Debatt1. september 2022Se #Klimafrokost: Hvordan få fart på grønn ammoniakk som klimaløsning for skipsfarten?Hvilken politikk trenger vi i Norge for å ta i bruk og skalere grønn ammoniakk som drivstoff i sjøtransporten? Hva er potensial for norsk verdiskaping knyttet til grønn ammoniakk? Det var tema på #Klimafrokost 26. august. Du kan se opptaket her.
Nyhet24. februar 2022Nye retningslinjer: Rimeligere lån til selskap som omstiller seg i tråd med målene i Paris-avtalenFlere norske finansaktører går sammen om retningslinjer som skal sikre at shipping-selskaper omstiller seg i retning netto null. Metoden kan også brukes i andre deler av næringslivet som møter tøffe krav på veien til nullutslipp.
Podkast27. januar 2022– Energikrisen er også en matkrisePODKAST: – De som allerede er hardest rammet av kriser rammes også hardest av økte matvarepriser. På kort sikt må verdenssamfunnet reagere umiddelbart med bistand. På lengre sikt må vi skaffe mer mat til en voksende befolkning, samtidig som vi reduserer utslippene, sier konsernsjef i Yara, Svein Tore Holsether.
Nyhet29. november 2021Corvus Energy: Heier på norske battericellerUtenfor Bergen ligger et selskap som er verdensledende i batterilagring til maritim sektor. Direktør Geir Bjørkeli forklarer hvorfor de heller vil være best i sin nisje enn å breie seg over hele batterimarkedet.
Grønn skipsfart29. september 2021#Grønnskipsfart: Elektrisk «danskebåt» i 2030: – Batteri-teknologien er klar i dagStena Line vil trenge batteripakker på 60-70 MWh for å kjøre helelektrisk mellom Gøteborg og Frederikshavn. Batteriteknologien er klar, ifølge Corvus Energy.
Podkast28. september 2021– Målet er at ammoniakk skal fungere i alle skipPODKAST: – Hvis vi allerede nå kan blande inn 20-30 prosent ammoniakk i eksisterende skip og øke andelen når drivstoffet blir mer tilgjengelig, vil det ha større effekt enn å utvikle én båt som går 100 prosent på ammoniakk, sier salgssjef i Wärtsila Norge, Cato Esperø.
Grønn skipsfart19. august 2021#Grønnskipsfart: Hvor omveltende blir de neste 30 årene?Internasjonal skipsfart er ikke en del av Parisavtalen, men næringen kan verken navigere unna klimaendringene eller klimapolitikken.
Nyhet19. august 2021– I ekstrem vind kan vi gå for full maskin og likevel stå stilleGlobale klimaendringer kan påføre skipsfarten økte kostnader og true sikkerheten til mannskap og last. – Med forventninger om mer ekstremvær blir det enda viktigere å ha verktøy som gir oss nøyaktige værprognoser, sier senior Fuel Performance Specialist i G2 Ocean, Henning Rebnord.
Nyhet17. august 2021EUs skjerpede klimapolitikk vil gi skipsfarten økte kostnader og drive opp tempoet i klimaomstillingen– Med EUs politikkpakke Fit for 55 og taksonomien vil skipsfarten bli møtt med stadig strengere krav. Det påfører rederiene høyere kostnader. Samtidig skaper det markedsmuligheter for Norges maritime næring, sier Hanne Løvstad, leder av PwCs bærekraftsavdeling i Norge.
Nyhet16. august 2021#Klimarisiko: Strengere klimapolitikk gjør fossildrevne skip ulønnsomme– Jo mer klimapolitikken strammes til, jo mer øker risikoen for at investeringer i konvensjonelle, fossildrevne skip gir null eller negativ avkastning, sier shippinganalytiker i DNB Markets Jørgen Lian.
Nyhet15. juli 2021Skipsfartens fritak for avgifter, utslippskvoter og klimakrav nærmer seg sluttenNår EU skal kutte utslippene med minst 55 prosent innen 2030 og være klimanøytrale innen 2050, må alle sektorer bidra. Også skipsfarten, som til nå har sluppet unna. Med Fit for 55 foreslår EU-kommisjonen flere grep for å integrere skipsfarten i egen klimapolitikk.
Grønn skipsfart28. april 2021#Grønnskipsfart: Vil samarbeide med USA om å skjerpe skipsfartens klimamål– Norge vil jobbe sammen med USA om å skjerpe skipsfartens utslippsmål, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn. Les også: Rederiforbundet mener det er viktig at skipsfarten er inkludert i EUs taksonomi fra start og Verdensbanken advarer mot LNG.
Debatt24. april 2021Statistikk-feil kan nulle ut Norges utslippskutt. Hva skjedde?I perioden 2012 – 2019 er det underrapportert 3 milliarder liter marin gassolje (MGO). Når dette forbruket regnes om til utslipp, og andelen som er solgt til utenriks sjøfart trekkes fra, kan over 6 millioner tonn CO2 bli plusset på Norges klimaregnskap.
Podkast8. april 2021– Dette er kanskje den viktigste barrieren for grønn omstilling til havsPodkast: Hege Økland i NCE Maritime Cleantech er ikke mest bekymret for selve teknologiutviklingen som trengs i skipsfarten.
Grønn skipsfart30. mars 2021#Grønnskipsfart: 18 av 106 maritime innovasjonsprosjekter er norskeNorge har gått i front i utviklingen av grønne, maritime løsninger. Men andre land puster oss i nakken. Danmark, Nederland, Belgia, Japan og Kina er alle i ferd med å få en bra prosjektportefølje.
Grønn skipsfart4. mars 2021#Grønnskipsfart: Tre spørsmål må avklares før skipsfarten kan inkluderes i EUs kvotemarked• Skal bare skip som seiler internt i EU/EØS eller også skip som reiser til og fra EU/EØS inkluderes i kvotemarkedet? • Skal markedet kun være for store skip eller også de mindre? • Skal skipsfarten ha sitt eget parallelle marked eller inkluderes i det eksisterende kvotemarkedet?
Grønn skipsfart25. februar 2021#Grønnskipsfart: Fire grunner til at ammoniakk og metanol kan bli fremtidens drivstoffIngen skip i verden går på ammoniakk og kun noen 20-talls bruker metanol. Innen noen tiår kan de konkurrere ut fossilt drivstoff i skipsfarten.
Grønn skipsfart26. januar 2021#Grønnskipsfart: Nærmere 60 elektriske bilferger innen 2021Antallet elektriske bilferger i Norge vil nær doble seg i løpet av 2021.
Debatt21. desember 2020Skipsfarten trenger et overgangsmarkedPå 30 år må internasjonal skipsfart gå fra å være 100 prosent avhengig av fossilt drivstoff til å bli tilnærmet utslippsfri. En markedsplass for finansiell handel med grønne drivstoffer kan gjøre overgangen enklere.
Grønn skipsfart10. desember 2020#Grønnskipsfart: 21 i finalen om å levere nullutslippsskipInteressen for å bygge et utslippsfritt bulkskip for HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri er stor. 21 aktører er fremdeles med i finalerunden – som egentlig skulle telle tre.