2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no
Publisert 18. august 2018
Sist oppdatert 28.3.2022, 14:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
#Spirprisen

Her er årets SPIR-kandi­dater

Årets 10 SPIR-kandidater er klare. Om kort tid vil juryen plukke ut hvilke fem kandidater som går videre til finalen. Hvem er din favoritt?

spirbanner
Publisert 18. august 2018
Sist oppdatert 28.3.2022, 14:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no

Denne sommeren har Energi og Klima presentert hver av de ti kandidatene som konkurrerer om SPIR-prisen 2018. 23. august vil juryen plukke ut fem finalister som alle inviteres til Stormkastkonferansen 19. september i Bergen. Kåring av årets SPIR-vinner skjer her.

For å vinne SPIR må man ha et produkt eller en tjeneste som kan bidra til å forsere overgangen til et fossilfritt samfunn – og ha et forretningsmessig potensiale. Se tidligere vinnere her.

Dette er SPIR-kandidatene 2018:

Kandidat 1: Empower New Energy

Empower New Energy er et finansierings- og investeringsselskap innen fornybar energi. Selskapet har utviklet en finansieringsmodell som muliggjør raskere kvalitetssikring og bygging av små og mellomstore sol-, vind- og vannkraftverk i Afrika og fremvoksende markeder. Prosjekter som hver for seger for små for internasjonal prosjektfinansiering, blir med den nye finansieringsløsningen samlet i en investeringsportefølje. Dermed kan man likevel dra nytte av klimafinansiering og privat kapital for å få prosjektene finansiert. Les hele presentasjonen: Mer ren energi i Afrika

Kandidat 2: RoMy Clima

RoMy mobil varmesentral
Foto: RoMy Clima AS
Artikkelen fortsetter under annonsen

RoMY Clima har utviklet en utslippsfri og mobil varme- og avfuktingssentral som kan brukes på bygg- og anleggsplasser. Det er en container som er bygget som et varmepumpesystem, det vil si at den henter energi fra uteluften og avtrekksluften. Den kan for eksempel erstatte diesel- eller propangassdrevne aggregat som i dag produserer varme til oppvarming og tørking på en byggeplass. Varmesentralen produserer også varmtvann til fjernvarme. Det er el-kraft som driver varmesentralen. Les hele presentasjonen: Vil gjøre byggeplassen fossilfri 

Kandidat 3: SmartCharge

Illustrasjon av SmartCharge montert på vegg
Foto: Meshcrafts AS/Åsmund Møll Frengstad

SmartCharge har utviklet et styringssystem for elbilladere som gjør det mulig å styre effekt, tilgangskontroll og betaling. En enkeltperson kan ved hjelp av vår programvare gjøre sin hjemmelader tilgjengelig for flere og ta betaling for strømforbruket – et slags airbnb for elbilladere. Et borettslag kan bruke programvaren som betalingsløsning og til å styre effektbruken, slik at man ikke overbelaster nettet. Det er også mulig for nettselskaper å bruke SmartCharge til å regulere effekten til ladepunktene, slik at man styrer unna de største forbrukstoppene. Dermed kan man redusere investeringsbehovet i nettet. Alt kan styres via mobil, brett eller PC. Les hele presentasjonen: Teknologi som åpner for «airbnb» for elbilladere

Kandidat 4: Flying Foil

Illustrasjon av flying foil båt
Foto: Flying Foil

Flying Foil er et selskap som har utviklet en teknologi som kan redusere energiforbruket til hurtigbåter med 50 prosent. Med hurtigbåter så menes her hurtiggående båter som frakter passasjerer – slik vi har mange av i Norge. Teknologien er basert på hydrofoiler – det vil si vinger under vann. Dette reduserer motstanden fra vannet på båten. Les hele presentasjonen: Kan halvere hurtigbåtenes energiforbruk 

