1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Thomas Bjørdal
Thomas Bjørdal
Daglig leder Nasjonalt Vindenergisenter. Prosjektleder for Bærekraftig verdikjede hydrogen.
Publisert 14. november 2018
Sist oppdatert 14.11.2018, 17:57
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Bane­bry­tende hydro­gen­trailer fra Nikola får norsk navn – og det er ikke tilfeldig

Hvorfor i all verden velger Nikola norske veier til å teste sin nye hydrogentrailer – som attpåtil får norsk navn? Svaret er forskningskompetanse, fremoverlent leverandørindustri, naturgitte fortrinn og et marked som står foran store og raske utslippskutt.

nikola_tre1_

Hydrogen-elektriske Nikola Tre vil ha en rekkevidde på 500 til 1200 km, lover selskapet. (Foto: Nikola Motors Company).

Publisert 14. november 2018
Sist oppdatert 14.11.2018, 17:57
Artikkelen er mer enn to år gammel
Thomas Bjørdal
Thomas Bjørdal
Daglig leder Nasjonalt Vindenergisenter. Prosjektleder for Bærekraftig verdikjede hydrogen.

Sist uke lanserte Nikola Motors Company versjon tre av sin hydrogentrailer, et konsept som virkelig baner veien for nullutslipps langtransport. Rett og slett en verdenssensasjon som skal lanseres i USA og Europa fra 2020. Nikola kaller den Tre – «means Three in Norwegian», som de forklarer i pressemeldingen – og testingen av den første bilen legger de til Norge.

Store EU-prosjekter til Norge

Samarbeidet med norske NEL har sikkert en viss betydning for Nikolas beslutning. NEL skal levere 400 produksjons- og fylleanlegg til utrullingen i USA, 2MW elektrolysører produsert i fabrikken på Notodden. Norge har et svært sterkt forskningsmiljø på hydrogen, og noen naturgitte fortrinn som gjør det hele ekstra relevant for internasjonal forskning, og nå også internasjonal industri.

Flere store EU-finansierte forskningsprosjekt er gått til Norge den siste tiden, og fellesnevneren for disse er fornybar energi, internasjonalt anerkjente kompetansemiljøer og fremoverlent næringsliv.

Sintef, NTNU og Institutt for energiteknikk (IFE) står bak mye av det som skjer. 6. november åpnet de Norwegian Fuel Cell and Hydrogen Test Centre, der det skal testes og utvikles komponenter, elektrolysører og brenselceller.

MoZEES, et forskningssenter for miljøvennlig energi (FME), er et større nasjonalt program drevet av IFE og Sintef sammen med 40 partnere fra næringsliv, myndigheter og forskning.

I Finnmark ligger Raggovidda vindkraftverk, et av verdens mest effektive vindkraftverk. Det er blitt plukket ut som test for et helt nytt EU–prosjekt, Haeolus, der Sintef sammen med Varanger Kraft skal produsere hydrogen fra «innestengt» vindkraft. Produksjonen starter til neste år, og vil kunne fra dag 1 levere et tonn hydrogen til Svalbard, og slik starte utfasingen av kullkraftverket der oppe. Årsproduksjonen fra kraftverket vil kunne gi nok hydrogen til å gjøre Svalbards energimiks 100 prosent fornybar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På Byneset i Trondheim står Trønderenergi sammen med Sintef i spissen for EU-prosjektet Remote, der de skal teste hvordan lokal vindkraft sammen med solenergi og hydrogen som energilager skal gjøre mikronett selvforsynt med energi.

I tillegg kommer regionale initiativ langs hele kysten, der lokale aktører ser på produksjon av hydrogen fra overskuddsenergi fra små vannkraftverk til utnyttelse av variabel produksjon fra større vindkraftverk. Flere av disse ligger sentralt til for å kunne levere ren hydrogen til de første offentlige initiativene på nullutslipps hurtigbåter i Hordaland, Sogn og Fjordane, Møre og Trøndelag. I tillegg vil flere av disse prosjektene ha gode forutsetninger for å levere hydrogen til en pris godt under usubsidiert dieselpris.

Enorme muligheter for grønn transport

Nikola Motors Company ser norsk forskningskompetanse, leverandørindustri og et marked som må kutte 40 prosent utslipp til 2030. De ser et land med unik fornybar energi, og muligheten til å vise sitt flaggskip drevet på nullutslippsenergi fra produksjon til drift. Derfor legger de starten til Norge, og derfor gir de konseptet et norsk navn.

Norge har en enorm mulighet til å gjøre transport til lands og langs kysten grønn. Asko baner vei med sine fire hydrogentrailere allerede i år, Nikola Tre kommer i 2020, og hydrogentog til en teststrekning vil være i serieproduksjon omtrent samtidig. Langs kysten kommer nullutslipps hurtigbåter og en ferge, og slik vil den første infrastrukturen med fyllestasjoner av utslippsfri hydrogen legge til rette for nye null- eller lavutslippsløsninger for kystnær transport.

Våre støttespillere

ANNONSE
Bluesky

Les også

Fem voksne mennesker, tre kvinner foran og to bak, står smilende sammen i et rom med rosa vegger og en åpen tredør.

Da Stortinget tok livet av klimamålet 

Så dette er hvordan et klimamål dør: Til stående applaus. Hva i alle dager har skjedd med norsk miljøbevegelse, spør Mathias Fischer i Initiativ Vest.

9. desember 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert på rekke og rad om natten, koblet til ladestasjoner langs et snødekt fortau ved siden av et gjerde.

Professorene som ikke svarte på spørsmålet

Tre økonomiprofessorer ville ikke svare på hva kostnadene ved klimapolitikken er, skriver samfunnsøkonom Øystein Sjølie.

16. oktober 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026