2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Trond K. Botnen
Trond K. Botnen
Seniorrådgiver biodrivstoff i Regnskogfondet.
Publisert 3. juli 2023
Sist oppdatert 5.7.2023, 09:51
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Biodriv­stoff – snarvei til klima­kutt eller verre enn fossilt driv­stoff?

I revidert nasjonalbudsjett fikk SV gjennom flere forslag om økt bruk av biodrivstoff. SV har åpenbart gode forsetter, men er det veien til helvete de har brolagt dem med?

Revidert nasjonalbudsett

SV og Kari Elisabeth Kaski er kommet til enighet med Ap og Sp i revidert nasjonalbudsjett. Men hjelper biodrivstoffsatsingen klimaet? (Foto: Ole Berg-Rusten / NTB)

Publisert 3. juli 2023
Sist oppdatert 5.7.2023, 09:51
Artikkelen er mer enn to år gammel
Trond K. Botnen
Trond K. Botnen
Seniorrådgiver biodrivstoff i Regnskogfondet.

Når man regner med effekten bruk av biodrivstoff har på avskoging, er ikke svaret så enkelt, og djevelen ligger i detaljene.

Arealendring og utslipp

For å forstå dette, må vi først introdusere begrepet ILUC: Indirect Land Use Change. Kort fortalt er det slik at når etterspørselen etter landbruksprodukter øker, så kreves det mer areal til produksjon. En del av denne arealendringen vil komme på områder som lagrer mye karbon, typisk skog og myr. Jo større andel av arealendringen som kommer på slike karbonrike områder, jo høyere ILUC-faktor.

I dag er det palmeolje som har høyest ILUC-faktor, fulgt av soya. Hvis ILUC-faktoren er stor nok, vil karbonutslipp fra skog og myr som ødelegges, kunne mer enn oppveie karbonutslippene som spares ved redusert bruk av fossilt brennstoff. Hvis dette skjer, vil en politikk som gir reduserte utslipp i Norge, gi økte utslipp globalt. Feil bruk av biodrivstoff vil dermed fikse på vårt klimaregnskap, men forsere klimaendringene.

Smutthull for sertifisert palmeolje

I praksis betyr dette at selv om palmeolje er sertifisert avskogingsfri, så vil bruk av dette likevel kunne føre til økt avskoging på grunn av denne indirekte arealendringseffekten.

Eksempelvis solgte det lille norske drivstoffselskapet Eco-1 nesten 2 millioner liter sertifisert palmeolje i fjor. Hvis man legger til grunn EU-kommisjonens ILUC-faktor på at ca. 45 prosent av arealendringen for palmeolje skjer i skog, vil selv et så begrenset volum (0,4 prosent av biodrivstoff til veitrafikk i 2022) kunne føre til avskoging av 275 hektar skog, eller ca. 450 fotballbaner. EU har vedtatt å fase ut bruk av palmeolje i biodrivstoff, og Norge burde også tette smutthullet for sertifisert palmeolje som gjør det mulig for Eco-1 og andre selskaper å fortsatt benytte dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Revidert budsjett og typer biodrivstoff

Vedtaket i revidert nasjonalbudsjett (RNB) som SV fikk gjennom, er derimot mer komplisert:

  • Omsetningskravet skal økes fra 17 prosent til 19 prosent, og andelen «avansert» biodrivstoff fra 12,5 prosent til 14,5 prosent.
  • Så foreslås det et nytt delkrav på avansert biodrivstoff fra A-råstoff på enten null, 1 prosent, 2 prosent eller 3,5 prosent. Dette er på offentlig høring nå.

I Norge, i motsetning til i EU, regnes også B-råstoff (brukt frityrolje, og slakteavfall) som avansert biodrivstoff. Mens EU har begrensninger på hvor mye av dette som kan brukes, har ikke Norge det. Konsekvensen er at 85 prosent av biodrivstoff brukt i Norge i fjor var brukt frityrolje og slakteavfall, mesteparten importert fra USA og Kina. B-råstoffene har klart lavere avskogingsrisiko enn palmeolje og soya, men den er ikke ubetydelig. Begrenset tilgang på disse varene, sammen med at de i dag brukes til andre formål, gjør at økt etterspørsel etter B-råstoff til biodrivstoff vil føre til at vegetabilske oljer, som palmeolje, kan erstatte B-råstoff for eksempel i dyrefôr. Dermed får også disse stoffene en ILUC-faktor og fører til avskoging.