Kandidat 5: Podbike

Podbike er en elsykkel med fire hjul og værbeskyttelse. Den er designet fra starten som en elsykkel og er ikke en ombygd versjon av en eksisterende transportsykkel. Sykkelen har ikke kjede, men elektronisk overføring av kraft fra pedal til hjul. Dette minimerer vedlikehold og reduserer behovet for kostbare deler. Sykkelen kan ta med et barn opp til 25 kg/6 år inne i sykkelen. Det er også mulighet for henger til ytterligere to barn til eventuelt last. Elsykkelen er tenkt både som en personlig sykkel, men også som flåtesykkel for bedrifter, delesykkel i byer, siste-ledds tilbud for kollektivselskap med mer. Les hele presentasjonen: På sykkel i all slags vær

Kandidat 6: NårgeSol

Illustrasjon: NårgeSol
Illustrasjon: NårgeSol

NårgeSol jobber med å utvikle solcellegardiner. Det er en ny type gardiner som kombinerer solskjerming med fornybar energiproduksjon. Solcellene som er integrert i gardinene kan både høste energi fra sollys og fra innendørs belysning. Energien som produseres lagres i batterier og kan brukes ved behov. Løsningen øker bygningens selvforsyning, samtidig som det å høste fornybar energi gir bygget en ny dimensjon ved å snu byggets fasade fra et passivt til aktivt element. Les hele presentasjonen: Gardiner som produserer strøm

Kandidat 7: More Anergy

More Anergy har utviklet og patentert et unikt system for lokal lagring av varme og kulde i energibrønnene under bakken. Det er flere bruksområder. For eksempel kan man bruke solfangere på husvegger og tak til å lagre solvarme om sommeren, for så å hente varmen tilbake til bygget når behovet for oppvarming melder seg om vinteren. Tilsvarende kan man bruke solfangere til å lagre kulde i energibrønner om vinteren, for så å bruke denne til kjøling om sommeren. Dette kalles sesonglagring. Man kan bruker energibrønnen til å andre formål, som å lagre spillvarme fra industri. Les hele presentasjonen: Vil lagre sommervarme til vinterkulden

Kandidat 8: BRIM

BRIM er en katamaran som skal gjøre turistnæringen mer miljøvennlig ved å sette standarden for fremtidige turistbåter verden over, og vise at det er mulig å bygge elektriske båter uten store ekstrainvesteringer i infrastruktur. Det er selskapet Green Wave Holding AS som står bak BRIM. Les hele presentasjonen: Bygger stille og ren el-dreven turistbåt

Kandidat 9: Nordic Bulk

Daglig leder i Nordic Bulk, Peder Egeland
Daglig leder i Nordic Bulk, Peder Egeland, ønsker å redusere klimagassutslipp og annen miljøpåvirkning i byggebransjen kraftig gjennom et nytt system for gjenbruk av byggematerialer. (Foto: Nordic Bulk)

Nordic Bulk har utviklet et mijøkonspet byggebransjen som de har kalt «Totalstasjonen. Totalstasjonen er en stor miljøstasjon innenfor bykjernen, med tilhørende asfaltverk og betongverk. Den er spesialdesignet for å motta returavfall fra flere bransjer og vil endre logistikken og korte ned kjøreavstander i byggebransjen betraktelig. Les hele presentasjonen: Totalstasjonen

Kandidat 10: Ducky

Ducky er en teknologiplattform designet for å motivere mennesker til å ta klimavennlige valg i hverdagen. Ducky lar brukerne måle hvordan deres personlige livsstil påvirker klimaet og motiverer dem til å ta del i klimautfordringer, for eksempel i regi av arbeidsgiveren. Deltakerne bli belønnet med informasjon om hvor mye CO₂ som er spart som følge av deres konkrete handlinger, og dette blir oversatt til et forståelig språk som sparte trær, antall flyreiser og energi. Ducky leverer live data og benytter både maskinlæring og AI. Les hele presentasjonen: En app som motiverer til klimariktig adferd

Årets SPIR-jury består av følgende personer:

  • Øystein Thøgersen rektor, Norges Handelshøyskole
  • Ole Petter Jakobsen, utviklingssjef, Vizrt
  • Ingrid von streng Velken, konserndirektør Innovasjon, BKK
  • Kikki Kleiven, klimaforsker, Bjerknessenteret for klimaforskning
  • Torbjørn Torsvik, direktør, PwC
  • Johannes Magnus, næringspolitisk rådgiver, Bergen Næringsråd
  • Lars-Henrik Paarup Michelsen, daglig leder, Norsk klimastiftelse

Juryen skal ha sitt første møte 23. august. Der vil de plukke ut hvilke fem kandidater som inviteres til SPIR-finalen 19.september i Bergen. Finalen er en den av av Stormkastkonferansen.

