2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 3. januar 2019
Sist oppdatert 11.3.2019, 17:05
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Klima­løft fra Grana­volden

Når klimakapitlet åpnes i regjeringsforhandlingene på Granavolden må de fire partiene se mot tiltak som kan gi store kutt også utenfor Norges grenser.

regjeringen-1200-230418

Kanskje blir en liten håndfull av disse statsrådene snart erstattet med kolleger fra KrF. Hvordan blir i så fall klimakapitlet i erklæringen fra Granavolden?

Publisert 3. januar 2019
Sist oppdatert 11.3.2019, 17:05
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

I nyttårstalen sa statsminister Erna Solberg at «våre klimamål er satt for å begrense global oppvarming til 2 grader. Vi vil skjerpe målene slik at Norge gjør vår del for å unngå farlige klimaendringer».

Regjeringsforhandlingene er en god anledning til å konkretisere dette til praktisk politikk. Hvis vi løfter blikket, må dette bety at Norges ambisjon må være å bidra vesentlig sterkere til globale utslippskutt enn tilfellet er i dag. Hva innebærer i så fall det?

Norge har i grove termer mulighet til å forsterke sin innsats på klimafeltet langs følgende akser: Vi kan bidra til store globale utslippskutt ved å være laboratorium for nye teknologiske løsninger for eksempel innen elektrifisert transport og karbonfangst.  Og vi kan bidra til å akselerere den globale energiomstillingen ved at norske selskaper og norsk kapital investerer vesentlig mer i fornybar energi utenfor Norges grenser.

I begge tilfeller handler det om å gjennomføre politikk som får sterkere virkning enn utslippskutt innen Norges grenser kan representere. Alvoret vi står overfor tilsier at omstillingen må skaleres og akselereres i et omfang som er mye mer omfattende enn det som kan fikses med noen flere millioner til Enova. Det må tenkes større tanker enn som så.

Norge har et knippe selskaper med til dels betydelig aktivitet innen fornybar energi utenfor landets egne grenser. Det handler om Statkraft, om Equinor, om Scatec og noen andre. Å bidra til å sette disse selskapene i stand til å ekspandere sin globale aktivitet mye fortere enn det som tilfellet er i dag, vil være et viktig bidrag. Norge har både kapitalen og kompetansen. Selskapene som kan gjøre jobben er helt eller delvis statlig eid, så staten er ikke uten innflytelse på eiersiden heller. Det kan settes press og stilles krav, det kan brukes både pisk og gulrot. Det kan settes djerve mål, gjerne kvantifisert i form av gigawatt fornybar energi/millioner tonn CO₂. En ekspansjon av aktiviteten innen fornybar energi kan også gi vekst og inntekter landet trenger i takt med at oljen får mindre betydning.

Diskusjonen om Oljefondets mulighet til å investere i infrastruktur/fornybar energi har pågått i årevis og det ligger an til en forsiktig åpning. Uten å «politisere» Oljefondet må det være mulig å legge til rette for at norsk statlig kapital i større grad kan bidra til å ekspandere aktivitet som både gir store utslippsreduksjoner og dytter viktige lokomotiver i norsk næringsliv i en retning som kan gi fossilfrie inntektsstrømmer til kongeriket. Politikken må også fjerne rusk i maskineriet; kan statlige ordninger for risikoavlastning gjøre det lettere å få til mer fortere?

Økte investeringer i fornybar energi er nødvendig over hele verden. Energisystemene må bygges ut og de må bygges om. Selv om det er bygget ut mye fornybar energi de siste årene, så holder ikke tempoet tritt med etterspørselsveksten. Derfor faller heller ikke de globale utslippene.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det bør ha seget inn et økende alvor hos ansvarlige politikere i løpet av de siste årene: Trusselen om klimakrise og økologisk kollaps er høyst reell. Sammenhengen mellom klimatrusselen og andre utfordringer blir tydeligere, for eksempel gjennom perspektivene om et mulig sammenbrudd i Afrika og de konsekvenser det måtte ha for vår verdensdel.  

Det er mange gode grunner til en skjerping av klimapolitikken, og Kristelig Folkepartis mulige inntreden i Erna Solbergs regjering kan sette viktige spor. Men da må det letes i retninger som gir reelle konsekvenser i form av store utslippsreduksjoner – det er utilstrekkelig med politiske glassperler.  

ANNONSE
Bluesky

Les også

– Norge kan og bør bidra mer

– Norge bør overføre 10–15 milliarder kroner til Klimainvesteringsfondet i året og slutte å ta pengene fra bistandsbudsjettet, sier daglig leder i tankesmien Langsikt, Eirik Mofoss.

4. september 2025
Les mer
To menn går i hver sin retning foran store amerikanske og kinesiske flagg ved et formelt møtebord, med G20 Japan 2019-skilt i bakgrunnen.

Det foregår en energitransisjon, ikke bare en energiaddisjon

Verdens forbruk av fossil energi har ennå ikke nådd toppen. Men tegnene på at det likevel foregår en omfattende energitransisjon er åpenbare – for de av oss som vil se realitetene i øynene.

27. august 2025
Les mer

Taktisk stemmegivning og trusler om store utgifter 

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Tema i tredje episode er blant annet stortingsvalgkampen og de ferskeste meningsmålingene, partienes elbilpolitikk, skremsler om store utgifter til energieffektivisering av husene våre og ekstremvær som ødelegger avlinger.

22. august 2025
Les mer
Et landlig landskap med flere vindturbiner på en høyde bak flere gårdsbygninger under en delvis overskyet himmel.

Velkommen etter, Donald

Donald Trump vil kutte støtten til fornybar energi og subsidiere kull, olje og gass. Det høres dramatisk ut – men det er en oppskrift vi i Norge allerede bruker, skriver Gaute Tjensvoll i Fred. Olsen Renewables.

7. august 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026