  • Les også: For lite slakteavfall i EU til å dekke behovet for biodrivstoff

Våre støttespillere

For A-råstoff er disse problemene tilnærmet borte, men biodrivstoff fra A-råstoff er i stor grad ny teknologi med begrenset (men økende) produksjon, og som er betydelig dyrere i dag enn både B-råstoff og konvensjonelle råstoff som palmeolje og soya.

Miljøverndirektoratet har nylig lagt fram 85 forslag til hvordan Norge kan nå klimamålene i 2030. Interessant nok er økt bruk av biodrivstoff i veitrafikk og ikke-veigående maskiner ikke blant disse forslagene, og det er nettopp av grunnene ovenfor. Derimot er biodrivstoff i sjø- og luftfart med på lista.

Biodrivstoff i veitrafikk bør begrenses

To av de fire vedtakene i RNB er altså ikke anbefalt av fagmyndighetene. Betyr det at RNB brolegger veien til helvete? Ikke nødvendigvis. Nøkkelen her er nemlig delkravet på A-råstoff. Hvis dette blir likt eller høyere økningen på 2 prosent i det overordnete kravet, så vil det gi insentiver til å erstatte B-råstoff og konvensjonelt biodrivstoff med A-råstoff, noe som vil gi redusert avskoging og reduserte globale utslipp. Regnskogfondet har derfor støttet forslaget forutsatt at delkravet for A-råstoff blir 3,5 prosent eller subsidiært 2 prosent. Dette delkravet er helt nødvendig for at forslaget ikke skal bli et forslag som står i fare for å pynte på Norges klimaregnskap, men øker globale utslipp.

Dette er uansett en kortsiktig løsning, for bruk av biodrivstoff i veitrakk bør begrenses på sikt. Som vi har sett fører bruk av konvensjonelt biodrivstoff og B-råstoff til arealendringer og avskoging, og tilgangen på både A- og B-råstoff er begrenset. Det gjør at A- og B-råstoff bør prioriteres til sektorer som er vanskelige å elektrifisere, som luft- og sjøfart. For veitrafikken må man prioritere politikk og insentiver som framskynder bruk av nullutslippsteknologi, først og fremst elektrifisering.

Vi vil derfor generelt fraråde økte insentiver for bruk av biodrivstoff. Det bør heller gis insentiver som framskynder nullutslippsteknologi.

Vi må over til bærekraftig nullutslippsteknologi i transport

Produksjon av biodrivstoff er også svært ineffektivt og arealkrevende sammenlignet med andre metoder for å redusere karbonutslipp. En rapport fra mars i år viser at produksjon av konvensjonelt biodrivstoff til bruk i EU bruker et areal tilsvarende Irland. Hvis dette arealet i stedet hadde vært tilbakeført til naturen, hadde karbonbesparelsene blitt doblet. Hadde man i stedet produsert denne energimengden med solceller, hadde man klart seg med 1/40-del av arealet. Da kunne resten av arealet vært tilbakeført til naturen eller brukt til å produsere mat til verdens befolkning.

Norge bør på sikt derfor fase ut all bruk av konvensjonelt biodrivstoff i veitrafikken. Insentivene bør vris slik at A-råstoff gradvis erstatter B-råstoff, og fremmer nullutslippsteknologi framfor biodrivstoff. Men vi vil framfor alt øke bevisstheten om at biodrivstoff i verste fall er en del av problemet, og derfor må brukes med presisjon og måte for at fordelene skal oppveie ulempene. Det betyr: riktig og begrenset bruk i en kort periode, inntil vi kommer i mål med overgangen til virkelig bærekraftig nullutslippsteknologi i transportsektoren.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Sveriges utslipp økte 7,4 prosent

Mindre forbruk av biodrivstoff og mer diesel førte til et hopp i Sveriges klimagassutslipp i 2024. Men det kommer bedre nyheter fra skogen.

16. desember 2025
Les mer

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026