Vinneren av SPIR-prisen får faglig kompetanse fra PwC til en verdi av 75 000 kr og en pengepremie på 50 000 kr. I tillegg vil BKK Grønn InVest invitere alle finalistene som det er relevant for til å holde en investor-

Bluesky

Les også

Bondeopprør under geopolitisk krisetid for EU 

Tusener av bønder forsøker desperat å stanse en frihandelsavtale med Sør-Amerika, mens EU-ledernes fokus er rettet mot Ukraina.  

18. desember 2025
Les mer
Stabler av store, sylindriske metallstenger er plassert i rekker og festet med grønne stropper.

EU tetter smutthull i karbontollen – tusenvis av importører rammes

Nå skal tollen også gjelde skrapmetall og nedstrømsvarer – slik Norge ba om tidligere i høst.

18. desember 2025
Les mer

Slik kutter over 50 virksomheter sine utslipp

I november har 56 virksomheter delt sine grønne grep på LinkedIn, og fortalt hvordan de kutter sine indirekte utslipp helt konkret. Gode klimaløsninger skal ikke holdes hemmelige – de er til for å deles!

18. desember 2025
Les mer
Fem personer står bak podier foran en fargerik, abstrakt vegg og deltar i det som ser ut til å være en pressekonferanse eller paneldiskusjon.

Omstillingskommisjonen må sette retning for bred og omfattende endring

Omstillingskommisjonen er ikke nedsatt, vi vet ikke hvem som skal lede den, og vi vet selvsagt ikke hva som vil stå der. For å lykkes må den sette retning for en bred og omfattende samfunnsomstilling.

18. desember 2025
Les mer

Den siste kullrekorden?

Det globale forbruket av kull satte ny rekord i 2025. IEA tror toppen er nådd og at kullforbruket skal begynne å falle – langsomt.

17. desember 2025
Les mer

Tut og eksoskjør også etter 2035 

Etter årevis med sterk motstand gir EU-kommisjonen etter. Det blir likevel ikke forbudt å selge biler med forbrenningsmotor fra 2035.  

17. desember 2025
Les mer
En stor folkemengde samler seg i nærheten av ødelagte biler og utrykningskjøretøy utenfor bygninger, med vrakrester på bakken, etter en ødeleggende hendelse i et byområde.

Studier: Kostnadene ved klimakrisen kan bli mye høyere enn antatt

Kostnadene ved den globale oppvarmingen kan bli høyere enn vi har trodd. Finansnæringen trenger mer kunnskap for å beregne risiko og forebygge finansiell ustabilitet, mener analytiker Lars Erik Mangset.

17. desember 2025
Les mer
En svart bil sett bakfra med lysende bremselys, synlig eksos og delvis nummerskilt i et røykfylt miljø.

EU myker opp forbud mot forbrennings­motorer fra 2035

Oppmykningen av klimatiltaket kommer etter årevis med sterk politisk motstand fra bilindustrien og høyresiden, samtidig som det har gått tregt med elbilsatsingen i EU.

16. desember 2025
Les mer
Tallrike rør og rørledninger løper mot store industritanker og bygninger på et gass- eller oljeforedlingsanlegg under en overskyet himmel.

EUs gasspolitikk

Georg Riekeles uttaler i en sak i Energi og Klima at Norge kan bli EUs «klare førstevalg» når Europas gassbehov faller frem mot 2040. Men fremstillingen blir misvisende når sentrale deler av bakteppet utelates, skriver Paal Frisvold.

16. desember 2025
Les mer
Et værkart over Europa som viser røde og blå skraverte områder, som indikerer temperaturavvik på kontinentet og i deler av Arktis.

Hva skjer med været?

Vinteren har startet uvanlig mildt, noe som delvis strider mot de tegnene jeg så på da jeg i oktober varslet en økt sannsynlighet for en kald vinter. Hva kan forklare dette?

16. desember 2025
Les mer