen klimapolitikk i Norge. Realiteten er den motsatte. Få, om noen land fører en så aktiv nasjonal klimapolitikk som Norge, med så sterke virkemidler og med så høye ambisjoner. Få, om noen land fører dessuten en mer aktiv internasjonal klimapolitikk enn Norge.

Her er noen tall til deg som de neste ukene skal diskutere klima og miljø:

  • Siden 2005, da Regjeringen Stoltenberg tiltrådde, har de årlige utslippene av klimagasser blitt redusert med ca 1,2 tonn per innbygger i Norge. Utslippsintensiteten i den norske økonomien – altså utslipp av klimagasser per enhet BNP – har falt med 40 prosent siden 1990, og denne utviklingen vil ventelig fortsette. Norsk økonomi er i dag om lag halvparten så utslippsintensiv som det europeiske gjennomsnittet.
  • Vår andel fornybar energi er nest høyest i Europa (etter Island).
  • I det siste har også de samlede utslippene av klimagasser i Norge falt. Ikke veldig mye ennå riktignok, men dette skjer nå på tross av at norsk økonomi vokser sterkt og vi blir stadig flere mennesker. Bortsett fra i 2009 (finanskrise) har ikke de norske utslippene av klimagasser vært så lave siden 1995.

Forklaringen på denne utviklingen er sammensatt, og deler skyldes større utviklingstrekk, både i Norge og internasjonalt. Men det er også resultatet av en aktiv nasjonal klimapolitikk, som har blitt skjerpet kraftig i løpet av de siste 8 årene. Dette forteller om en klimapolitikk som virker.

For eksempel har utslippene for nye personbiler falt med nesten 30 prosent. Analyser Finansdepartementet har fått gjennomført, viser at størstedelen av denne nedgangen skyldes at Regjeringen har lagt om bilavgiftene til å legge sterk vekt på bilens miljøegenskaper. Få, om noen land har i dag så gode vilkår for biler med lave CO₂-utslipp (elbiler, hybrider) som Norge. Og få, om noen steder selger slike biler bedre enn her i landet. Nå er om lag 10 prosent av nybilsalget enten elbil eller hybrid. Framover nå kommer det stadig flere og bedre lavutslippsbiler på markedet, så denne andelen vil trolig stige kraftig.

Disse tallene betyr ikke at vi er framme, at vi er fornøyd. Mye arbeid gjenstår for å redusere utslippene og gjøre Norge til det lavutslippssamfunnet som er Regjeringens visjon. Men tallene viser likevel at vår nasjonale klimapolitikk er omfattende og at den virker.

Så må vi aldri glemme at klimaproblemet ikke er et norsk problem, men til de grader et globalt fellesproblem. Vi kan bare klare å løse klimaproblemet gjennom bredt internasjonalt samarbeid. Mislykkes vi, vil det gå sterkes ut over de som har minst skyld i å ha forårsaket problemet. Derfor har denne Regjeringen gjennom disse 8 årene lagt så stor vekt på også å jobbe internasjonalt med klima.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Følg meg på twitter: @lundkjetil

ANNONSE
Bluesky

Les også

En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
Brannmannskaper og utrykningskjøretøy rykker ut til en stor skogbrann som sprer seg i et skogsområde, med tykk røyk som bølger opp mot himmelen.

Vi varslet om klimaendringene for lenge siden – hvorfor når ikke budskapet frem?

Hetebølger, tørke, skogbranner og flom. At vi vil få mer av dette, varslet klimaforskningen om for et kvart århundre siden. Hvorfor har ikke budskapet sunket inn? Er vi forskere selv en del av problemet, spør Rasmus Benestad.

5. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026