Debatt17. desember 2019Viktig starthjelp til klimavennlige hurtigbåterRegjeringen deler ut 26 millioner kroner i støtte til klimavennlige hurtigbåter. Det er ikke rare båtene man får for summen, og enda mindre blir det når beløpet deles på sju fylkeskommuner. «Vekslepengene» er likevel viktige.
Debatt3. desember 2019Vedtok historisk krav om utslippsfrie hurtigbåterFylkesutvalget i Vestland fylke vedtok 3. desember at alle hurtigbåter som kjører Bergen–Sogn/Nordfjord skal være utslippsfrie så raskt som mulig fra mai 2022 og senest innen mai 2024. Dette vedtaket er viktig for å kutte utslipp fra skipsfarten. Og det gir den maritime næringen en mulighet til å vise at den kan levere båter verden foreløpig ikke har sett.
Debatt24. oktober 2019Det må bli umulig å sitte stille i båtenSkip i internasjonal trafikk krysser verdenshavene på billig, skittent drivstoff. I mangel av internasjonal jurisdiksjon kan banker, investorer og kunder bruke sin makt til å endre næringen.
Debatt21. september 2019Ammoniakk kan dekke 25 prosent av skipsfartens drivstoff i 205099,7 prosent av verdens skipsflåte går i dag på tungolje og diesel. I 2050 kan ammoniakk erstatte en fjerdedel, viser ny analyse fra DNV GL.
Debatt3. september 2019Disse båtene flytter nullutslippsgrensenBatterifergen Ampere var en verdensnyhet i 2015. Nå er Norges maritime industri klar til å ta imot bestilling på båter som kan kjøre mange ganger lengre og fortere, uten utslipp.
Debatt28. august 2019Cruiseskipene er få – men bruker mye skittent drivstoffUtslippene fra cruise utgjør en liten andel av globale utslipp, men de er for store til å overses.
Debatt22. august 2019Tredoblet grønn omsetning i Norges maritime næringOmsetningen i grønn maritim næring har økt fra 9 til 28 milliarder kroner på fire år.
Debatt22. august 2019Grønn vekst til sjøs: Utnytt Norges forsprangNorske selskaper har tredoblet salget av klima- og miljøvennlige teknologier til maritim sektor de siste fem årene. Målrettet samarbeid mellom næringen og myndighetene vil kunne skape mange tusen nye arbeidsplasser og en stor eksportindustri.
Debatt17. juli 2019Dette betyr klimarisiko for maritim sektorMaritim næring vil møte strengere klimakrav og flere reguleringer. Næringen må forberede seg på indirekte virkninger av fysiske klimaendringer og utslippskutt i andre næringer.
Debatt20. juni 2019Grønn skipsfart trenger mer handling og høyere tempoSammendraget i regjeringens handlingsplan for grønn skipsfart oppsummerer godt hva som mangler i planen: handling og fart.
Kommentar13. juni 2019Den fossilbaserte cruisenæringen er ikke forenlig med klimamåleneMiljøpartiet De Grønne vil forby den fossilbaserte cruisenæringen innen 2025. Thor Haakon Bakke, MDGs førstekandidat i Bergen, svarer på kritikk fra Kirsten Å. Øystese.
Debatt7. juni 2019Null cruise eller nullutslippscruise?Møtes cruisenæringen med umulige klimakrav, seiler skipene og utslippene til andre havner. Stiller vi tøffe, men oppnåelige klimakrav, kan næringen bli renere.
Debatt27. mai 2019Fiskeflåtens klimagassutslipp er ute av kursBilfergene står midt i et grønt teknologiskifte – fra diesel til batteri. Men i fiskeflåten øker bruken av fossil diesel år for år. I rapporten “Klimatiltak og virkemiddel i fiskeflåten” som ble lagt frem 24. mai, har Nærings- og fiskeridepartementets klimautvalg så godt som ingen forslag til hvordan utslippstrenden skal snus.
Nyhet7. mai 2019Utslippene fra skipsfarten skal minst halveres innen 2050 – men hvordan?For ett år siden vedtok FNs sjøfartsorganisasjon, IMO, at utslippene fra internasjonal skipsfart minst skal halveres innen 2050 og nå null så raskt som mulig i dette århundret. På neste ukes IMO-møte vil diskusjonen dreie seg om hvordan det skal gjøres.
Kommentar6. mai 2019Norske fjorder nytes best uten utslippTuristnæringen møter større og større forventninger om å ta klimaansvar. Disse forventningene bør møtes offensivt. Våre erfaringstall fra “Vision of The Fjords” og “Future of The Fjords”, viser at betalingsviljen er større for utslippsfri fjordturisme.
Debatt1. mai 2019113 selskap ønsker at verdens handelsflåte skal senke farten for klimaetI et åpent brev datert 30. april støtter 113 internasjonale shipping-selskap et forslag om at verdens handelsflåte bør senke farten for å redusere klimagassutslippene.
Spirprisen25. april 2019Evoy vinner av Spir-prisen 2019Vil ta opp kampen mot fossilt drivstoff i alt fra arbeidsbåter til fritidsbåter.
Klimatv.no10. april 2019#Klimafrokost: Hvilke teknologier kan få skipsfartens utslipp mot null?Hvilke teknologier og hvilken politikk kan få skip og fartøy til å seile uten utslipp? Se opptak av #Klimafrokost 10. april i Bergen.
Klimatv.no29. mars 2019#Klimafrokost om grønn skipsfartHvilke teknologier og hvilken politikk trengs for å kutte klimagassutslippene fra norsk og internasjonal skipsfart? Se opptak av #Klimafrokost.